طرح ساماندهی اقامتگاه های گردشگری قشم آغاز شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/25234
ساعت 07:58 شنبه 18 آذر 1391
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزادقشم از آغاز طرح ساماندهی اقامتگاههای گردشگری در این جزیره خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حمید امینی افزود: هنگامی که در مورد اقامت مسافران در قشم صحبت می کنیم با چهار گونه مختلف از محل اقامت از قبیل هتلها، هتل آپارتمانها و مهمانپذیرها، اقامتگاه های محلی و روستایی، منازل شخصی، کمپینگ ها مواجه هستیم.
وی در تشریح این اقامتگاه ها اضافه کرد: اقامتگاه های اول دارای تعریفی مشخص بوده و براساس ضوابط و آیین نامه های مصوب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی که به صورت قانون درآمدها است به فراخور امکانات و خدماتشان درجه بندی می شوند. مشکل مادر این واحدها این است که اکثرا تغییر کاربری داده شده اند و از ابتدا به عنوان واحد اقامتی پذیرای گردشگران ساخته نشدند.
امینی تصریح کرد: این واحدها غالبا به عنوان مجتمع های مسکونی ساخته شده اند و به دلیل احساس نیاز و بالا بودن تقاضا در دوره های مختلف با تغییر کاربری شان موافقت شد و به صورت هتل یا هتل آپارتمان در آمده اند.
وی برخوردار نبودن این واحدها از امکاناتی نظیر پارکینگ، حیاط، فضای سبز، آسانسور و موقعیت نامناسب را از جمله مشکلات واحدهای تغییر کاربری شده دانست.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ادامه داد: بخش دوم مربوط به اقامتگاه های محلی و روستایی است. در روستاهای دور و نزدیک جزیره افراد زیادی هستند که تمایل دارند در منزل خود پذیرای گردشگران باشند. اتفاقا این نوع اقامتگاه ها برای گردشگران بسیار جذابیت دارد و طالبان آن کم نیستند.
وی ادامه داد: نکته ای که درباره این واحدها باید رعایت شود اصول اکوتوریسم پایدار است. یعنی اینکه چکار کنیم که به طبیعت و فرهنگ جامعه محلی کمترین آسیب وارد شود و گردشگر بیشترین استفاده و لذت را از تنفس و تجربه کردن یک محیط بومی و سنتی ببرد. عنصر مهم و حیاتی این واحدها روحیه بالای مهمان نوازی میزبان و اقتصادی بودن قیمت کالا و خدماتی است که به گردشگر می رسد که البته لازم است برای پایدار نمودن در آمد آنها اندیشه کرد همچنین باید یک سری کدهای خاص و استاندارد مهمان نوازی و میزبانی را به آنان آموزش داد تا در برخورد با مسافران و گردشگران فرهنگهای دیگر (بویژه گردشگران شهرهای بزرگ) دچار خودباختگی و یاس و خود کم بینی نشوند.
امینی گفت: در بخش سوم که مربوط به منازل شخصی است بیشترین مشکل وجوددارد و اصولا از آنجا که بسیاری از مسافران از حقوق قانونی خود آگاهی ندارند دچار خسران شده و گاهی نیز شاهد بروز ناهنجاری هایی در این منازل هستیم که به حمداله و باکمک دستگاه هایی همچون اداره کل حراست سازمان، اداره نظارت بر اماکن ناجا، مدیریت اجتماعی و انتظامی، جامعه هتلداران، مدیریت حمل ونقل قشم و سایر ادارات معین اجرا خواهد شد.
دبیر ستاددائمی سفرهای قشم در پایان اضافه کرد: کمپینگ ها بیشتر در ایام نوروز مورد استفاده گردشگران قرار می گیرند که البته باتوجه به روند رو به رشد سفر به قشم و دائمی بودن فعالیت های ستاد تسهیلات تلاش ما بر این است در همه سال این کمیپنگ ها ماوا و مسکن گردشگران باشند.
طرح ساماندهی اقامتگاه های گردشگری قشم با اجرای برنامه هایی از قبیل بازدیدهای دوره ای، درجه بندی واحدهای اقامتی، آموزش پرسنل و شناسنامه دار کردن اقامتگاه های روستایی تا پایان آذرماه به اتمام خواهدرسید.

آخرین اخبار

پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو