نقش منطقه آزاد چابهار در توسعه صنعت توریسم کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27145
ساعت 14:04 شنبه 4 آبان 1392
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با توجه به تنوع جذابیت های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی چابهار گفت: نقش کلیدی که این منطقه در دسترسی به بازارهای گردشگری دارد غیر قابل انکار است و از سوی دیگر یکی از نقاط قابل اتکاء در توسعه صنعت توریسم کشور به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حامد علی مبارکی گفت: باید اذعان داشت که در شکل گیری منطقه آزاد چابهار گردشگری در کنار صنایع شیلات، بازرگانی، ترانزیت و غیره نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: اقلیم این منطقه با قابلیت های تفرج زمستانی منطبق است و جاذبه های متعددی را در دل خود جای داده است. بازارهای محلی با ساختاری بومی برای گردشگران جذابیت ایجاد می کند و موجب می شود گردشگری به عنوان سرمایه ای بالقوه در منطقه آزاد چابهار اهمیت داشته باشد.
مبارکی در توصیف اهمیت جایگاه گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار در تقسیم بندی های منطبق با طرح توسعه ملی گردشگری جزو منطقه 7 کشور محسوب می شود به طوری که در کنار استان های سه گانه خراسان و سیستان و بلوچستان منطقه شرق کشور را پوشش می دهند.
وی اظهار کرد: منطقه آزاد چابهار به نوعی دروازه ورود گردشگران به این منطقه قلمداد می شود و از طرفی قرابت این منطقه با دریای عمان و اقیانوس هند، جایگاه کم نظیری از نظر توسعه گونه های پرطرفدار گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و ساحلی بدان می بخشد.
مبارکی در پایان با اشاره به تاکید دولت تدبیر و امید بر توسعه صنعت گردشگری و دستیابی به آثار مثبت آن گفت: سعی داریم تعداد گردشگران را با اجرای برنامه های متنوع افزایش دهیم و تلاش می کنیم الگوی توزیع گردشگر را به تمام ماه های سال تعمیم دهیم و طبعا بدون برنامه ریزی توسعه زیرساخت ها و روساخت های این صنعت مقدور نخواهد بود.

در 14 هزار هکتار وسعت منطقه، بخشی تحت عنوان "زون گردشگری" به فعالیت های مربوطه اختصاص داده شده است.
وجود جاذبه های کم نظیر طبیعی در مناطق همجوار و نزدیک به این منطقه از جمله: گلفشان، کوه های مریخی، پوشش گیاهی و جانوری متنوع، محصولات گرمسیری، بادهای مونسون، زیستگاه تنها تمساح موجود ایران، خلیج چابهار، جنگل های حرا، دریای عمان و دنیای شگفت انگیز زیر آب، در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی به محوریت روستای تاریخی تیس با 10 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی همچون قلعه پرتغالی ها، ساختمان تلگرافخانه، گورستان ها و محوطه های باستانی و فرهنگ غنی در زمینه پوشاک، خوراک، موسیقی آیینی و غیره جاذبه های گردشگری چابهار را تشکیل می دهند.

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو