گزارش/جاي خالي ورزش هاي آبي در سواحل سيستان و بلوچستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27192
ساعت 10:16 پنج‌شنبه 9 آبان 1392
سواحل سیستان و بلوچستان تنها سواحل کشورند که با آبهای آزاد در ارتباط هستند. در کنار همه ویژگی هایی که برای این سواحل از جمله مزیت های ترانزیتی و تجاری که تعریف می شود ، قابلیت این سواحل در توسعه ورزش های آبی و ساحلی در خور توجه است به گونه ای که هر کدام از کارشناسان و دست اندرکاران امر ورزش، قابلیت های سواحل سیستان و بلوچستان را منحصر به فرد می دانند.

سواحل سیستان و بلوچستان دارای آب و هوایی معتدل است و بنا به گزارش اداره کل هواشناسی استان این سواحل در فصول گرم سال از همه سواحل کشور خنک تر و در زمستان از دیگر مناطق ساحلی، گرم تر است.

قایق رانی ، جت اسکی ، موج سواری و غواصی ، والیبال و فوتبال ساحلی از جمله ورزشهای آبی و ساحلی هستند که پرداختن به آنها در سواحل سیستان و بلوچستان ممکن است اما واقعیت این است که تا کنون این رشته های ورزشی در سواحل استان رونقی نیافته اند.
رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار بهترین زمان آموزش ورزش های آبی و ساحلی را در دوران مدرسه بیان می کند و می گوید : یکی از ورزشهایی را که می توان در منطقه با هزینه کمتری توسعه داد ، قایق سواری است و دانش آموزان ساحل نشین چابهاری بهترین ورزشکاران در این رشته ورزشی خواهند شد.
کلانتری اجرای این برنامه را ، مستلزم برنامه ریزی توسط آموزش و پرورش و تامین اعتبار برای خرید لوازم مورد نیاز دانست.
وی می افزاید : تاکنون با کمک فدراسیون قایق رانی و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار موفق به خرید 20 قایق شده ایم اما اداره کل ورزش و جوانان استان به علت کمبود اعتبارات ، هنوز نتوانسته در این زمینه کمکی کند.
رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار با تاکید بر این که گردشگر ورزشی کم توقع ترین گردشگر است می گوید : با فراهم کردن امکاناتی اندک می توان گردشگران ورزشی را جذب سواحل سیستان و بلوچستان کرد.
کلانتری جذب گردشگر در این زمینه را نیازمند ارائه تسهیلات می داند و می افزاید : سواحل دریای عمان دورترین نقاط کشور هستند و هزینه رفت و آمد به این سواحل به خصوص از طریق پرواز ، هزینه زیادی است که علاقه مندان به ورزش های آبی ترجیح می دهند با هزینه کمتری به دیگر نقاط ساحلی کشور عزیمت کنند و حتی برای هیئت های ورزشی هم اعزام به سواحل چابهار مقرون به صرفه نیست.
وی می گوید : لازم است تا تسهیلاتی از قبیل کاهش هزینه های پرواز به ورزشکاران رشته های آبی و ساحلی داده شود تا جذب ویژگی های خاص و منحصر به فرد سواحل سیستان و بلوچستان شوند و این سواحل بیشتر شناسانده شود.
وی می افزاید : با ارائه تسهیلات در این زمینه می توان ورود گردشگران و همچنین هیئت های ورزشی را برای برگزاری مسابقات به منطقه افزایش داد .
کلانتری می گوید : به این نکته مهم هم باید توجه داشت که با ورود هر گردشگر به منطقه ، زمینه اشتغال برای 6 نفر از افراد بومی منطقه فراهم می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز یکی از مشکلات اصلی پیش روی ورزش را نبود اعتبارات بیان می کند و می گوید : فعلا شرایط ورزش استان به جایی رسیده است که حتی هزینه ورزش های همگانی را به سختی تامین می کنیم چه برسد به این که به فکرتوسعه سایر رشته های ورزشی باشیم
شاهوزهی می افزاید : بحث ورزش های آبی و ساحلی حدود 18 سال پیش مطرح شد و حتی 60 هکتار زمین با کاربری ورزشی دریافت کردیم اما از آن زمان تاکنون هیچ سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده است.
وی می گوید : رشته های ورزشی در استان هیچ اسپانسر مالی ندارند و ما هم نمی توانیم به اعتبارات دولتی دل خوش کنیم و بر اساس این اعتبارات بسیار ناچیز و اندک ، طرح و برنامه های ورزشی خود را پیش ببریم.
رئیس هیئت غواصی و نجات غریق استان هم از سواحل استان به عنوان پایتخت ورزش های آبی و ساحلی در کشور نام می برد .
نائب پور معتقد است رونق ورزش های آبی و ساحلی در سواحل جنوبی استان نیازمند صرف هزینه های کلان برای ایجاد زیر ساخت ها نیست بلکه می بایست مدیریت صحیح در این راه انجام شود. وی می گوید : وقتی بچه های کنارک و چابهار بدون هیچ امکاناتی بهترین بازیکنان کریکت کشور می شوند و مقام قهرمانی را کسب می کنند پس می توان با همین امکانات موجود در منطقه، ورزش های آبی و ساحلی را با استفاده از ظرفیت های ساحل نشینان رونق بخشید.
نائب پور دور بودن سواحل سیستان و بلوچستان را از مشکلاتی بیان می کند که تا کنون تاثیر بسیار سوئی در بخش گردشگری این منطقه گذاشته است.
وی می افزاید : هزینه زیاد ایاب و ذهاب به چابهار بسیاری از گردشگران را از سفر به این منطقه منصرف می کند که می توانیم با کاهش این هزینه و ارائه خدمات و تسهیلاتی برای اقامت گردشگران ، شرایطی را همانند اعزام تورهای گردشگری به کیش فراهم کنیم و به جای این که به فکر افزایش هزینه های ایاب و ذهاب باشیم از طریق ورود گردشگران به منطقه درآمد زایی کنیم.
رئیس هیئت غواصی و نجات غریق استان می گوید : حتی اگر بتوانیم جاده بندرعباس - چابهار را مناسب سازی و 2 بانده کنیم می توانیم بسیاری از گردشگران را به سمت سواحل سیستان و بلوچستان بکشانیم در حالی که بسیاری از گردشگران در فصول سرد سال تا بندرعباس می آیند اما به علت نبود جاده مناسب رغبتی به آمدن به سمت چابهار را ندارند و اگر بخواهند از راه های مواصلاتی داخل سیستان و بلوچستان خود را به چابهار برسانند مجبور به طی مسافت های طولانی تری هستند که اصلا مقرون به صرفه نیست.
چند تن از ورزشکاران رشته های آبی و ساحلی هم ساحل چابهار را ساحلی امن و آرام و بسیار دیدنی برای این فعالیت های ورزشی بیان می کنند و می گویند :این ساحل نه تنها قابلیت برگزاری مسابقات آبی و ساحلی کشور را دارد بلکه دارای امتیازاتی است که می توان مسابقات بین المللی را در این سواحل برگزار کرد اما متاسفانه حتی هنوز مسابقات شهرستانی هم در این جا رونقی پیدا نکرده است.
نائب پور رئیس هیئت غواصی و نجات غریق سیستان و بلوچستان که یکی از سرمایه گذاران در بخش فعالیت های غواصی در ساحل چابهار نیز هست در مقایسه آبهای کیش و چابهار می گوید : آبهای کیش شاید شفاف تر و زلال تر از چابهار باشد اما مناظر و زیبایی هایی را در زیر آبهای ساحلی چابهار می بینید که بسیار هیجان انگیز است و اصلا در کیش وجود ندارد اما تا کنون هیچ بهره ای از این زیبایی ها برده نشده و هنوز مهجور و ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به این که سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان تنها سواحل قابل موج سواری کشور هستند می افزاید : در دنیا 20 میلیون موج سوار داریم و زمانی که سواحل کشورهای اروپایی بدترین شرایط را برای موج سواری و غواصی دارند ، چابهار بهترین شرایط را برای غواصی و موج سواری دارد که می توانیم با مدیریت و برنامه ریزی صحیح سهمی از گردشگران ورزشی داشته باشیم.

منبع: واحد مرکزی خبر

شناسه خبری: 27192

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو