گزارش/زیباسازی شهری و ایجاد چهار میلیون متر مربع فضای سبز در کیش

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26556
ساعت 19:40 سه شنبه 18 تير 1392
اقدامات سازمان منطقه آزاد كيش،اين جزيره را از جزيره خشك به يك محيط سرسبز و گردشگر پذير تبديل كرده است.

جزیره کیش با 92 کیلومتر مربع مساحت در 18 کیلومتری کرانه جنوبی کشورمان واقع شده است و تاهمین چند سال گذشته بخش ناچيزي از پوشش گیاهی آن را درختان لور ، ثمر ،کنار و انجیر معابد تشکیل می داد اما چند سالی است که تلاش و همت مسئولان برای زیباتر کردن معابر ، پارک های ساحلی و حاشیه ای، چهره اين جزيره مرجاني را بسیار سبز تر و شاداب تر کرده تا جایی که در چند ماه نخست امسال با افزایش 32 هزار متر مربع فضای سبز جدید، مساحت فضای سبز جزیره کیش به چهار میلیون و یکصد هزار متر مربع بالغ شده است، آنهم با تنوع قابل ملاحظه ای از انواع درختچه ها و گیاهان تزئینی که در نگاه اول تحسین هر گردشگری را بر می انگیزد.
در چند سال گذشته علاوه بر افزایش مساحت فضای سبز در معابر، چندین پارک ساحلی نیز در اسکله تفریحی میر مهنا، اسکله تفریحی جدید، منطقه مسکونی سفین، کشتی یونانی، نوار ساحلی درشرق جزیره )پارك سيمرغ ) و پارک های محله ای در مناطق مسکونی جزیره کیش و مجموعه تفریحی درخت سبز ایجاد شده است پارک جنگلی نیز که به همت بخش خصوصی ساخته شده زیبایی خاصی به بخش جنوبی جزیره کیش بخشیده است.
در حال حاضر با توجه به جمعيت 30 هزار نفري جزيره كيش، سرانه فضاي سبز در این جزیره زيبا به ازاي هر نفر 135 متر مربع بوده که شش برابر استانداردهاي بين‏المللي است.
مهم ترین اثرات فضای سبز در شهرها کارکرد زیست محیطی آن است که ایجاد تعادل بخشی از متابولیسم شهر از یک سو و بالابردن زیبایی های بصری از سوی دیگر سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می شود.
در حقیقت فضای سبز ریه های تنفسی شهر ها محسوب مي شوند و درمنطقه ای مانند جزیره کیش که سالانه پذیرای بيش از یک میلیون و پانصد هزار گردشگرداخلی و خارجی است و دمای هوا در برخی ماههای سال بسیار گرم می شود ، توسعه فضای سبز در تلطیف آب و هوا اهمیت بیشتری خواهد داشت.
به همین منظور شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش با بهره گیری از کادری فعال و مجرب، برنامه ریزی مناسب و تامین اعتبار بموقع در زمینه نگهداری و توسعه فضای سبز جزیره کیش، گام های موثری برداشته که کوچک ترین تاثیر آن دلپذیر تر کردن هوای گرم و مرطوب جزیره کیش است.
دوستداران کیش که سالهاست در فصول مختلف سال کوله بار سفر به این جزیره مرجانی را می بندند حال احساس می کنند هوای کیش هم مهربان تر شده و در کنار تمام جذابیت های این جزیره جنوبی کشورمان بهره گیری از مناظر زیبای شهری، پارک های ساحلی با زیباترین طرح های درختکاری و فضای سبز ، کیش را به یک مقصد ایده آل گردشگری در کشور و منطقه تبدیل کرده است.
آنچه در این میان اهمیت ویژه ای دارد جلب مشارکت مردم و تغییر تدریجی فرهنگ آنها برای حفظ و توسعه فضای سبز شهری است.
وضع قوانین ویژه حفظ و حراست از درختان در سازمان منطقه آزاد کیش و نظارت بهینه واحد محیط زیست بر اجرای این قوانین، همچنین اجرای برنامه های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی، گرامیداشت روز درختکاری و توزیع نهال رایگان در نقاط مختلف جزیره کیش با هدف ترغیب شهروندان به توسعه فضای سبز از جمله راهکارهای علمی افزایش مشارکت مردم در حفظ و توسعه فضای سبز در جزیره کیش است.
آبیاری فضای سبز در این جزیره مرجانی ، با در نظر گرفتن جنس خاک ماسه ای آن یکی از مشکلات پیش روی دست اندرکاران زیبا سازی شهری است ، محدود بودن منابع آب زیر زمینی از یک سو و هزینه های زیاد استحصال آب شیرین از دریا از سوی دیگر ، سبب شده است آب در جزیره کیش اهمیت بیشتری نسبت به سایر نقاط کشورمان داشته باشد.
البته کارشناسان اداره آب و فاضلاب جزیره کیش با بهره گیری از پیشرفته ترین روش های استاندارد موفق شده اند تا با تصفیه روزانه 6هزار و پانصد متر مکعب فاضلاب شهری ، آب مورد نیاز بخش وسیعی از فضای سبز جزیره کیش را تامین کنند. ضمن اینکه سیستم مکانیزه آبیاری قطره ای در فضای سبز از هدر رفتن آب به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند.
با توجه به اینکه بسیاری از مناطق شهری خصوصا درکشور ما بر روی کمربند خشک جهان قرار دارند، ایجاد یک فضای سبز پایدار بایستی منطبق بر ویژگی های اکولوژیک منطقه باشد.
فضای سبز اکولوژیک باید به گونه ای باشد که تمامی عوامل و محدودیت ها در طراحی و احداث آن لحاظ شده و منطبق با شرایط اقلیمی وزیستی محیط باشد، تا از نگهداری وآبیاری مداوم بی نیاز باشد چرا که آب محدود کننده ترین پارامتر در توسعه و ایجاد فضای سبز است . در این راستا در جزیره کیش تلاش شده است تا انتخاب انواع گیاهان تزئینی، درختچه ها و درختان فضای سبز با تکیه بر شناخت گونه های بومی وسازگار با منطقه باشد.

شناسه خبری: 26556

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو