احداث بزرگترین پایانه مسافری دریایی در جزیره کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26872
ساعت 11:08 چهارشنبه 20 شهريور 1392
جزیره کیش به صورت متوسط سالانه پذیرای یک میلیون گردشگر است. تعدادی از این گردشگران از طریق دریا و بندرگاه کیش وارد این جزیره می شوند که معمولاً در ایام نوروز آمار گردشگرانی که با خودرو به کیش می آیند بیشتر است.

در خصوص فعالیت های این بندر و همچنین کسب اطلاع از مراحل ساخت بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در کیش با "مهندس امیر رستگار" مدیر کل بندرگاه کیش گفت و گو کردیم.

آقای رستگار در ابتدا توضیح مختصری درباره فعالیت های بندرگاه کیش بفرمایید؟
در حال حاضر بندرگاه های کیش در حوزه های مختلف فعال هستند. اسکله کشتی های تجاری، اسکله کشتی های تأمین مصالح ساختمانی و مایحتاج عمومی جزیره، اسکله کشتی های ورود مواد سوختی و پشتیبانی شرکت های نفتی و سایر کالاهای عمومی و مسافری به جزیره.
از طریق بندر کیش و بندرگاه های چارک و آفتاب مسافرت های روزانه انجام می شود. کلیه کالاهای ساختمانی از جمله آهن آلات، شن و ماسه، سیمان و هر نوع مصالح ساختمانی دیگر که در جزیره مصرف می شود از این سه بندرگاه وارد جزیره می شود.

از دو بندر چارک و آفتاب تنها کالا جابجا می شود یا مسافر هم وارد می شود؟
در بندر چارک بیشتر بحث جابجایی مسافر مطرح است. بندر چارک یکی از بندرگاه های پشتیبانی جزیره است که توسط سازمان منطقه آزاد احداث شده است.
در حال حاضر روزانه شش شناور با گنجایش 50 تا 240 نفر از بندر چارک به بندر کیش وارد می شوند. در ایام عید این تعداد به روزی 40 تا 50 سفر ورودی و حدود 90 تا 100 سفر به خارج از بندر انجام شد.

ورود خودروها به جزیره کیش از طریق کدامیک از بندرگاه ها انجام می گیرد؟
در ایام عید ورودی ها از طریق سه بندر لنگه، چارک و آفتاب انجام می گیرد. در بندر لنگه دو شناور به نام های هرمز12 و 14 که به شرکت کشتیرانی والفجر تعلق دارد تردد می کند. از بندر چارک و آفتاب هم مسافرین و وسایل نقلیه توسط لندینگ کرافتها جابه جا می شوند.

آیا در این بندرگاه ها فعالیت های صیادی هم انجام می شود؟
فعالیت های صیادی قبل از سال 83 در همین بندر انجام می شد. با توجه به تداخل کاری که بین بندر صیادی و بندر تجاری وجود دارد، سازمان منطقه آزاد، بندر صیادی میرمهنا را در منطقه احداث کرد. این بندر در غرب جزیره کیش قرار دارد. بندر میرمهنا زیر نظر بندر کیش فعالیت می کند. در این بندر اسکله سازی و لایروبی انجام گرفته است و همه شناورهای سیار اعم از لنج های صیادی و قایق ها و دریابانی فعال هستند و کار نظارت بر امور صیادان را بر عهده دارند.

این بنادر با ظرفیت چند تن آماده پذیرش کالا هستند؟
در این بنادر تا سقف شش هزار تن کالا پذیرش می شود. البته با توجه به طرح توسعه ای جزیره در حوضچه شماره 2 و در اسکله شماره 2، اسکله دوازده هزار تنی برای شناورهای کانتینری و کالاهای عمومی ساخته شده است. برای لایروبی هم تا منهای ده در قسمت غربی بندرگاه دایک بسته شد که با لایروبی آنجا که تا منهای ده عمق دارد و شناورهای دوازده هزار تن پذیرش می شود.

در حال حاضر در بندر کیش چند پست اسکله وجود دارد؟
در سه حوضچه ای که در بندر کیش وجود دارد در حدود 20 پست اسکله توسط مشاوران برای بندر پیش بینی شده است. در طرح توسعه بعدی نیز اسکله های سی و پنج هزار تن و پنجاه هزار تن به اسکله های قبل اضافه خواهد شد.

طرح توسعه بعدی پست اسکله ها از چه زمانی آغاز می شود؟
بعد از بهره برداری از اسکله دوازده هزار تنی اگه ظرفیت های پیش بینی شده پاسخگو نباشد احداث اسکله های 35 هزار تنی آغاز می شود. در خصوص احداث اسکله 50 هزار تنی که در بحث سرمایه گذاری پیش بینی شده است در صورت نیاز، سازمان وظیفه احداث آن را برعهده می گیرد.

آیا بندرگاه کیش تنها بندر فعال در جزیره محسوب می شود؟
بندر کیش تنها بندری است که در کلیه امور جزیره فعال است. تمام امور جزیره به غیر از صیادی از همین بندر استفاده می شود.

لطفاً در خصوص پروژه ای توسعه ای که در بندر در حال انجام است توضیح بفرمایید؟ برای این پروژه ها چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده و چقدر به ظرفیت های بندر اضافه می کند؟
در جزیره کیش یک ترمینال مسافربری با ظرفیت چهارهزار متر مربع زیر بنا وجود دارد. ترمینال جدیدی هم در جزیره در حال احداث است و تا قبل از سال 93 به بهره برداری می رسد. این ترمینال هم حدود یازده هزار متر مربع زیربنا است که در حدود سه برابر ترمینال فعلی ظرفیت دارد. اعتبار این پروژه نیز توسط معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش تأمین می شود.

مسافت بندر چارک تا بندر کیش چقدر است؟
حدود سی و چهار کیلومتر مسافت این دو بندرگاه است.

هزینه ای که برای جا به جایی از مسافران دریافت می شود چقدر است؟
حدود 16 هزار تومان.

هزینه حمل خودروها چطور ؟
حدود 55 هزار تومان.

در ایام عید چه تعداد خودرو از طریق این بنادر وارد جزیره شدند؟
نزدیک 19 هزار دستگاه خودرو وارد جزیره کیش شد. حدود هزار دستگاه هم انواع کامیون وارد جزیره شد که مواد غذایی و مایحتاج جزیره را حمل می کردند.

زمانی که صرف وارد شدن خودروها به لندینگ کرافت در ایام شلوغ سال می شود چقدر است؟
در ایام عید کمترین زمان برای سوار کردن خودروها به لندینگ کرافت در نظر گرفته شد. اما در زمان شلوغی مالکان خودروها حدود 13 الی 14 ساعت در صف انتظار می کشیدند ولی برای سوار شدن خودروها فقط نیم ساعت زمان صرف می شد.

آیا مسافرین در ایام عید قبل از ورود به جزیره باید زمان خروجشان را هم مشخص کنند؟
با توجه به ازدحامی که در سطح جزیره ایجاد می شد، سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به مصوبه ستاد نوروزی، مدت چهار روز و سه شب مشخص کرد.

گفت و گو: میثم غلامی
تنظیم: آمنه شهیدی
عکس: ابراهیم مختاری

شناسه خبری: 26872

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو