تسهيلات ارزان‌قيمت سازمان بنادر براي بخش خصوصي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/32823
ساعت 08:54 يکشنبه 17 خرداد 1394
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی از تسهیلات ارزان‌قیمت سازمان بنادر برای بخش خصوصی خبر داد.

جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی دریایی، درباره برنامه‌های حمایتی این سازمان که با هدف توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی ارائه شده است، گفت: سازمان بنادر ودریانوردی در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله و در چارچوب برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برای تقویت اقتصاد حمل و نقل دریایی، بهره‌برداری از موقعیت‌های مناسب آب‌های سرزمینی کشور و در نتیجه ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی از محل منابع بانکی وجوه اداره شده و صندوق توسعه ملی، گام‌های موثری در ایجاد اشتغال مولد در فعالیت‌های دریایی و بندری برداشته است.
جلیل اسلامی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از توسعه و نوسازی ناوگان دریایی حمایت خواهد کرد، افزود: سازمان با بهره‌گیری از محل وجوه اداره شده و همچین منابع ارزی صندوق توسعه ملی وارد عرصه‌های جدیدی بمنظور توسعه و نوسازی حمل و نقل دریایی در ابعاد مختلف و ساخت شناورهای مسافری، تجاری و خدماتی برای حمایت از صنایع داخلی و اجرای اصل 44 قانون اساسی شده است.
وی گفت : سازمان بنادر ودریانوردی با هدف توسعه اقتصاد حمل و نقل دریایی، ارتقاء ایمنی شناورها و همچنین حمایت از صنایع داخلی کشور از سال 1382 تاکنون نسبت به اعطای تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای ساخت و خرید انواع شناورهای مسافری، تجاری و خدماتی در صنایع کشتی‌سازی داخلی اقدام کرده است.
اسلامی افزود: از ابتدای شروع طرح تا پایان سال 1393 تعداد 355 طرح با ارزش 8538 میلیارد ریال و تسهیلات تخصیصی 6497 میلیارد ریال در سازمان مصوب و به بانک‌های عامل برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت معرفی شده است.

توسعه ناوگان مسافری در اولویت سازمان
وی درباره اولویت‌های پرداخت تسهیلات بانکی توضیح داد: با توجه به افزایش روز‌افزون مسافرت‌های دریایی و جاذبه‌های سفر و گردشگری از طریق دریا، ایجاد زمینه‌ها و بستر لازم برای جابجایی میلیون‌ها مسافر دریایی و رسیدن به جابجایی بیش از 25 میلیون نفر مسافر در سال 1404 و توسعه کمی و کیفی ناوگان مسافری امری اجتناب‌ناپذیر است . به همین سبب سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه و نوسازی شناورهای مسافری و گردشگری دریایی اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت با سود بانکی صفر درصد را به شرکت‌های تعاونی و خصوصی فعال در حوزه خدمات دریایی در دستور کار قرارداده است.
اسلامی گفت : گام مهمی در خروج شناورهای فرسوده و جایگزینی با شناورهای استاندارد و ایمن در مسیر‌های پر تردد دریایی دربنادر و جزایر محروم جنوب کشور برداشته خواهد شد.

اعطای وام بانکی با سود صفر درصد
عضو هیات عامل سازمان درباره شرایط اعطای این تسهیلات تصریح کرد: «تسهیلات بانکی بر اساس دستورالعمل مربوط به شرکت‌های تعاونی و خصوصی که دارای مجوز فعالیت از سازمان بنادر و دریانوردی هستند، پرداخت می‌شود . بدین صورت که 80 درصد ارزش و قیمت شناور بصورت تسهیلات پرداخت و 20درصد باید از سوی متقاضی تأمین شود. کل سود تسهیلات پرداختی بانک در زمان ساخت و بازپرداخت در مدت حداکثر هشت سال توسط سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان یارانه سود بانکی پرداخت می‌شود، یعنی در واقع وام بانکی با سود صفر درصد برای ساخت و خرید انواع شناورهای مسافری تفریحی و طرح های گردشگری دریایی پرداخت می‌شود.
اسلامی اظهار داشت : اعطای این تسهیلات بانکی ارزان قیمت و پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود بانکی تسهیلات به عنوان یارانه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تأثیرات گسترده ملی و منطقه‌ای داشته است و افزایش ایمنی دریانوردی و حمل و نقل دریایی، بهینه‌سازی شناورها در تطبیق با استاندارد جهانی، گسترش صنعت کشتی‌سازی و ارتقاء استانداردهای ساخت در داخل کشور، حمایت و تقویت شناورسازان و کشتی‌سازان بخش خصوصی داخلی، جلوگیری از ورود شناورهای دست‌دوم غیر‌استاندارد از کشورهای همجوار، اشتغال‌زایی مولد و پایدار در مناطق ساحلی و محروم کشور برخی از آثار این حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی هستند.
اسلامی درباره تعداد شناورهای ساخت داخل که از محل این تسهیلات استفاده کرده‌اند، گفت: با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت سازمان، تاکنون88 فروند شناور تجاری با ظرفیت 10600 تن و تعداد 54 فروند شناور خدماتی با ظرفیت156000 اسب بخار و تعداد45 فروند شناور مسافربری با ظرفیت 3821 صندلی در 15 کشتی‌سازی داخلی در دست ساخت هستند یا به بهره‌برداری رسیده‌اند وبه ناوگان حمل و نقل دریایی تحت پرچم کشور افزوده شده و یا خواهند شد.

سازمان بنادر الزامی برای پرداخت تسهیلات ندارد
وی با بیان اینکه سازمان الزامی برای پرداخت این تسهیلات ندارد، تاکید کرد : با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت شناور هیچگونه الزام قانونی ندارد و با تشکیل صندوق حمایت از صنایع دریایی این موضوع به صندوق واگذار شده است . با این حال سازمان برای ادامه این فعالیت ارزشمند و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه‌های حمل و نقل دریایی با وجود مشکلات تأمین نقدینگی، همچنان اعتباری از محل منابع داخلی خود برای توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری که ضروری تشخیص دهد، هزینه می‌کند.
اسلامی افزود: بدین منظور مبلغ هزار میلیارد ریال در سال جاری برای تودیع در بانک‌های عامل بمنظور تأمین بخشی از سود تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده است و این بانک‌ها هم متعهد شده‌اند تا پنج برابر مبالغ این سپرده‌گذاری یعنی پنج هزار میلیارد ریال به متقاضیان معرفی شده از طرف سازمان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت کنند.

منبع: صدا و سیما



شناسه خبری: 32823

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو