هر منطقه آزاد به یک برند منحصر به فرد گردشگری تبدیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27366
ساعت 08:38 يکشنبه 3 آذر 1392
نشست هم اندیشی و هماهنگی در مرکز توسعه بازار گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور مدیر توسعه گردشگری و آموزش عالی دبیر خانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و معاونین گردشگری و فرهنگی اجتماعی سازمان های مناطق آزاد کشور برگزار شد.

نشست هم اندیشی و هماهنگی در مرکز توسعه بازار گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور مدیر توسعه گردشگری و آموزش عالی دبیر خانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و معاونین گردشگری و فرهنگی اجتماعی سازمان های مناطق آزاد کشور برگزار شد.
محسن امامی گفت: در ابتدا باید بدانیم که فلسفه وجودی ایجاد مناطق آزاد در کشور چه بوده و اینکه آیا در حوزه ترانزیت به مناطق آزاد نیاز داریم یا خیر؟
امامی در خصوص مشکلات آموزشی در مناطق آزاد اظهار داشت: آموزش مهم ترین وظیفه ای است که ما بر عهده داریم. در مناطق آزاد آموزش عمومی، پایه و همچنین آموزش و پرورش با کیفیت نداریم به همین دلیل بسیاری از مدیران و سرمایه گذاران مایل به ماندن در این مناطق نیستند.
وی افزود: در کشور باید به دنبال مزیت های نسبی باشیم و از الگوهایی که مطابق با این مزیت ها هستند پیروی کنیم.
مدیر توسعه گردشگری و آموزش عالی دبیر خانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه موضوع تحول در بخش گردشگری در مناطق آزاد را یک اولویت دانست و گفت: در توسعه گردشگری در این مناطق یک سری موانع وجود دارد که می توان به ساختار اجتماعی، ساختار سیاسی و بحث امنیت ملی اشاره کرد.
امامی به لزوم داشتن نگاهی جدید به گردشگری در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: در حوزه گردشگری حدود 100 دستگاه با هم هماهنگ هستند؛ از مدیران کلان کشور گرفته تا فروشندگان که همگی باید برای توسعه این صنعت در کشور همکاری داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اطلاعات جغرافیایی که از ایران داریم نشان می دهد که در حال حاضر ظرفیت گردشگری در مناطق آزاد و مناطق ویژه دست کمی از ظرفیت های تجاری و صنعتی ندارد بلکه بیشتر هم هست. متاسفانه در ایران با مشکل وجود محیط های بکر و یا تخریب شده روبرو هستیم.
مدیر توسعه گردشگری و آموزش عالی دبیر خانه شورا همچنین افزود: وقتی از حوزه گردشگری در مناطق آزاد صحبت به میان می آید ناخودآگاه نگاه ما متوجه کیش می شود با وجودی که منطقه آزاد ارس در توسعه گردشگری کمتر از کیش نیست.

****

** تشکیل کارگروه های تخصصی گردشگری در مناطق آزاد
مشاور دبیرخانه شورا در توسعه بازار گردشگری مناطق آزاد کشور گفت: گردشگری لوکوموتیو توسعه اقتصادی در جهان شناخته شده است ولی متاسفانه سهم کشور از جذب گردشگر و توریسم خارجی کم است که نیازمند توجه و عزم ملی برای استفاده از ظرفیت های بی بدیل گردشگری کشور به ویژه مناطق آزاد کشور هستیم. 
حسن تقی زاده انصاری در خصوص ضرورت شناخت جاذبه ها و پتانسیل گردشگری در مناطق آزاد افزود: شناسایی نقاط ناشناخته و یا کمتر شناخته شده مناطق آزاد، ارتقاء صنعت گردشگری، معرفی ظرفیت های گردشگری با استفاده از بازاریابی و تبلیغات، تاسیس پایگاه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، برگزاری مطالعات برندسازی و برگزاری سمینارها و هم چنین اولویت بندی ظرفیت های موجود در مناطق آزاد از ضرورت ها و اهداف توسعه صنعت گردشگری در مناطق آزاد است.
انصاری اظهار داشت: گسترش صنعت گردشگری و حضور فعال در بخش خصوصی و یکپارچگی و هم گرایی در فعالیت های گردشگری، برقراری توازن و تعادل در حوزه بازاریابی، تبدیل شدن هر منطقه آزاد به یک برند منحصر به فرد و خاص گردشگری، بهره وری نیروی انسانی و ایجاد اشتغال و افزایش توان بازاریابی و تبلیغات برای اجرای طرح های کلان و همچنین تشکیل کارگروه های مختلف گردشگری مواردی هستند که در دستور کار برای توسعه گردشگری در مناطق آزاد است.
وی در ادامه به بیان استراتژی ها و ارائه راهکارها در این زمینه اشاره کرد و گفت: بهره گیری از تخصص و تجربه متخصصان، پیشکسوتان، استادان دانشگاه و فعالان گردشگری در مناطق آزاد، بازاریابی و تبلیغات صحیح در زمینه گردشگری، حضور در نمایشگاه ها و ایجاد جاذبه های متنوع و مراکز تفریحی مورد نیاز می تواند راهکارهای مناسبی برای توسعه این صنعت در مناطق آزاد کشور باشد.
مشاور دبیرخانه شورا در توسعه بازار گردشگری مناطق آزاد کشور از ایجاد 5 کارگروه در زمینه بازاریابی و توسعه گردشگری در مناطق آزاد خبر داد و افزود: ایجاد دفاتر استانی تشکل ها و فعالان گردشگری، تبلیغات بازاریابی و برندسازی، معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد، گردشگری خلاق و هم چنین تحقیق، توسعه و شناسایی بازارها، 5 کارگروهی هستند که برای توسعه بازار گردشگری در مناطق آزاد در این رابطه همکاری می نمایند.
راه اندازی سایت های سفر به هر یک از مناطق آزاد به زبان های مختلف، تهیه تقویم یک ساله پیشنهادی برای حضور در نمایشگاه های خارجی و نیز انجام اقدامات اولیه آسیب شناسی مسائل مربوط به عدم توفیق توسعه گردشگری در مناطق آزاد از دیگر برنامه های اعلام شده توسط مشاور دبیرخانه شورا در توسعه بازار گردشگری مناطق آزاد کشور است. 
در این نشست محسن امامی مدیر توسعه گردشگری و آموزش عالی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حسن تقی زاده انصاری مشاور دبیرخانه شورا در توسعه بازار گردشگری مناطق آزاد کشور، علی ملانوری معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم، سعید ریگی مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار، سید مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند، مجتبی مهری نژاد معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد انزلی، امیر ابراهیمی معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو، قاسمی نیا معاون گردشگری منطقه آزاد کیش، عادل نجف زاده معاونت گردشگری منطقه آزاد ارس، فرزاد مقدم دبیر کارگروه برندسازی و بازاریابی مرکز توسعه بازار گردشگری، محسن کرابی دبیر علمی سمینار و جشنواره برند گردشگری، امیر پویان رفیعی شاد عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تهران و دبیر کارگروه فرصت های سرمایه گذاری مرکز توسعه بازار گردشگری، ایرج اخوان ملایری عضو شورای راهبری مرکز توسعه بازار گردشگری، فرامرز موسوی سعیدی رییس سابق انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران و عضو شورای راهبردی مرکز توسعه بازار گردشگری، امیر حسین جعفری دبیر کارگروه گردشگری خلاق و داود فرزانه عضو شورای راهبردی مرکز توسعه بازار گردشگری حضور داشتند.

گالری تصاویر

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو