گزارش/کیش در ایام عزای ابا عبدالله (ع)

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27280
ساعت 07:35 شنبه 25 آبان 1392
سوگواری پرشکوه دهه نخست محرم در جزیره کیش نه تنها گواهی بر دینداری و پایبندی مردم این جزیره به ارزش های والای الهی بود، بلکه جاذبه ای دیگر بر جذابیت های گردشگری این جزیره افزود.

در دهه نخست محرم در کیش هر شب بر گرمی بیش از چهل محفل سوگواران شهادت حسین بن علی (ع) افزوده می شد و قرار است آیین های سوگواری در دهه دوم محرم نیز در شماری از هیات های مذهبی ادامه یابد.
گره خوردن آیین های سنتی عزاداری بومیان جزیره کیش با مهاجرانی که از دیگر اقوام ساکن در ایران اسلامی در دهه های اخیر دست در دست بومیان این جزیره را ساخته اند، از جلوه های کم نظیر عرض عشق و ارادت به ساحت سومین امام معصوم (ع) است؛ گویی ایران در جزیره کیش گرد آمده است.
در بیرق ها و پارچه های سیاه برافراشته بر دست جلوداران و علمداران هیات های مذهبی در این ایام، نام مناطق گوناگونی از ایران زمین به چشم می خورد.
از بشاگردی ها گرفته در جنوب ایران تا آذری ها در شمال غرب ایران، تلفیق آیین های اقوام مختلف از زیبایی های صحنه های عشق و محبت به ثارالله بود.
هر یک از اقوام ایرانی در آیین های سوگواری کیش بضاعت خود در تکریم فرزندان علی و فاطمه (علیهما السلام) و اشک ماتم در فراق مظلومانه آنان را به صحنه آوردند، همانگونه که بومیان برای حضرت قاسم (ع) آیین عروسی حزن انگیز برپا کردند، آذری ها سنت 500 ساله خود را در تشت گذاری به کیش آوردند و آنها که آبا و اجدادشان در کربلا می زیسته اند و سال ها پیش در کیش اقامت گزیده اند در قالب آیین ˈخیمه سوزانˈ داغ کربلا بر سینه تاریخ بشریت را بازخوانی کردند.
حضور خطیبان برجسته دینی از تهران و دیگر نقاط ایران اسلامی مانند حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، حجت الاسلام ذوالنور، آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و ... بر غنای محافل مذهبی در دهه نخست محرم امسال افزود.
سینه زن ها و زنجیرزن ها، خالصانه آمده بودند. این حرف دل بسیاری از گردشگران و ساکنان کیش بود که در محل گردهمایی هیات های مذهبی کیش حاضر بودند.
محمد گردشگری از تهران می گفت: چهره های حزن انگیز سینه زنان و زنجیر زنان در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) و این که چشمان آنها بر زمین بود و نه به خیل جمعیت که در کوچه و خیابان با هیات های مذهبی هم نوا می شدند، از خلوص نیت سوگواران محرم در کیش حکایت دارد.
در تاسوعای حسینی اسکله تفریحی کیش میزبان جمعیت گسترده ای از عزاداران بود.
پخت شش تن آش سنتی توسط آشپزهایی که از شیراز آمده بودند، یکی از بزرگترین نذری هایی بود که در روز تاسوعا در ایران اسلامی برپا شده بود.
نسیم گردشگری از اصفهان که تا شامگاه غریبان، میهمان جزیره کیش بود گفت: عزاداری هیات های مذهبی و العطش گفتن آنها در روی اسکله تفریحی انگار بازآفرینی صحنه کربلا بود. این سو دریای آب و آن سو تشنه لبان مظلومانه جان خویش در راه خدا و مکتب خویش نثار کردند.
فرازهایی از خطبه دوم نماز جمعه کیش در روز جمعه 11 محرم در تقدیر از حرکت حماسی ساکنان این جزیره در سوگواری سالروز شهادت امام حسین (ع) بود.
حجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش با تقدیر از هیات های مذهبی، مردم و مسوولان این جزیره گفت: هماهنگی، همدلی و همکاری ادارات و نهادها در دهه نخست محرم امسال یکی از بهترین هماهنگی ها در برپایی آیین های سوگواری سال های اخیر در جزیره کیش بود.
این سوگواری ها پیام ولایتمداری، دین مداری و حرکت مردم کیش در مدار دفاع از ارزش های الهی را به جهانیان مخابره کرد.
علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جمع شماری از هیات های مذهبی این جزیره گفت: برپایی پرشور آیین سوگواری محرم در کیش نشانگر فضای فرهنگی و اعتقاد قوی ساکنان این جزیره به فرهنگ عاشورایی است.
از سوی دیگر، ابراهیم خلیلی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با انتقاد از طرح برداشت های نادرست درباره فضای فرهنگی این جزیره وی گفت: از آنان که تصور نادرستی درباره وضعیت مذهب و دین در کیش دارند، دعوت می کنیم که با حضور در این جزیره در ایام ماه محرم به ویژه روزهای عاشورا و تاسوعا، به عمق دین باوری و ولایت مداری ساکنان این جزیره بیش از پیش پی ببرند و باورهای نادرست خود را تصحیح کنند.

گزارش: سید احمد نجفی ـ ایرنا 

شناسه خبری: 27280

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو