از قطب سوم خودروسازی تا نگاه راهبردی به همسایگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31754
ساعت 15:43 دوشنبه 25 اسفند 1393
نشست خبری مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز با حضور اصحاب رسانه در تهران برگزار شد.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان در این نشست از درخواست جدی دو سرمایه‌گذار خارجی برای راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در ایران خبر داد و گفت: با موافقت وزیر نفت، ساخت پالایشگاه هرمز در بندرعباس به جاسک منتقل می‌شود.
وی اظهار داشت: با توجه به این‌که ایران در آستانه شرایط جدید بین‌المللی به سر می‌برد، سرمایه‌گذاران قطب سوم خودروسازی در ایران، منتظر روشن‌ شدن فضای جدید هستند؛ بنابراین باید منتظر نتیجه مذاکرات بود. چون اگر مذاکرات در شرایط گذشته به سر می‌برد سرمایه‌گذاران مجبور بودند با شرکای خارجی کار کنند اما اگر فضا باز باشد، قدرت آنها بیشتر خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که با توجه به مثبت بودن روند مذاکرات چه برنامه‌هایی برای توسعه مناطق آزاد دارید؟ گفت: مقام معظم رهبری حمایت جدی از مذاکره‌کنندگان اعلام کرده‌اند و اینها علامت‌های مهمی است که به گروه مذاکره‌کننده جرأت جلو رفتن می‌دهد تا در چارچوب سیاست‌های کلی نظام کار را به جلو ببرند که تصور می کنم مسائل فنی آن تا حدود زیادی رفع شده است.
ترکان با بیان این‌که البته کارشکنی‌هایی از جناح‌های تندرو در ایالات متحده مشاهده می‌شود، افزود: عملکرد سناتورهای آمریکا تعجب‌آور بود و جمع دیگری نیز برای تخریب مذاکرات اقداماتی انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد قوانین بین‌المللی را آمریکایی‌ها نمی‌نویسند و مجامع بین‌المللی در این زمینه اقدام می‌کنند، اما در هر حال یک توافق خوب را انتظار داریم که در آن سیاست‌های کلی نظام رعایت شود و فکر می‌کنم به این موضوع نزدیکیم بنابراین لازم است صاحبنظران بگویند پس از توافق چگونه اوضاع را مدیریت کنند، چون تا به حال به دنبال اداره وضعیت موجود بودیم ولی بعد از توافق بازارها به روی ما گشوده می‌شود و باید بدانیم به چه سمتی می‌رویم.
مشاور رییس جمهور در عین حال تاکید کرد: باید سناریوهای اقدامات مهم را برای دوران بعد از تحریم بنویسیم و ما نیز در مناطق آزاد به این موضوع می‌پردازیم که پس از تحریم مناطق آزاد ما چه پتانسیل‌ها و زیرساخت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارند و آیا مناطق آزاد از نظر حمل‌ونقل دریایی، زمینی، هوایی برای جذب سرمایه‌گذاران مساعد هستند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر افزایش محدوده تردد خودروها در مناطق آزاد گفت: نظریه مهمی وجود دارد و آن این است که منطقه آزاد به عنوان جایگاهی برای ورود خودروهای لوکس نشود، چون طبیعتا تردد این خودروها در داخل منطقه مشکلی ندارد ولی خروج آنها به سرزمین اصلی ضرورتی ندارد و معتقدیم اگر کسی توانایی مالی دارد و می‌خواهد به عنوان مثال از خودروی پورشه استفاده کند باید هزینه ترخیص آن را نیز بپردازد.
وی همچنین در رابطه با این سوال که مناطق آزاد به پایگاه واردات تبدیل شده است، گفت: من هم معتقدم که مناطق آزاد از اهداف اولیه خود فاصله گرفته است و باید از وارد‌کننده به قطب صادرات تبدیل شود، ولی باید ببینیم اگر قرار شد کالایی صادر کنیم چه کالایی باید صادر شود، چون ما در نفت، گاز و انرژی مزیت داریم و باید به مزیت‌های موجود در این زمینه بپردازیم. 

** منطقه آزاد چابهار بهترين موقعيت ترانزيتي را دارد
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت : منطقه آزاد چابهار بهترین موقعیت ترانزیتی را در ایران دارد و قطب ترانزیت و حمل و نقل و پایگاه ترانزیت به افغانستان در آسیای میانه است.
ترکان درباره مراحل ساخت پل خلیج فارس در قشم هم گفت: در مدیریت و اجرای این طرح تغییراتی رخ نداده است.
وی افزود: بخش های مهمی از پل ساخته شده، سر شمع ها اجرا شده و پایه های پل بالا آمده است و امکان تغییر در جانمایی آن وجود ندارد.
ترکان گفت: قطعات در حوضچه هایی که ساخته شده است ، شناور می شود و سپس به دریا منتقل و در محل های تعیین شده نصب می شود که هر یک از این قطعات معادل یک ساختمان بسیار بزرگ است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: قرار بود عرشه پل در دو مرحله ساخته شود که هم اکنون نیز در حال اجراست.
وی گفت: هم اکنون نیز 6 اسکله در حال بهره برداری در چابهار داریم که به 12 اسکله افزایش خوهد یافت.
ترکان افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز ساخت راه آهن از چابهار تا ایرانشهر به پیمانکار واگذار کرده است و امیدواریم ادامه آن تا زاهدان نیز در سال 94 صاحب قرارداد شود تا ترانزیت در چابهار محقق شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره بندر کاسپین هم گفت: برای ساخت اسکله ساحلی در کاسپین قرارداد با بنیاد مستضعفان منعقد شد و در قسمت ساحلی با بنیاد شریک خواهیم شد.
ترکان گفت: سریع ترین دسترسی خزر از طریق گیلان به شبکه ریلی از طریق بندر کاسپین است. 

** اقتصاد مقاومتي ؛ دستور کار 94 مناطق آزاد 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ماموریت های مشخصی با چهار محور عمده تسهیل تولید ، توسعه صادرات ، انتقال فناوری پیشرفته و تامین نیاز کشور برای مناطق آزاد در نظر گرفته است و در حال تطبیق و حرکت به سمت این ماموریت هستیم.
ترکان افزود: آنچه در گذشته در مناطق اتفاق افتاده است با رویکرد جدید فاصله دارد و به حرکت جدی و اساسی نیازمندیم.
ترکان افزود: همکاران ما در مناطق آزاد محورهای تعریف شده را برای خود باید باز تعریف کنند و هفت منطقه آزاد ما در مناطق متفاوتی قرار دارند که آمایش سرزمین متفاوتی دارند و این ماموریت باید متناسب با نیازها و شرایط ، برنامه ریزی شود و برنامه به شورای اقتصاد رفت و تصویب شد و در بودجه 94 مناطق به این موضوع پرداختیم.
وی تاکید کرد : باید با درآمد خود مناطق را اداره کنیم و درآمدهای عملیاتی خدمت رسانی به اهالی منطقه و فعالان اقتصادی داده می شود و درآمدهای غیرعملیاتی تبدیل کردن دارائی ها مثل فروش زمین است.
ترکان ادامه داد : امیدواریم در سال 94 جلوه های پر رنگ تری از بند 11 اقتصاد مقاومتی ارائه کنیم.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه مناطق گفت: توجه به سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد مهم است اما اولویت اول نیست زیرا سرمایه گذاران داخلی هم استقبال خوبی دارند.

ترکان افزود: تعدادی سرمایه گذار خارجی در ارس، ماکو ورود کرده اند ، بعضی ایرانیان مقیم خارج هم سرمایه گذاری کرده اند که البته متعلق به ایرانی هاست، شرایط بین المللی اگر تغییر کند استقبال خارجی بیشتر می شود اما اکنون محدودیت هایی از جمله نقل و انتقال پول داریم و البته سرمایه گذاران داخلی فعال هستند.  

** مزيت هاي افزايش مناطق آزاد كشور زياد است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: اگر ارتباط با همسایگان را با راهبرد اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم از این کار نباید غفلت شود.
اکبر ترکان افزود: ظرفیت صادرات گاز داریم و اطراف کشور ما 300 میلیون مترمکعب روزانه تقاضا خرید گاز وجود دارد و همه همسایگان ما مشتری گاز هستند.
وی افزود: عراق در سه منطقه بصره، بغداد و اقلیم کردستان ، ترکیه و ترکیه به سمت اروپا، در خلیج فارس هم کویت و امارات و عمان ، پاکستان، هند مشتری گاز هستند و درباره فرآورده های نفتی هم عمده همسایگان ما متقاضی هستند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: 12 هزار مگاوات در همسایگان مشتری خرید برق داریم و صادرات انرژی هم می تواند از محورهای اقتصاد مقاومتی باشد.
وی افزود: اگر یک واحد پتروشیمی بخواهد یک تن متانول تولید کند 1250 متر مکعب باید گاز طبیعی مصرف کند. ارزش یک تن متانول قبلا 330 دلار بود و اکنون 180 دلار است اما با این گاز 6 هزار کیلووات ساعت برق می توان تولید کرد که 600 دلار می شود و مزیت بیشتری دارد.
ترکان گفت: اگر چه کالاهای خوبی تولید می کنیم اما مصنوعات ما در بازار کشورهای توسعه یافته مشتری ندارد بلکه در همسایگان مشتری دارد و مواد غذایی و پوشاک، تجهیزات و ماشین سازی ما بازار خوبی در همسایگی دارد و در اقتصاد هم ارتباط با همسایگان مهم و مناطق آزاد سرپل آن است و با داشتن 15 همسایه مناطق آزاد می تواند افزایش یابد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در هفت مناطق آزاد 950 هزار نفر زندگی می کنند که اروند با 450 هزار نفر بیشترین جمعیت دارد و بیشترین بیکاری را هم این منطقه دارد بنابراین اقتصاد این مناطق باید بازسازی شود.
وی افزود: طرح فولاد اروند با ظرفیت سه و نیم میلیون تن و سایر طرح ها در حال اجراست که این طرح ها با هدف ایجاد اشتغال است.
ترکان ؛ ماکو و قشم را دو منطقه پرجمعیت دیگر مناطق آزاد بیان کرد که باید درباره اشتغال آن برنامه ریزی کرد و افزود: در چابهار هم مسئله بیکاری داریم.
ترکان افزود: بقیه مناطق آزاد جمعیت کمتری دارند که موضوع بیکاری هم در آن مناطق کمتر است.
وی درباره مشکل قاچاق کالا در کشور اظهارات رئیس گمرک را درباره مشکل کوله بری در مرزها یادآور شد و گفت: در مناطق آزاد کمترین مشکل را در قاچاق کالا داریم و برخی مغایرت های آماری هم به دلیل ثبت کالا کاملا قابل ردیابی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برای کالای همراه مسافر هم حد معینی تعیین شده است.
مشاور رئیس جمهور درباره توسعه گردشگری در مناطق آزاد گفت: تلاش ما در مناطق آزاد که در سواحل شمالی و جنوبی هستند ، جذب گردشگر و فراهم کردن شرایط مناسب برای گردشگری در این مناطق است.


گزارش تصویری مرتبط در فرینا 



شناسه خبری: 31754

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو