مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده

لینک کوتاه: freena.ir/detail/73009
ساعت 22:07 شنبه 15 آذر 1404
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده خبر داد و گفت: در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار، هندی‌ها به صورت کامل تعهدات مالی‌شان را انجام داده‌اند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد؛ اکنون هم کارشان را به بنیاد مستضعفان واگذار کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمدسعید اربابی در نشستی خبری با بیان این‌که سه برنامه پیشران برای تحول منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته شده و در حال اجراست، گفت: اولویت اول در منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه است؛ چرا که فرودگاه فعلی در شأن منطقه آزاد نیست و تا زمانی که معضل فرودگاه حل نشود صحبت از توسعه سواحل مکران بی‌معناست.

اربابی اعلام کرد: موافقت‌های عملیاتی برای ساخت ترمینال جدید صادر شده، اعتبارات آن در سال جاری دیده شده است و باید عملیات اجرایی را شروع کنیم.

به گفته وی، در قسمت شمالی فرودگاه فعلی ترمینال جدید به مساحت 3000 هکتار احداث می‌شود که این ترمینال حدود 30 کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و فاصله شهر تا فرودگاه کمتر می‌شود.

منطقه آزاد مشترک ایران ـ پاکستان، نخستین منطقه آزاد مشترک کشور خواهد بود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان را دومین اولویت عنوان و اظهار کرد: پاکستان، کشوری 250 میلیون نفری است که به راحتی می‌توانیم کالاهای اساسی‌مان را از آنجا تامین کنیم و متقابل هرچه تولید کنیم در پاکستان بازار دارد؛ تجارت با پاکستان 10 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. لذا در مرز ریمدان به دنبال احداث منطقه آزاد مشترک با پاکستان هستیم، چرا که منطقه ریمدان به بندر گوادر پاکستان نزدیک است و به کریدور متصل می‌شود و فاصله چابهار تا ریمدان 95 کیلومتر است و از ریمدان 45 کیلومتر فاصله تا سی‌پک (راهروی اقتصادی چین ـ پاکستان) است که می‌توانیم خودمان را به چین وصل کنیم.

اربابی گفت: در مرز ریمدان زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است و شش همت باید طی سه سال در این مرز هزینه کنیم و پاکستانی‌ها را نیز ترغیب کردیم که در مرز خودشان آماده‌سازی انجام دهند.

به گفته وی، منطقه آزاد ایران و پاکستان اولین منطقه آزاد مشترک ایران با کشورهای همسایه خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد: می‌توان در مرز ریمدان واحد تولیدی احداث کرد و مواد اولیه در آنجا فرآوری و سپس به پاکستان ری‌اکسپورت شود که ارزش افزوده آن برای کشورمان خواهد بود.

ایجاد 150 بنگاه زودبازده در روستاهای چابهار و 7000 شغل مستقیم برای بومیان 

اربابی، سومین طرح پیشران برای تحول این منطقه را ایجاد کارخانه‌های کلید نخورده عنوان کرد و گفت: در منطقه پول و سرمایه‌گذار است اما ایده وجود ندارد. برای این‌که پول‌های سرگردان را از استان جمع کنیم به دنبال ایجاد بنگاه‌های زودبازده هستیم تا همچون تجربه کشور چین، کارخانه‌ها و بنگاه‌های زودبازده را در روستاها که نیروی کار فراوان است ایجاد و اشتغال برای جامعه محلی ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در این طرح 150 بنگاه زودبازده شناسایی شده که بیش از 7000 اشتغال مستقیم برای جامعه محلی ایجاد می‌کند و در حال جانمایی این بنگاه‌ها و انتخاب روستا برای آنها هستیم.

پیگیری اتصال خط دریایی مسافری چابهار - کراچی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اتصال خط دریایی مسافری چابهار ـ مسقط گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی چابهار ایران به مسقط عمان فعال است و مسافر جابه‌جا می‌کند و مصمم به راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری چابهار ـ کراچی هستیم.

بندر چابهار به هندی‌ها واگذار نشده؛ چند پست اسکله برای تخلیه و بارگیری دارند

اربابی همچنین درباره حضور هندی‌ها در چابهار و اجرای تعهداتشان اظهار کرد: در قرارداد ایران با هند در بندر چابهار تعهد شده بود که هندی‌ها 120 میلیون دلار آورده داشته باشند که کامل این مبلغ را در قالب تجهیزات و پول نقد به بندر چابهار آورده‌اند. در این قرارداد چند پست اسکله به هندی‌ها واگذار شده بود که در قبال سرمایه‌گذاری‌شان، از تخلیه و بارگیری کشتی‌ها درآمدزایی داشته باشند و اینگونه نبوده که کل بندر در اختیار آنها باشد. همچنین مارکتینگ و بازاریابی از سوی هندی‌ها برای بندر چابهار در حال انجام است و باید ترانزیت را فعال می‌کردند که این امر در شرف انجام است و ماهانه سه کشتی با ظرفیت 6000 TEU از هند در بندر چابهار پهلو می‌گیرد که رقم بزرگی است.

هندی‌ها کار را در بندر چابهار به بنیاد مستضعفان واگذار کرده‌اند

به گفته وی، هندی‌ها کل کار را به بنیاد مستضعفان واگذار کرده‌اند و سه هندی به عنوان ناظر در بندر چابهار حضور دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است و 115 کیلومتر مرز دریایی دارد.

نقش ایران در اقتصاد عمان کمتر از یک درصد!

اربابی اظهار کرد: نقش ما در اقتصاد کشور عمان کمتر از یک درصد است، در حالی که بیش از 30 درصد از جمعیت کشور عمان، ایرانی هستند.

اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده

وی همچنین درباره اتصال چابهار به شبکه ریلی اظهار کرد: راه‌آهن چابهار ـ زاهدان 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هشت درصد باقی‌مانده ریل‌گذاری است که به زودی انجام و پیش‌بینی می‌شود طی چند ماه آینده این مسیر به صورت آزمایشی تحت تردد قرار گیرد و پس از آن جابه‌جایی بار و حمل و نقل ریلی در این مسیر انجام خواهد شد که تحول بسیار خوبی برای چابهار، کشور، ترانزیت و اتصال به کریدورهاست. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان یادآور شد: هر هفته تعدادی کلاس درس در روستاهای چابهار کلنگ‌زنی می‌شود و تاکنون 300 کلاس درس هوشمند در این منطقه برای دانش آموزان احداث شده است. همچنین امسال 120 هزار بسته لوازم تحریر میان‌ کل دانش آموزان منطقه آزاد چابهار توزیع شده است.

**منبع: خبرگزاری ایسنا

گالری تصاویر

آخرین اخبار

اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده
برقراری پرواز شارجه از فرودگاه بین‌المللی قشم
همکاری با اکو انتخاب نیست؛ مسیر راهبردی آینده منطقه است
بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از اداره کل گمرک منطقه
ارس تنها منطقه آزاد عضو سازمان جهانی گردشگری است

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی