مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ابراز امیدواری کرد با تعامل وزارت نفت، سازمان بنادر و بخش خصوصی فعالیتهای بانکرینگ در بنادر و جزایر کشور توسعه یابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با استقبال از ابلاغ طرح جامع بنکرینگ (سوخترسانی کشتیها) از سوی وزارت نفت ابراز امیدواری کرد با تعامل وزارت نفت، سازمان بنادر و بخش خصوصی این فعالیتها در بنادر و جزایر کشور توسعه یابد.
محمد سعیدنژاد امروز در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی در پاسخ به پرسش خبرنگار مارین تایمز توضیح داد: با توجه به اینکه 56 درصد سواحل خلیج فارس و عمان و تنگه هرمز در اختیار ایران است؛ این ظرفیت باید برای سوخترسانی کشتیها که دارای سوددهی اقتصادی بالایی است، مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه «سازمان بنادر و دریانوردی در سالهای گذشته در بنادر محتلف کشور بویژه بندر شهیدرجایی برای فراهمسازی زیرساختهای سوخترسانی کشتیها سرمایهگذاری کرده است»، اعلام کرد: در سال گذشته یکی از بزرگترین قراردادهای سرمایهگذاری در بنادر کشور به ارزش 500 میلیارد تومان برای بانکرینگ در خلیج فارس منعقد شد که تاکنون پیشرفت قابلتوجهی نیز داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ورود صندوق توسعه ملی و بانکهای مختلف برای سرمایهگذاری در بخش بانکرینگ افزود: آمادگی داریم تا در بندر شهیدرجایی، قشم و در مرحله بعد چابهار فعالیتهای سوخترسانی کشتیها را توسعه دهیم.
سعیدنژاد در پاسخ به پرسش دیگر مارین تایمز درباره تعامل ارگانهای دریایی کشور با دولت و مجلس جهت تحقق مفاد قطعنامههای همایشهای ارگانهای دریایی گفت: مجلس و دولت در دو سال گذشته حساسیت و پیگیری لازم را در قبال مسایل دریایی از خود نشان دادهاند. اما باید توجه داشت که روند مصوبات در هیأت دولت و مجلس فرآیندی دارد که گاه زمانبر میشود؛ اما مسأله مهم این است که اصل موضوعات دریایی مورد توجه قرار میگیرد.
وی دراینباره به سلب فوریت طرح احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه اشاره کرد و گفت: گرچه فوریت این طرح در مجلس تصویب نشد؛ اما فراکسیون دریایی بطور جدی در حال پیگیری موضوع است و امیدواریم هرچه سریعتر این امر محقق شود.
ورود تجهیزات بندر شهید رجایی به کشور تا سال 95
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فاز دوم بندر شهیدرجایی گفت: با تأکید رییسجمهوری، طرح تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی از طریق فاینانس چین پیگیری شده و این موضوع در حال اجراست.
وی اعلام کرد: تا سال 95 تجهیزات در فاز دوم بندر شهید رجایی وارد میشود.
وی ادامه داد: اجرای فاز سوم بندر شهید رجایی نیز در دستور کار است و فراخوان پیمانکار نیز انجام شده و پروژه به صورت EPC اجرا میشود.
تمدید قرارداد اپراتورهای بندر شهید رجایی تا پایان شهریور
سعیدنژاد درباره تعیین تکلیف اپراتورهای بندر شهید رجایی نیز اظهار داشت: دراینباره مشاور ایرانی- خارجی گرفتهایم و درباره مدل واگذاری، زمان، نوع و کمیت واگذاری مسائل پیگیری شد.
وی با تأکید بر لزوم توجه به شرایط رقابتپذیری بنادر ایران در منطقه گفت: باید مشخص شود که چه مدل توسعهای و در چه مدت زمانی اجرا شود و نحوه واگذاری اپراتوری به چه شکل باشد.
سعیدنژاد اظهار داشت: فعلا قرارداد دو اپراتور فعلی بندر شهید رجایی تا پایان شهریور ماه تمدید شده است.
سرمایهگذار کنیایی بندر امام رسما کنار رفت
سعیدنژاد با بیان اینکه «در دولت قبل مطالعات کاملی برای شناخت سرمایهگذار کنیایی بندر امام انجام نشده بود»، گفت: در آن زمان، با گروهی از سرمایهگذاران داخلی و خارجی قراردادی 300 میلیون دلاری برای احداث سیلوهای غلات بندر امام منعقد شد؛ اما این گروه هم در دولت قبل و هم در شش ماه اول کار دولت یازدهم به شکل کتبی و شفاهی اعلام کرد که توان این حجم از سرمایهگذاری را ندارد و در حال حاضر، زیانهای واردشده به سازمان بنادر در قبال این قرارداد در حال ارزیابی است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری با بیان اینکه «سازمان بنادر در دفاع از تولیدات داخلی استوار ایستاده است»، شایعه خرید 10 فروند شناور پایلوت راهنمابر از هلند را تکذیب کرد و گفت: در قالب طرح وجوه ادارهشده طی سال گذشته 60 میلیارد تومان اعتبار جدید در بانکهای مختلف سپردهگذاری شد که از محل ان، امکان اعطای 300 میلیارد تومان تسهیلات به بخشهای مختلف دریایی فراهم شد.
اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم؛ محور همایش بیستوسوم
سعیدنژاد در ابتدای این نشست خبری درباره بیستوسومین همایش ارگانهای دریایی اظهار داشت: توسعه دریامحور با شعار برنامههای توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا محورهای اصلی این همایش است.
وی با بیان اینکه «دبیرخانه این همایش در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است» افزود: در این همایش چهار پنل برگزار میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: پنج کمیته دریایی موضوع تدوین برنامه ششم را پیگیری میکند، مهمترین مسأله در این بخش که با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری میشود، توسعه دریامحور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آمایش سرزمین در برنامه ششم به سمتی است که توسعه کشور در راستای رشد سواحل، توسعه سواحل جنوبی و سواحل مکران هدایت شود.
وی با بیان اینکه «خوداتکایی از دیگر محورها در این کمیتهها است»، گفت: از مهمترین امکاناتی که در سالهای گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفت سواحل جنوبی کشور بود.
سعیدنژاد با بیان اینکه «محوریت بنادر ایران در منطقه دنبال میشود»، گفت: با فضای حاصل شده استقبال از سوی خطوط کشتیرانی از بنادر ایران به وجود آمد و این تأثیر جدی بر عکسالعمل بنادر دیگر دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه «توسعه سواحل مکران مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاستجمهوری است»، گفت: این توسعه باید همهجانبه باشد و با ساخت یک بندر موضوع تمام نمیشود؛ پسکرانه باید به طور کامل تأمین شود.
وی با بیان اینکه «وزیر راه و شهرسازی توسعه همهجانبه و اشتغالزایی در سواحل جنوبی را دنبال میکند»، گفت: در سواحل جنوب متوسط جمعیت 4.8 نفر در کیلومترمربع و در کل کشور این رقم 48 نفر در کیلومترمربع است که باید در قالب برنامههای بلندمدت، ذر سواحل کشور به متوسط کشور برسیم.