تاييد حاکميت علمى ايران بر خليج فارس با پژوهش هاى باستانشناسى قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/11447
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
رييس اداره ميراث فرهنگى سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قطعا توجه جدى به انجام پژوهش هاى باستانشناسى در جزيره قشم موضوع حاکميت علمى ايران بر خليج هميشه فارس را مستندتر مى کند.

به گزارش بنا(bena)، به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه آزاد قشم عبدالرضا دشتى زاده افزود: جزيره قشم به دليل دارا بودن دشت هاى ساحلى و ميانکوهى و شرايط زيستى متنوع و همچنين قرار گرفتن اين سرزمين در ميان جزاير لارک، هنگام و هرمز از اهميت مهم تاريخى برخوردار است که نقش اين جزيره را به عنوان يک مرکز مسلط بر تنگه هرمز و جزاير ياد شده متجلى مى سازد.

به گفته وى، هرگونه عمليات پژوهشى و اجرايى در جنبه هاى مختلف مديريت ميراث فرهنگى شامل (باستانشناسى و علوم ميان رشته اى، مرمت و ساماندهى آثار تاريخى، ايجاد موزه و همچنين برنامه هاى فرهنگى _ آموزشى) ارتباط مستقيم با پاسداشت ميراث مادى و معنوى خليج فارس دارد.

رييس اداره ميراث فرهنگى سازمان منطقه آزاد قشم بيان داشت: مطالعات باستان شناسى در چند سال اخير در کشور هاى حوزه جنوب خليج فارس حاکى از حضور ايرانيان در دوره هاى هخامنشى، اشکانى و ساسانى دارد.

وى ادامه داد: متاسفانه کشورهاى عربى حوزه جنوب خليج فارس با حمايت دولت هاى استکبارى منکر اين مدرک تاريخى شده و محوطه هاى مربوط به اين ادوار را با فرهنگ پيش از اسلام توصيف مى کنند اما پژوهش هاى باستانشناسى در جزيره قشم بر حضور ايرانيان در دوره هاى متعدد در خليج فارس تصريح دارد.

دشتى زاده معتقد است: ثبت و مستند نگارى يکى از وظايف مهم حوزه ميراث فرهنگى است که در اين راستا بررسى و بازديد هاى متعددى بوسيله اداره کل گردشگرى، ميراث فرهنگى و صنايع دستى سازمان منطقه آزاد قشم انجام شده و اين پژوهش ها و بررسى هاى جديد منجر به شناسايى آثار باستانى مهمى در اين جزيره شده که همگى نشان از حضور ايرانيان باستان در دوران هخامنشى، اشکانى و ساسانى دارد.

وى گفت: اين بررسى ها با تصريح بر حضور ايرانيان در خليج فارس همچنين بر تسلط حاکميت علمى ايران بر روى اين درياى مهم از دوران باستان نيز صحه مى گذارد.

رييس اداره ميراث فرهنگى سازمان منطقه آزاد قشم تصريح کرد: متاسفانه کشورهاى حوزه جنوب خليج فارس با گماردن باستانشناسان خارجى که درک کاملا ابتدايى از فرهنگ هاى گذشته بشرى در حوزه خليج فارس دارند تلاش گسترده اى در تحريف نام خليج فارس دارند.

به گفته وى، بناهاى تاريخى به ويژه سازه دفاعى متعدد در جزيره قشم نشان از اين حقيقت دارد که اين جزيره شاهد وقايع خاص در تاريخ خليج فارس بوده که قلعه پرتغالى ها، قلعه نادرى و برج هاى ديده بانى لافت و همچنين محوطه کولغان و کلات کشتاران از جمله سازه هاى مهم دفاعى محسوب مى شوند که در صورت مطالعه مى توانند صفحات مبهم حوادث خليج فارس را روشن و تفسير نمايند.

دشتى زاده در پايان با اشاره به اهميت حفظ آثار باستانى بيان داشت: عدم توجه مطلوب به حفظ آثار باستانى موجود در جزيره قشم مى تواند صدمات جبران ناپذيرى به ميراث مادى خليج فارس و موازى با آن هويت ملى ايرانيان برساند.

200

شناسه خبری: 11447

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو