گزارش/ ظرفیت های جزیره کیش برای توسعه گردشگری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25885
ساعت 19:37 سه شنبه 13 فروردين 1392
روند سریع رشد و گسترش فعالیت های صنعتی و بازرگانی در کنار توسعه روز افزون جاذبه های گردشگری در جزیره کیش موجب افزایش تقاضا برای سفر به این جزیره مرجانی شده است.

سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار گردشگر داخلی و خارجی به این جزیره می آیند که با برنامه ریزی مناسب و توسعه زیرساخت ها می توان به افق برنامه 20 ساله کشور که جذب 4 میلیون گردشگر داخلی و یک میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی است دست یافت.
این جزیره دارای جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله کشتی یونانی و غروب کیش، شهر زیر زمینی ،شهر حریره ، درختان منحصر به فرد و سواحل زیبا و آبهای زلال و شفاف با ظرفیت توسعه ورزشهای آبی و دریایی است که با توسعه زیر ساختها می توان علاوه بر جذب گردشگران فراوان و کسب درآمد ، برای افراد زیادی نیز شغل ایجاد کرد.
قاسمی نیا معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تاکنون فقط از 17 درصد ظرفیت های این منطقه استفاده شده است. می گوید :هر گردشگر برای 7 نفر به طور مستقیم و 25 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می کند.
این صنعت یکی از بهترین فرصتهای شغلی برای درآمدزایی است که با استانداردسازی خدمات گردشگری شغل و درآمد فراوانی ایجاد می شود.
به رغم این که جزیره کیش دارای 47 مرکز اقامتی فعال با ظرفیت 13 هزار تخت است و مراحل اجرایی 25 مرکز اقامتی دیگر انجام می شود ، این جزیره به 200 مرکز اقامتی دیگر نیاز دارد.
فرودگاه بین المللی کیش با ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و امکانات و تجهیزات مناسب فرودگاهی روزانه پذیرای هزاران گردشگری است که از شهرهای مختلف کشورمان به این جزیره سفر می کنند و با توسعه این امکانات و تجهیزات و استاندارد سازی آنها ، گردشگران بیشتری وارد این جزیره خواهند شد.
قاسم زاده مدیر کل فرودگاه بین المللی کیش گفت : روزانه 30 پرواز داخلی و 5 پرواز خارجی وارد فرودگاه کیش می شود که پروازهای خارجی ، هر سال حدود 100 هزار نفر گردشگر و بازرگان را از دبی ، شارجه و ابوظبی(ازجنوب خلیج فارس) به کیش منتقل می کنند.
بیشتر این مسافران نیز اتباع جنوب شرقی آسیا هستند که برای تمدید ویزای خود به این جزیره می آیند.
تعدادی از این گردشگران در گفتگو با واحد مرکزی خبر کیش گفتند : سفر و اقامت در این جزیره بسیار ارزانتر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و جاذبه های گردشگری مناسبتری دارد.
این افراد با توجه به ارزان بودن اقامت و پایین بودن هزینه ها در کیش پس از پایان مهلت اقامت خود ، حاضرند جریمه اقامت بیش از حد مجاز را بپردازند و چند روز دیگری در این جزیره بمانند.
رامیس مهماندوست دبیر سابق جامعه هتلداران کیش با اشاره به اینکه توسعه گردشگری به فراهم کردن زیرساختهایی همچون بیمه ، بانکها ،گمرک ، بندر و فرودگاه بستگی دارد گفت:افزایش پروازهای خارجی ،بازبینی قوانین و مقررات مناطق آزاد و ارائه تسهیلات ویژه به فعالان بخش گردشگری به رشد و توسعه این صنعت کمک می کند.
مهدی ذکایی یکی از فعالان گردشگری کیش می گوید : گردشگری بدون توسعه زیرساختهایی همچون آب ،برق،تلفن ، اینترنت پرسرعت ،و بندر و فرودگاه که تکمیل کننده مراکز اقامتی هستند امکانپذیر نیست هرچند این امکانات درحد مطلوبی فراهم شده است،اما تسهیلات بانکی با بهره پایین به فعالان بخش گردشگری و مشارکت با بخش خصوصی برای ساخت مراکز اقامتی نیز در توسعه گردشگری موثربه حد مطلوبی نرسیده است.
میزان ورود گردشگران به کیش در شش ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود در ایام نوروز گردشگرانی به مراتب بیشتر از سالهای قبل به این جزیره بیایند.
جزیره کیش در مقایسه با منطقه آزاد دبی در امارات متحده عربی دارای جاذبه های گردشگری بیشتری است اما این امیرنشین حاشیه جنوبی خلیج فارس با توسعه زیرساختها، سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار گردشگر ایرانی را جذب می کند.
این زیرساختها شامل امکانات و تجهیزات مناسب فرودگاهی ،دسترسی آسان به مراکز خرید و بازارها ،تورهای ارزان قیمت ،افزایش پروازهای خارجی ،شبکه حمل و نقل درون شهری،قوانین و مقررات مناسب، ارائه تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران بخش گردشگری و استاندارد سازی خدمات گردشگری است.
به گفته گردشگرانی که به دبی سفر کرده اند جاذبه های کیش بسیار زیباتر از جاذبه های دبی و سایر شهرهای امارات متحده عربی است اما این کشور عربی زیر ساختها را آماده کرده و فقط در امیرنشین دبی حدود 500 مرکز اقامتی وجود دارد .
بر اساس آمارها هر هفته حدود 300 پرواز از فرودگاه تهران ، مسافران و گردشگران را به امارات متحده عربی منتقل می کنند و اگر پرواز سایر فرودگاه ها به امارات را نیز به این میزان اضافه کنیم تعداد قابل ملاحظه ای از ایرانیان به امارات می روند در حالی که هر سال فقط 50 هزار گردشگر اماراتی به ایران می آیند.
کشور ترکیه نیز در همسایگی شمال غربی کشورمان حدود 20 منطقه آزاد تجاری و صنعتی دارد و با ایجاد تسهیلات زیربنایی و جذابیت های گردشگری و سرمایه گذاری ، سالانه حدود 40 میلیون گردشگر خارجی را جذب می کند و صنعت گردشگری به چهارمین صنعت پولساز این کشور تبدیل شده است.
کشور ترکیه با برنامه ریزی مناسب هر سال حدود 2 میلیون گردشگر ایرانی را جذب می کند که بیشتر این گردشگران به آنتالیای ترکیه می روند و بیشترین گردشگرانی که به این کشور می روند به ترتیب گردشگران آلمانی ، روسی ، انگلیسی و ایرانی هستند.
البته نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته موجب شده که ایرانیان کمتری به این دو کشور مسافرت کنند زیرا هزینه سفرهای خارجی بسیار بیشتر از سالهای گذشته شده است.
همه شرایط دست به دست هم داده و فرصتی طلایی برای کیش فراهم شده است تا گردشگران بیشتری را جذب کند ، بیشتر گردشگرانی هم که در ایام نوروز به خارج از کشور می رفتند نوروز امسال جزیره کیش و یا سایر مقاصد گردشگری داخلی را انتخاب خواهند کرد.
به گفته قاسمی نیا معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ،توسعه امکانات و تجهیزات بندر و فرودگاه از جمله افزایش اسکله ها و تعداد شناورها،افزایش تعداد پروازها و سالنهای فرودگاه ،استاندارد سازی خدمات گردشگری،توجه ویژه به تورهای مسافرتی ارزان قیمت ،افزایش تعداد مراکز اقامتی ، ارائه تسهیلات مناسب بانکی به فعالان و سرمایه گذاران بخش گردشگری و روان سازی قوانین و مقررات مناطق آزاد موجب جذب گردشگران بیشتری خواهد شد.

منبع: واحد مرکزی خبر

شناسه خبری: 25885

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو