برنامه ریزی برای توسعه توریسم‌ درمانی در آبادان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28191
ساعت 09:58 شنبه 3 اسفند 1392
ر اساس تعریف های سازمان جهانی جهانگردی یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است.

راساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2004 حدود چهل میلیارد دلار گردش مالی صنعت توریسم درمانی در دنیا بود که این میزان در سال دوهزارو دوازده به صد میلیارد دلار افزایش یافت. این در حالی است که از ایران به عنوان یکی از شصت وسه کشور دنیا نام می برند که مقصد اصلی گردشگران سلامت است.
در همین زمینه دکتر محمد جهانگیری، قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران معتقد است که صنعت توریسم درمانی حداقل می تواند سی درصد مخارج ارزی دولت در حوزه سلامت را تامین کند.
توریسم سلامت در ایران تاریخچه بسیار کوتاهی دارد. در حقیقت در سال هشتاد ودو برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت، البته وزارت بهداشت بیشتر با هدف اشتغالزایی برای دانش‌آموختگان پزشکی به این مبحث پرداخت و نه رونق توریسم درمانی. اما کم کم از سال هشتاد و سه و درست پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی /توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، آب و هوا و باستانی جزو ده کشور برتر جهان است ولی از بازار توریسم سهمی شاخص نبرده است.
استان خوزستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر در بحث توریسم درمانی و همچنین هم‌مرز بودن بخش جنوب این استان یعنی شهرهای ابادان و خرمشهر با کشور عراق، به درآمدزایی این بخش، توجه ویژه‌ای نشده است .
نصرالله حسونی بحرینی قائم مقام دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت : برای این منظور یک تیم کارشناسی برای راه اندازی و تقویت توریسم درمانی در منطقه توسط دانشکده علوم پزشکی آبادان راه‌اندازی شده است.
وی افزود: با توجه به مجاورت مرز شلمچه به کشور عراق، انجام اقدامات در این زمینه باید با حمایت بیشتری صورت پذیرد و در این زمینه وجود دستگاه‌های قوی چون منطقه آزاد اروند نعمتی بالقوه هستند. خوشبختانه منطقه آزاد اروند نیز در همین راستا در حال عقد تفاهمنامه هستند تا بتوانند بیمارستان خصوصی یکصدوپنجاه تختخوابی در این منطقه دایر شود و کار جذب پذیرش بیماران خارجی (توریست) را در دستور کار قرار دهد.
بحرینی همچنین گفت : علاوه بر ان / مجوز برای راه‌اندازی کلینیک تخصصی به هلال احمر با محوریت برنامه‌های توریسم درمانی داده شده که در ان کلینیک چشم و ارتوپدی را مستقر خواهند کرد.
وی افزوددر خصوص ارجاع اعمال جراحی مورد نیاز با بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر، توافقنامه‌ای در حال پیگیری است و بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر برای پذیرش و درمان توریست (توریسم درمانی) مهیا میشود.
بحرینی ادامه داد: امیدواریم منطقه آزاد اروند هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در راستای راه‌اندازی بیمارستان در این زمینه را از طریق اخذ مجوز و تامین اعتبارات لازم، محقق کند تا گامی مثبت و جدی در راستای تقویت توریسم درمانی برداشت شود.
وی همچنین افزود : خوشبختانه بیمارستانهای ابادان و خرمشهر در همه زمینه های تخصصی و تجهیزاتی توان پذیرش بیماران خارجی را دارند اما تجهیزات و ظرفیت پذیرش بیمارستانهای منطقه باید افزایش یابد . به همین منظور در همه بیمارستانهای این دو شهر ستان در حال راه اندازی بخش وی ای پی ، ویژه پذیرش بیماران خارجی و گردشگران سلامت هستیم .
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از یکصدو پنجاه بیمار از کشور عراق و حاشیه خلیج فارس در بیمارستانهای ابادان و خرمشهر پذیرش شده اند افزود در صورت توسعه امکانات و تجهیزات این رقم میتواند به چندین هزار نفر افزایش یابد که ارزاوری چشگیری را نصیب کشورمان کرده و اقتصاد منطقه را متحول می کند .
از سویی دیگر رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان نیز گفت: توریسم درمانی یکی از شاخه‌های بحث گردشگری است و جایگاه ویژه و خاصی را به خود اختصاص داده که در این راستا شهرستانهای ابادان و خرمشهر ظرفیت‌های بی‌نظیری در توریسم درمانی دارد . البته این بخش به سرمایه اولیه هنگفتی نیاز دارد و شاخص‌های خاصی را برای راه‌اندازی و تقویت می‌طلبد.
شمس‌الدین نوربخش گفت: استفاده از تجهیزات روز دنیا و همچنین وجود متخصصان پزشکی و گردشگری در این راستا می‌توانند نقش قابل توجهی در کم و کیف کار داشته باشند.
وی تصریح کرد: در کشور ما نیروهای پزشکی و درمانی خوبی برای تقویت این مبحث وجود دارد که در تمام دنیا به‌ویژه کشورهای خلیج شناخته شده‌اند.
نوربخش اضافه کرد: خوشبختانه شاهد هستیم که هر ساله تعداد بسیاری از بیماران خارجی (به‌ویژه از کشورهای عربی نظیر کویت، امارات، عراق، سوریه و ...) برای درمان به این کشور وارد می شوند .
وی ادامه داد: مرز شلمچه نیز به دلیل مجاورت با کشور عراق از ظرفیت‌های بی‌نظیری در این مبحث برخوردار است زیرا هر ساله هزاران زائر و مسافر عراقی از این منطقه وارد کشور می شوند .
وی خاطرنشان کردسال‌های گذشته در رابطه با توریسم درمانی در این منطقه پیگیری‌های خوبی انجام شد اما به دلیل پیگیری نشدن ، این روند از تب و تاب افتاد اما اخیرا پیگیر‌ی‌هایی جدید از سوی مسئولان شهرستان در این خصوص روند رو به رشدی گرفته است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان گفت: شبکه بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان، توریسم درمانی را در چشم‌انداز سازمانی خود قرار داده و تمام تلاش خود را در این راستا به کار بسته است.
وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی تمام زمینه‌ها را در این راستا مهیا کنیم افزود : وقتی توریسم سلامت و توریسم درمانی مطرح می‌شود باید زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن را مهیا کنیم و وضعیت ارائه خدمات وی ای پی ، را بررسی و افراد کارامد در این زمینه تربیت شود.
امروزه صنعت توریسم درمانی در جهان بالاتر از صنایع نفت و طلا قرار دارد و کم هزینه و پر درآمدتر است.
در بخش توریسم درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمی‌شود بلکه فراتر از آن می‌تواند موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای تقویت کند و علاوه بران در صورت توجه هرچه بیشتر مسئولان به‌ویژه در مناطق مرزی چون خوزستان ارز اوری فراوانی را نصیب منطقه و کشور می کند.

منبع: واحد مرکزی خبر

شناسه خبری: 28191

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو