آبادان، طلایه دار یاد شهدا

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25815
ساعت 18:20 دوشنبه 5 فروردين 1392
شهر ساحلی، زیبا و دیدنی آبادان با تمام زیبایی هایش این روزها میزبان خیل عظیمی از میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، آبادان در فاصله‌ 1001 کیلومتری‌ تهران‌ و یکصد کیلومتری اهواز مرکز استان واقع‌ شده‌ است و‌ زمستان‌های‌ کوتاه‌ و تابستان‌های‌ گرم‌ و بلند دارد که‌ با رطوبت‌ زیاد همراه‌ است‌.
آبادان‌ شهری ساحلی و در واقع جزیره‌ دلتا مانندی‌ است‌ که‌ قاعده‌ آن‌ به‌ طرف‌ خلیج‌ فارس‌ و رأس‌ آن‌ به‌جانب‌ خرمشهر است‌.
در قدیم‌ عبادان‌ و در گذشته‌ جزیره‌خضر نامیده‌ می شده که در اواخر قرن‌ سیزدهم‌ ه.ق‌ به‌ واسطه‌ وجود صنعت‌ نفت، توسعه‌ آبادان‌ رونق‌ گرفت‌ و گسترش‌ یافت‌.
آبادان شهری تاریخی است و قدمت آن به بیش از دو هزار سال می رسد و در این مدت همواره آباد و متمدن بوده است و در هر دوره ای از تاریخ ایران نامی به خود گرفته است در دوره اساطیری و افسانه‌ای میسان نیز نام داشته است.
نام عبادان از (عباد ، پرهیزکار) گرفته شده است نام باستانی اوپاتان (او =آب و پاتان از مصدر پاییدن) که به معنای مرزداران دریایی است نیز گفته اند.
در روزگاران اواخر دوره صفویه و خصوصا در زمان پادشاهان اولیه سلسله قاجار در متون رسمی و بین المللی نام آن ˈ جزیره الخضر ˈ معروف بوده که شاید اشاره ای باشد به وجود قدمگاه و مقام مبارک حضرت خضر نبی (ع) و هم برگرفته از صفت سر سبزی برای این منطقه است.
با رونق و آبادانی این شهر در سالهای پیش از انقلاب از عبادان به آبادان تغییر نام یافت.
پالایشگاه‌ و تصفیه‌ خانه های عظیمی در سال 1288 ه.ش ایجاد شد اما این شهر زیبا و دیدنی در جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق بر اثر حملات مکرر نیروهای ارتش صدام خسارات زیادی دید و پس از جنگ کار بازسازی آن شروع شد و هم اینک به آرامی رونق گذشته را باز می یابد.
رشد این شهر به دلیل وجود پالایشگاه بزرگ نفت ، بر پایه اصول شهر سازی بوده و پالایشگاه و تصفیه خانه های عظیم نفت یکی از جاذبه های دیدنی شهر آبادان است.
این شهر با بهره گیری از فرودگاه بین المللی ، ایستگاه فرستنده رادیو ، و تلویزیون با برنامه های برون مرزی ، و دانشکده نفت ، سال ها پیش از جنگ تحمیلی، از مهمترین ، زیباترین ، و خاطره انگیزترین شهرهای ایران به شمار می رفت.
نخستین فرستنده تلویزیونی آبادان در اسفند 1338 خورشیدی و تلویزیون ملی ایران در این شهر در سال 1349 برپا شد.
دانشکده نفت آبادان در سال 1318 خورشیدی ، سینما تاژ (سینما نفت) در سال 1324 و ساختمان یادمانی موزه آبادان در سال 1341 خورشیدی ساخته شدند.
از مکانهای دیدنی و طبیعی آبادان می توان از ساحل بسیار زیبای رودخانه های اروند، بهمنشیر نام برد که از مکانهای بی بدیل آن برای ماهیگیری و تفریح استفاده کرد.
نخلستانهای اطراف شهر و خصوصا جزیره زیبای ˈمینوˈ از دیگر مکانهای طبیعی شهرهای آبادان و خرمشهر است.
آبادان بزرگترین جزیره اروندرود است و دیگر بنادر اروندرود خرمشهر، خسروآباد و اروندکنار هستند. اروندرود از به هم پیوستن دو رود دجله و فرات در 150 کیلومتری شمال بصره ، جایی در سمت راست جزیره های مجنون تشکیل می شود.
اروندکنار از این محل به سمت جنوب ایران امتداد یافته و مرز مشترک ایران و عراق را تشکیل می دهد . درازی اروندرود 175 کیلومتر و پهنای آن از 120 تا 500 متر است.
موزه آبادان از دیگر اماکن دیدنی و گردشگری است که در سال 1328 شمسی با الهام از معماری سنتی ایران ساخته شده است و دارای گنبدی به ارتفاع 5/22 متری می باشد که متاثر از گنبد دانیال‌ نبی شوش است.
این موزه آثار نفیسی از شوش (هزاره اول قبل از میلاد) دوره صفوی ، قاجاری و همچنین آثار مردم شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان را در خود جای داده است.
کلیسای ارامنه از دیگر اماکن دیدنی و آثار ثبت شده در فهرست ملی است که در سالهای قبل از 1337 خورشیدی دبیرستانی برای تحصیل دانش آموزان ارامنه با نام ادب ساخته شد و در این سال نیز کلیسایی توسط ارامنه در کنار دبیرستان مذکور بنا شد.
کلیسا با مسجد امام موسی بن جعفر (ع) همجوار است که در سال 1340 واقف زمین مسجد (آقای بهبهانی) به تعدادی از مهاجران بهبهانی مقیم آبادان این مسجد را بنا کردند.
سینما نفت در سال 1324 تاسیس شد ،طرح کلی این ساختمان تداعی کننده یک شیر نشسته است که از قدیم این بنا را به نگهبان شهر آبادان معروف کرده است.
مسجد رنگونی ها معماری این مسجد در سال1921 میلادی بنا شده و سبک معماری آن شبیه به معماری شبه قاره هند است.
طول جزیره آبادان 64 کیلومتر و عرض آن از 3 تا 20 کیلومتر و نقاطی با ارتفاع و متغیر میان صفر تا 5 متر از سطح دریا دارد .
شهر آبادان در 48 درجه و 17 دقیقه شرقی و 30 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی استوا قرار دارد.
آبادان با مساحت 2063 هکتار در جنوب باختری استان خوزستان جای گرفته و این شهر با وجود پالایشگاه نفت ، کارخانه پتروشیمی ، و دسترسی به آب های آزاد نقش مهمی در اقتصاد کشور بویژه با داشتن منطقه آزاد اروند دارد.
آبادان یکی از پر آب ترین شهرهای استان خوزستان است که دو رود اروند و بهمنشیر در آن جاری است و به همین سبب از سرسبزی و کشاورزی نسبتا خوبی برخوردار است.
آبادان بواسطه داشتن این همه زیبایی و اماکن دیدنی و مذهبی هر ساله میزبان هزاران گردشگر،میهمان نوروزی و کاروان های راهیان نور از اقصی نقاط کشور است که با سفر به این شهر ساحلی و گذران تعطیلات نوروزی از طبیعت زیبای آن بهره می برند و خستگی راه را از تن بیرون می کنند.

شناسه خبری: 25815

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو