چاره اندیشی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر تجاری کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27903
ساعت 13:03 يکشنبه 6 بهمن 1392
نشست مشترک مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی کشور و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف بررسی تنگناهای موجود و راهکارهای تقویت حمل و نقل ترکیبی از طریق ریل در بزرگترین بندر تجاری ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این نشست سه ساعته علاوه بر مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره دو سازمان، مدیران کل حوزه دریایی و بندری و راه آهن سه استان هرمزگان، خوزستان، مازندران نیز حضور داشتند.
توسعه صادرات، واردات و ترانزیت ریلی از بنادر کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت های کریدور شمال-جنوب، مهمت رین مباحثی بود که مدیران ارشد حمل و نقل کشور در این نشست پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند.

***

لزوم افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر کشور
معاون وزیر راه و شهرسازی و در ابتدای این نشست گفت: در حمل و نقل کشور همواره اولویت با حمل و نقل از طریق ریل است که باید این سهم در کشور از طریق بنادر شمالی و جنوبی تقویت شود.
محمد سعید نژاد از تدوام برگزاری این جلسات به صورت دوره ای در کلیه بنادر کشور، با حضور مدیران بخش های دریایی و ریلی خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جلسات رفع گره های موجود و هماهنگی بین این دو بخش برای افزایش سهم راه آهن در حمل و نقل از بنادر است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در کشور ما بخش عمده ای از حمل و نقل کالا از دریا انجام می شود، گفت: در این میان سهم بنادر جنوبی از وزن و ارزش کالاهای تخلیه شده در کشور بیش تر است.
سعید نژاد افزود: طی9 ماهه ابتدای سال جاری 100 میلیون تن کالا در بنادر کشور  تخلیه و بارگیری شد که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال 92، به 136 میلیون افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: در این میان، مجتمع بندری شهید رجایی با تخلیه و بارگیری 87 درصد از مجموع کالای کانتینری کشور جایگاه اول بنادر را به دست آورده است.

****

سهم ناچیز شبکه حمل و نقل ریلی کالادر بنادر کشور
سعیدنژاد خاطرنشان کرد: از مجموع کل عملیات حمل و نقل ریلی در بنادر، سهم بندر شهید رجایی پنج ویک دهم، بندر امام خمینی(ره) 5.3 دهم ، بندرامیرآباد 2درصد و بندرخرمشهر0.4 درصد بوده است که نیازمند برنامه ریزی منسجم به منظور افزایش این ارقام هستیم.
معاون وزیرراه و شهرسازی گفت: تکمیل شبکه خطوط ریل کشور، افزایش امکانات ریلی در محوطه های بندری، رفع نقاط تلاقی مسیرهای رفت و آمد ریل و جاده در بنادر و ایجاد سیاست های تشویقی برای صاحبان کالا از جمله مواردی است که باید برای توسعه جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی برنامه ریزی شود.
سعید نژاد ادامه داد: از مجموع کالای جابجا شده در این مدت در بنادر 21 هزار واگن و2 میلیون و 118 هزار کامیون بارگیری شده است که باید از پتانسیل های بخش راه آهن بیشتر استفاده شود.

****

توسعه حمل و نقل ریلی به منظور پوشش تقاضای واقعی بار و مسافر
در ادامه این نشست، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هئیت مدیره و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به بیان دیدگاه ها و مشکلات این دو بخش پرداخت و گفت : برگزاری این جلسات نوید بسیار خوبی برای توسعه فعالیت ها در هر دو بخش بنادر و دریانوری و راه آهن است تا ظرف یکی دو ماه آینده شاهد جهش های خوبی در این حوزه ها باشیم.
محسن پور سید آقایی با اشاره به برنامه توسعه حمل و نقل ریلی به منظور پوشش تقاضای واقعی بار و مسافر، ایمنی کالا، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک از جمله مزایای حمل و نقل ریلی عنوان کرد.
آقایی افزود: عدم سرمایه گذاری جدی بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی، پایین بودن قیمت سوخت به دلیل تبعیض در عوارض پرداختی برای استفاده از شبکه ریل و افزایش قیمت تمام شده جابجایی ریلی برای صاحبان کالا از مهم ترین مشکلات این بخش است.

***

استقبال شرکت رجا از راه اندازی پایانه ریلی-کانتینری در بندر شهید رجایی
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از راه اندازی پایانه ریلی-کانتینری در بندر شهید رجایی استقبال کرد و گفت: با توجه به اینکه حجم عظیمی از مواد معدنی بنادر کشور از بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری می شود، این کالا می تواند از طریق ریل به سایر نقاط ترانزیت، صادر یا وارد شود.
او خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود امسال جابجایی کالا از طریق ریل از 22 میلیارد تن-کیلومتر به 40 میلیارد تن-کیلومتر افزایش یابد که نرخ افزایش 15 درصدی را در بر خواهد داشت.

***

بندر شهید رجایی چشم انتظار تحول آفرینی در شبکه ریلی
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده در این بخش داد و گفت: هم اکنون 49 کیلومتر خط ریلی در مجتمع بندری شهید رجایی ایجاد شده است تا دسترسی راه آهن به تمام نقاط این بندر تقویت شود.
استیری افزود: پایانه ریلی-کانتینری بندر شهید رجایی هم اکنون در 2 فاز با ظرفیت 700 هزار کانتینر درسال اجرا شده که با ورود کشتی های کانتینری به این بندر شاهد انقلابی در افزایش فعالیت های ریلی و کاهش زمان رسیدن کالا به مقاصد خواهیم بود.

***

توسعه شبکه ریلی زمینه ساز کاهش ترافیک در غرب بندرعباس
در ادامه این نشست مدیرکل راه آهن استان هرمزگان از تلاش های صورت گرفته در احداث پایانه ریلی و کانتینری در بندر شهید رجایی قدردانی کرد.
رضا شاکری گفت: با احداث پایانه های ریلی مواد معدنی و مواد نفتی که مطالعات و اجرای آن در اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حال انجام است، بخش ریلی در این بندر و همچنین استان هرمزگان رونق بیشتری خواهد یافت.
شاکری هم چنین افزود: با اجرای  این طرح توسعه شاهد کاهش ترافیک در غرب شهر بندرعباس خواهیم بود.

شناسه خبری: 27903

آخرین اخبار

کارگروه‌های تخصصی «صادرات»، «فناوری و نوآوری» ، «مالیات» و «سرمایه‌گذاری و بهبود محیط کسب و کار» دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد برگزار شد
کسب عنوان «کارشناس برتر روابط عمومی‌ ایران» 
مصاحبه اختصاصی فرینا با دکتر ایرج حاتمی مدرس دانشگاه و کارشناس مشاور در امور توسعه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد دوغارون منصوب شد
ابلاغ دستورالعمل اجرایی بند «ب» تبصره 4 بودجه 1403 سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مناطق آزاد پایلوت اجرای طرح‌های تولیدی و صادراتی گیاهان دارویی
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران