رونق گردشگری دریایی هرمزگان در ایام نوروز

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31859
ساعت 12:46 دوشنبه 3 فروردين 1394
وجود دوهزار و 237کیلومتر نوار ساحلی ، 14 جزیره با سواحل زیبا و رنگین کمانی و71 بندر، هرمزگان را به پایتخت سفرهای دریایی کشور تبدیل کرده است.

هرمزگانی که به برکت آب و هوای گرم در تمام فصول سال میزبان مسافران و گردشگران از داخل و خارج کشورمان است.
وجود دو منطقه آزاد تجاری و توریستی قشم و کیش تمایل مسافران را برای تردد در دریا دو چندان کرده و اکنون در تعطیلات نوروز، آب های فیروزه ای خلیج فارس فرش راه مسافران دریایی شده است.
به گفته سعیدنژادمدیرکل بنادر و دریانوردی، 95 درصد از گردشگری دریایی کشور در هرمزگان انجام می شود.
وجود 32پست اسکله در بنادر شرق و غرب هرمزگان، اهمیت سفرهای دریایی دراین استان رادوچندان کرده است.
بیشتر این بندرها در نوروز امسال پذیرای مسافران نوروزی و مردم استان برای سفر به جزایر کیش ، قشم و هرمز هستند که علاوه مسافرت های ایمن بوسیله شناورهای مدرن بخشی زیادی از مردم بوسیله لندینگرافت هم خودروهای خود به این جزایر حمل کرده تا بیشتر از سفر در جزیره دیدنی خلیج فارس لذت ببرند.
به گفته مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان پیش بینی می شود امسال بیش از15 میلیون مسافر و 500 هزار دستگاه خودرو از بنادر مسافری هرمزگان جابجا شوند.
ایدنی می افزاید:مسافران می توانند برای سفر به جزایر قشم و هرمز از بندر شهید حقانی و جابجایی خودرو به قشم از بندر پهل به لافت تردد کنند.
همچنین بنادر لنگه، چارک و آفتاب نیز آماده جابجایی مسافر و خودرو به جزیره کیش هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان می گوید: امسال 51 فروند شناور با ظرفیت شش هزارو700 صندلی جابجایی مسافر و 52 فروند لندینگ کرافت با ظرفیت دو هزارو100 دستگاه جابجایی خودرو را بر عهده دارند.
ایدنی می افزاید: 6 فروند شناور مسافری با ظرفیت 700 صندلی و 12 لندینگ کرافت باظرفیت 480 خودرو در تعطیلات نوروز امسال به ناوگان حمل و نقل دریایی اضافه شده است.
اما آنچه در سفرهای دریایی مهم است ایمنی شناورها و ایمنی بنادر است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان می گوید: لایروبی جزایر هرمز و بندر لنگه ، تعمیر و نوسازی 7 فروند اسکله شناور درجزایر قشم و هرمز ، تجهیز شناورها به وسایل ایمنی ، ازجمله اقداماتی است که برای ایمن سازی انجام شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هم با بیان اینکه این سازمان سیاست خود را افزایش تجهیزات بندری و شناورهای مسافری و بهبود عملکرد آنها قرار داده است می گوید: در مدت دو سال گذشته چهره شناورهای مسافری تغییرات اساسی داشته است و از نظر ایمنی دریایی نیز در شرایط مناسبی قرار دارند.
سعیدنژاد با اشاره به نبود هیچ سانحه دریایی در نوروز 93 با وجود افزایش میزان سفرها نسبت به سال‌های قبل می افزاید: ارتقای ایمنی آبراه‌ها و تردد شناورهای مسافری در آبراه‌های تعیین شده بسیار مهم است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر می گوید: شماره 24 ساعته 1550 آماده خدمت رسانی به مسافران دریایی است.
محسنی می افزاید: کسب هرگونه اطلاعات و اعلام خطر از طریق این سامانه بدون گرفتن کد امکانپذیراست.
معاون اموردریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم از اختصاص 7 فروند شناور ناجی و دو فروند بالگرد بصورت شبانه روزی خبر می دهد و از مسافران می خواهد که در مسیرهای غیرمجاز با شناورهای غیرمجاز تردد نکنند.
نوفرستی می افزاید: همچنین 32 شناورهمیار ناجی نیز در ایام نوروز مراقب هموطنانمان هستند.
از سوی دیگر گردشگری دریایی در کشور ما در ابتدای راه قرار دارد توسعه سواحل و فراهم کردن امکانات رفاهی یکی از ملزومات آن است که می تواند این صنعت را پربازده و اشتغال زا کند.
رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و رئیس ستاد خدمات سفرهای کشور می گوید: بر خلاف شمال کشور که تنها 60 درصد از سواحل در اختیار دولت است، در جنوب و به ویژه استان هرمزگان حجم بیشتری از ساحل در اختیار دولت قرار دارد که این امر می تواند توسعه سواحل را تسریع بخشد.
عضو فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی با اشــاره به استفاده محدود از ظرفیت گردشگری دریایی در کشور می گوید: تنها راه توسعه گردشگری دریــایی ورود بخش خصوصی است .
لاهوتی می افزاید: متقاضیان خرید کشتی تفریحی می توانند از تسهیلات با سود صفر درصد سازمان بنادرو دریانوردی استفاده کنند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان می گوید: با توجه به سواحل خلیج فارس و دریای عمان استفاده خوبی برای بهره برداری از ظرفیت آنها صورت نگرفته است.
دریانورد پیشنهاد می دهد که حدفاصل شهر بندرعباس و جزیره هرمز که نزدیکترین جزیره به مرکز استان و در 8کیلومتری آن است، نخستین تله‌کابین دریایی کشور احداث شود.
وی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری دریایی اقدامی صورت نگرفته است، می گوید: جای شناورهای تفریحی در سواحل روستاها و شهرهای استان هرمزگان خالی است که از زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری محسوب می شود.
این مقام مسئول با تاکید براینکه زنجیره گردشگری در استان هرمزگان باید تکمیل شود، اضافه می کند: تله‌کابین دریایی می تواند علاوه بر جذب گردشگر، در آشنایی مردم بومی و غیر بومی با محیط زیست و جاذبه‌های خلیج‌فارس نیز موثر باشد.



شناسه خبری: 31859

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو