امیدهای مردم در انتظار تدبیر

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31883
ساعت 16:17 سه شنبه 4 فروردين 1394
چاه بهار بیش از 2 هزار سال است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی نقشه کشورمان در کنار آب‌های گرم دریای عمان و اقیانوس هند می‌درخشد. گفته می‌شود آب و هوای بهاری این منطقه در چهار فصل سال علت نام‌گذاری چابهار بوده و چابهار همان چهاربهار است.

در این باره، روایتی دیگر هم مطرح است: نام شهر از بارانداز بندر اقتباس شده باشد. در سال‌های بسیار دور نیز ترانزیت چرخ اقتصاد شهر را می‌چرخاند، مردم به این بندر «چه بار» می‌گفتند که در نهایت به چابهار تغییر شکل داده است. 
البته بومیان این شهر می‌گویند: چابهار در گویش محلی به کسانی گفته می‌شود که در اطراف چاه آب زندگی می‌کنند؛ در گذشته مردم برای تأمین آب مورد نیاز خود چاه آب حفر می‌کردند «چه بار» برگرفته از نحوه زندگی و معیشت مردم بومی بر این منطقه است، اما به مرور زمان با ورود جمعیت جدید به منطقه این واژه بومی به چابهار تغییر شکل داد.

چهره خاص چابهار
برای دیدن چهره بکر طبیعت چابهار، نیازی به دور شدن از شهر و سفر به مناطق تاریخی و قدیمی این منطقه نیست. شهر چابهار در حال به روز شدن است، اما بافت سنتی همچنان غالب بر معماری جدید شهری است. قدمت و هویت شهر از معماری سنتی خانه‌ها مشخص است. در این شهر، زندگی گروهی اقوام  نمود دارد. 
حیاط هر خانه حداقل به یک نخل خرما مزین شده، جاذبه‌های چابهار از لباس بلوچی مردمان بومی، از بازارهای سنتی و قدیمی شهر، از کشتی‌ها و لنج‌های چوبی با طرح‌ها و رنگ و لعابی که کمتر دیده‌ایم، پیداست. 
خیابان‌های چابهار که بر  خلاف سایر مناطق آزاد کشورمان مملو از خودروهای گران قیمت پلاک شده به آرم منطقه نیست ویژگی منحصر به فرد تمیزی را اما به خوبی در خود جای داده است  اگرچه هنوز بافت قدیمی و سنتی بخش زیادی از چهره شهری را به خود اختصاص داده اما همین کوچه ها و خیابان ها عاری از زباله و بسیار تمیزند.. بومیان می‌گویند: هر چند پتانسیل‌های اقتصادی این منطقه بسیار بیشتر از سایر مناطق است، اما در اینجا بومی‌ها صاحب صنعت نیستند و مزیت منطقه آزاد بودن شهر، زندگی مردمانش را متفاوت‌تر از سایر شهرهای استان نمی‌کند. البته فرصت‌ها و مزیت‌هایی در این منطقه وجود دارد که در سایر شهرهای سیستان و بلوچستان نیست، اما فرصت‌های اقتصادی هنوز چهره زندگی مردم و معیشت آنها را تحت تاثیر قرار نداده است.
منطقه «ویلایی‌ها» را می‌توان بالاشهر چابهار دانست. شکاف طبقاتی در این شهر کمتر از شهرهای دیگر خود را در مناطق مسکونی نشان می‌دهد. هنوز رسم زندگی گروهی و قومی مردم در یک منطقه از شهر در چابهار رواج دارد و از آن رسم و رسوم‌های محبوب قدیمی است که زندگی مدرن آن را منسوخ نکرده است.     
مرزبندی تعصبی و جنسیتی در چابهار هر روز کمرنگتر می شود
به جز برخی از مناطق مانند بازارهای سنتی، زنان بلوچی با لباس‌های سنتی بلوچ کمتر در سایر نقاط شهر دیده می‌شوند و زنان این منطقه اغلب استادان چیره دست  صنایع دستی هستند. 
گفتنی است درصد زنان شاغل چابهاری رو به افزایش بوده به طوری که حتی در پست‌های مدیریتی هم مشغول به کار هستند. در این میان، نکته‌ای که حائز اهمیت است، علاقه به ادامه تحصیل در بین زنان و دختران چابهاری است. 
در گفت‌و‌گویی دوستانه با دختران و بانوان جوان در خصوص وضعیت زندگی زنان در چابهار بیان کردند که ورود زنان به جامعه و ادامه تحصیل و کار کردن بیرون از فضای خانه نسبت به چند سال گذشته آسان‌تر شده است. 
اگرچه نگاه سنتی و نگرش های قدیمی هنوز هم دست و پاگیر فعالیت زنان در برخی امور میشود اما بانوان صبور این خطه از سرزمین آریایی مان در جایگاههای مختلف خوش می درخشند و این موفقیت ها مرزبندی های جنسیتی و محدود کننده را هر روز کم‌رنگ‌تر و نگاه‌ها به این مقوله منطقی‌تر می کند.  در این میان ذکر این مورد ضروری است که امکانات و خدماتی مختص بانوان نسبت به جمعیت آنان بسیار کم و نیازمند توجه ویژه است.  
رونق امکانات تفریحی آرزویی دست یافتنی
تفریح مدرن  کودکان و نوجوانان چابهار، سینمای چهار بعدی شهر است .پلاژ ساحلی تیس با پارک کودکان و نیز مجتمع تفریحی لیپار در ساحل پایین دست هتل لیپار هم از دیگر مکان های تفریحی منطقه محسوب می شود اگرچه این تعداد در مقایسه با نیاز مردم هنوز زیاد نیست.
ضمن اینکه شرایط اقلیمی خاص و اب و هوای مناسب منطقه موقعیتی استثنایی برای ایجاد مجموعه های ورزشی ، تفریحی و رفاهی برای خدمات رسانی به  مردم بومی و گردشگران را داراست. خانم  اسکای بریتون  موج سوارحرفه ای ایرلندی طی سه سال گذشته برای موج سواری به چابهار سفر کرده است .
چابهار می تواند محل مناسبی برای استقرار اردوهای کوتاه مدت و بلند مدت تیم های ورزشی باشد.
سواحل بی نظیر این منطقه برای تفریحات آبی مناسب و دنیای مثال زدنی زیر آب در چابهار دیدنی خواهد بود. 

نوید اشتغال حداقل 2000 نفر با استقرار صنایع فولاد و پتروشیمی
با روی کار آمدن دولت یازدهم،‌ اجرای پروژه‌های کلان اقتصادی و نفتی در چابهار مانند مجتمع‌های پتروشمی، ‌کارخانه فولاد و پالایشگاه‌ها قوت گرفت و در حال حاضر برخی از این پروژه‌ها هم به مرحله اجرا رسیده‌اند و زمین‌های مورد نظر به سرمایه‌گذاران واگذار شد. 
بی اطلاعی مردم از فواید استقرار صنایع فولد و پتروشیمی باعث نگرانی و بعضا انتشار تبلیغات منفی در این موارد شده است.

زندگی در چابهار فرصت آشتی دوباره با طبیعت
تفاوت دیگری که چابهار نسبت به سایر مناطق آزاد جنوبی مانند کیش و قشم دارد، ‌این است که هزینه‌های زندگی در مقایسه با این مناطق به مراتب کمتر است. بسیاری از بازرگانان ایرانی حاشیه خلیج فارس، که ترانزیت‌شان را از طریق بنادر چابهار انجام می‌دهند، ترجیح می‌دهند در این شهر زندگی کنند. 
یکی از سرمایه‌گذاران مجتمع طلا که تازه تاسیس شده می‌گوید: «زندگی در چابهار بسیار ارزان‌تر از زندگی در سایر شهرهای کشورهای حوزه خلیج فارس است. 
وی با مقایسه زندگی در دبی ادامه می‌دهد: شرایط کاری من ایجاب می‌کند که 6 ماه در دبی و 6 ماه در چابهار زندگی کنم. 
در حالی که بابت اجاره سالانه یک خانه معمولی در دبی چیزی حدود 183 هزار درهم که معادل 170 میلیون تومان است،‌ هزینه می‌کنم. 
در ایران، اجاره خانه‌ای با متراژ بالاتر چیزی حدود 30 الی 40 میلیون تومان تمام می‌شود. هزینه آب و برق در دبی چیزی حدود 7 هزار درهم است که این هزینه‌ها در ایران به 300 هزار تومان می‌رسد.» ‌         

** گزارش: نازیلا مهدیانی
منبع: ماهنامه آغاز 




شناسه خبری: 31883

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو