مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست مشترک با وزیر صنعت و تجارت افغانستان:

چابهار نقطه اتصال تجارت کشورهای آسیای میانه و مرکزی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست مشترک با وزیر صنعت و تجارت افغانستان از طراحی و‌ تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری با ارزش 8 میلیارد دلار در 10 حوزه مختلف برای میزبانی از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش فرينا، امیر مقدم در نشست با وزیر صنعت و تجارت افغانستان ضمن برشمردن مزایای این منطقه آزاد اظهار داشت: بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی 20 ساله، امکان اقامت و اشتغال قانونی، اجاره بلند مدت و مالکیت زمین در صورت ثبت شرکت، بخشی از تسهیلات این منطقه برای کمک به رونق کسب‌وکار است.

مقدم، از طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری با ارزش 8 میلیارد دلار در 10 حوزه مختلف در منطقه آزاد چابهار خبر داد و افزود: حدود 5.6 میلیارد دلار از این بسته‌ها در حوزه صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد، هم اکنون در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در حوزه صنایع متوسط و گردشگری نیز زیرساخت‌ها در حال تکمیل است.

به گفته وی، چابهار با داشتن بندری با ظرفیت تخلیه و بارگیری 4 میلیون تن و ظرفیت اسمی 8.5 میلیون تن، امکان پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را فراهم آورده است.

**ظرفیت ترانزیتی بین‌المللی چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک بندر چابهار بیان داشت: با استفاده از این پتانسیل خدادادی و براساس اصل همجواری برای توسعه منافع بین دو کشور ایران و افغانستان، بندر چابهار می‌تواند به پایگاهی برای تبادلات ترانزیتی در کریدور تجاری شمال به جنوب تبدیل شده و نقطه اتصالی برای تجارت آسیای میانه و مرکزی باشد. 

مقدم، تامین امنیت سرمایه‌گذاران با تکیه بر قوانین و ضوابط تحت پوشش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را یکی از نقاط قوت برای حضور فعالان اقتصادی در چابهار دانست و گفت: باعث افتخار است که ما هم اکنون میزبان حدود یک هزار تبعه افغان در چابهار هستیم که در قالب 192 شرکت تجاری و یا با هدف تحصیل در دانشگاه، در این منطقه حضور دارند.

وي همچنین برای مشارکت در حوزه دپو و صادرات مجدد محصولات معدنی و کشاورزی افغانستان اعلام آمادگی کرد و خاطر نشان ساخت: ما ازحضور فعالان اقتصادی با رویکرد تولید محور استقبال می‌کنیم و در تلاش برای راه اندازی پروازهای کابل- چابهار- دبی و بلعکس هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان ضمن تاکید بر لزوم تأسیس شعب بانکی برای گسترش روابط مالی بین دو کشور گفت: در حوزه خدمات ترانزیتی و لجستیکی، سردخانه محصولات کشاورزی و توسعه تجارت ریلی بین دو کشور نیز، ظرفیت‌های ارزنده‌ای در این منطقه موجود است.

گفتنی است، در این نشست محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان، اعضاء هیأت مدیره و معاونین منطقه آزاد چابهار، معاونین استانداری و فرمانداری، تعدادی از مدیران شهر چابهار و نمایندگان شرکت‌های فعال افغان در منطقه نیز حضور داشتند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :