مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: سیلوی غلات ۵۰ هزار تنی با سرمایهگذاری ۷/۵ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی در حال انجام است که سال ۹۲ به بهرهبرداری خواهد رسید.
به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایسنا، سیدنبی سیدپور در نشست خبری در حاشیه همایش ملی جستوجو، نجات و مقابله با آلودگی دریایی در بندر نوشهر با بیان اینکه بندر نوشهر اولین و مهمترین بندر احداث شده در استان مازندران است، گفت: این بندر در ابتدای فعالیت ۳۰۰ هزار تن ظرفیت عملیاتی داشته اما در حال حاضر ظرفیت آن ۲/۵ میلیون تن است.
وی افزود: تا سه سال آینده ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر به ۳/۵ میلیون تن بالغ خواهد شد و در برنامه پنج ساله آتی نیز این ظرفیت به هفت میلیون تن ارتقا مییابد ضمن آنکه در ۱۰ سال آینده به دنبال آن هستیم تا ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر را به ۱۰ میلیون تن برسانیم.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، ازجمله اقدامات مهم در ۱۰ سال اخیر در بندر نوشهر بازسازی اسکلههای قدیمی و احداث ۵۳۰ متر اسکله جدید است. ضمن آنکه ۲۷ هکتار محوطههای عملیاتی جدید در ۱۰ ساله اخیر به بندر نوشهر اضافه شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر گفت: سال گذشته بندر نوشهر بهعنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام شد تا تسهیلات ویژهای دراختیار تجار و صاحبان کالا برای سهولت تجارت قرار دهد.
به گفته سیدپور، در سفر سوم استانی دولت با تصویب ۴۰ میلیارد تومان برای تملک ۲۰۰ هکتار از اراضی حاشیه شهر در دو کیلومتری بندر موافقت شد. این مساحت برای واگذاری به سرمایهگذاران بخش اقتصادی و تولیدی در قالب تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی صورت میگیرد.
وی درباره نحوه ترانزیت و جابهجایی کالا از بندر نوشهر گفت: با نزدیکترین خط ریلی استان ۱۵۰ کیلومتر فاصله داریم و در این زمینه از مسوولان وزارت راه و شهرسازی درخواست کردهایم تا خط آهن شمال را از ساری به فریدونکنار و از نوشهر به رشت متصل کنند تا به این ترتیب بتوانیم برای جابهجایی کالا دسترسی آسانتری داشته باشیم؛ در حال حاضر حملونقل ترکیبی در راستای ترانزیت جادهای و دریایی است.
وی با بیان اینکه بندر نوشهر در بین بنادر شمالی کشور بهترین عمق را به لحاظ موقعیت مورفولوژیکی دارد، گفت: درحال حاضر کانال بندر نوشهر شش متر عمق آبخور دارد که این عمق در داخل اسکله ۵/۵ متر است و میتوانیم کشتیهایی را که در عمق حدود پنج متر تردد میکنند بپذیریم.
سیدپور گفت: درصدد هستیم عمق آبخور را تا هفت متر افزایش دهیم تا کشتیهای بزرگتری را پذیرا باشیم.
وی درمورد کالاهایی که از طریق بندر نوشهر وارد یا صادر میشوند گفت: واردات غلات، آهنآلات، چوب، تخته، کاغذ و مقوا عمده کالاهای وارداتی از بندر نوشهر هستند. مواد دیگری همچون مواد معدنی، کک و کنستانتره برخی مواد اولیه و نیز مواد شیمیایی از طریق نوشهر وارد میشوند.بندر نوشهر قابلیت سرویسدهی به کالاهای نفتی را نیز دارد و به مخازن نفتی در چالوس با ظرفیت هفت میلیون لیتر متصل است اما در سالهای اخیر بهدلیل خودکفایی کشور در تولید بیشتر فرآوردههای نفتی چنین کالاهایی وارد نمیکنیم اما درصددیم با حل برخی محدودیتهای ارتباطی و نیز هماهنگی با شرکت نفت ترانزیت نفتی را در بندر نوشهر ایجاد کنیم.