تجهيز سازه هاي شناور منطقه ويژه مواد معدني به سيستم کنترل هوشمند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/9092
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مدير عامل سازمان منطقه ويژه مواد معدني خليج فارس براي نخستين بار در کشور سازهاي شناور (بويه هاي) اين منطقه به سيستم کنترل هوشمند مجهز شدند.

به گزارش بنا(bena)، مدير عامل و رييس هيات مديره منطقه ويژه صنايع معدني و فلزي خليج فارس با بيان اين مطلب گفت: سيستم مذکور شامل بردهاي الکترونيکي و سيستم موقعيت ياب ماهواره اي gps است که تغييرات موقعيت مکاني بويه ها را توسط پيام کوتاه به اطلاع بهره بردار مي رساند.

وي اضافه کرد: تا قبل از اين نيروهاي فني با استفاده از شناورها و به صورت دستي تغييرات ايجاد شده در بويه هاي(علائم دريايي و کمک ناوبري) متعلق به اين منطقه را بررسي قرار مي دادند و نسبت به رفع آنها اقدام مي کردند.

هنديان ادامه داد: منطقه ويژه صنايع معدني و فلزي خليج فارس داراي اسکله اي به ظرفيت 6 ميليون تن(تخليه و بارگيري مواد معدني) و 15 ميليون تن مواد نفتي با قابليت پهلو گيري کشتي هاي 100 هزار تني است که از طريق کانال دسترسي به طول 8 کيلومتر و عرض 200 متر(فاصله تا بندر شهيد باهنر) به لنگر گاه کشتي ها متصل مي شود.

هنديان بيان داشت: جهت هدايت کشتي ها در مسير اين کانال تعداد 11 فروند بويه در موقعيت هاي مختلف شمال و جنوب، ابتدا و انتهاي آن و همچنين محدوده حوضچه چرخش کار نصب شده است.

مدير عامل سازمان منطقه ويژه مواد معدني گفت: قرار گيري بويه ها در موقعيت هاي پيش بيني شده و عدم انحراف از وضعيت مقرر يکي از مسائل مهم در هدايت کشتي ها به سمت اسکله منطقه ويژه است که کنترل اين موضوع به دليل شرايط دريايي خاص و تلاطم امواج از مسائل مهم و اساسي است.

وي افزود: با توجه به شرايط حاکم بر روابط تجاري موجود محدوديت هاي زيادي براي راه اندازي و کارايي سيستم مذکور به اين منطقه تحميل شد که با همت و تلاش کارشاسان فني و بهره گيري از توان فني بومي نه تنها مشکلات عدم همخواني سيستم مذکور بر روي بويه ها حل و فصل شد بلکه قابليت ها و کارآيي سيستم نيز ارتقاء داده شده است و هم اکنون سيستم کنترل هوشمند بويه ها با قابليت هاي بالاتر از نمونه هاي خارجي آن در حال انجام کار است.

مدير عامل و رئيس هيات مديره منطقه ويژه صنايع معدني و فلزي خليج فارس اظهار داشت: اين منطقه آماده است تجربيات خود را در اختيار ديگر سازمانها و ارگانهاي داخلي قرار دهد.

گفتني است (بويه) سازه شناوري است که براي مقاصد گوناگون در روي آب درياها، اقيانوس ها و رودخانه ها به کار مي رود اين مقاصد مي تواند مکان هاي خطرناک، مسير هاي دريايي مجاز و راهنماي دريايي، مقاصد هواشناسي و تحقيقات اقيانوس شناسي و يا بويه هاي پهلو گيري و بويه هاي لنگر باشد.

ساخت بويه ها در کشورها ي صاحب صنعت دريانوردي سابقه طولاني داشته است اما در کشور ما اين صنعت بسيار جوان است.206

شناسه خبری: 9092

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو