در دنیای ارتباطات و روابط پرسرعت امروزی، بیتردید نقش روابط عمومی در بدنه هر سازمانی یکی از مهمترین بخشها از منظر توسعه ارتباطات دورن و برون سازمانی در مسیر رسیدن به اهداف و برنامههای کلان مجموعه سازمانها است.
روابط عمومی نقش مغز متفكر و قلب تپنده هر سازمانی را ایفا میکند؛ در حقیقت روابط عمومی شبكه هوشیار، بانك اطلاعات و پل ارتباطی سازمان با افكار عمومی و مخاطبان خاص و عام و با نگرشها، تمایلات، عادات و سلایق متفاوت است. با نگاهی به شرح وظایف روابط عمومیها میتوان نقش و تاثیر این واحدها را در بدنه گسترده ارتباطی سازمانهای مناطق آزاد بهتر ترسیم کرد.
بیشک رویکرد مناطق آزاد کشور بر مدار توسعه کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر روابط بسیار گسترده ارتباطی با جامعه پیرامونی خود در هر منطقه آزاد در بدو امر و به تبع آن ارتباطات کلان کشوری و بینالمللی در جهت نیل به اهداف سازمانهای مناطق آزاد است که در این میان نقش مدیریتهای روابط عمومی و امور بینالملل در مسیر حرکت این رویکرد عظیم، بسیار مهم و برای هر سازمانی حیاتی است.
رویکرد مدیریت روابط عمومی و امور بینالملل در بدنه سازمانهای مناطق آزاد بر مدار سه اصل مهم و تاثیرگذار نقش بسته است، ارتباطات منطقهای بر پایه تعاملات و مدیریت روابط سازمانهای مناطق آزاد با بدنه جامعه محلی که به تعبیری در مسیر توسعه منطقهای از دیدگاه همه مبانی پیشرفت منطقهای با نگاه به تقویت جامع محلی و همراهی آن در مسیر توسعه منطقهای با محوریت ایجاد ارتباط و تعامل با اهداف کلان سازمانها مستقیم در ارتباط است و در این ارتباط نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف سازمانهای مناطق آزاد در نقشآفرینی توسعه محلی و منطقهای با جذب مشارکت جوامع محلی دارد؛ ارتباطات و تعاملات فرامنطقهای با نگاه کشوری که این امر نیز در مسیر همراهی و جذب همهجانبه مسئولین و تصمیمسازان کشور در کنار تقویت مشارکت فعالین و سرمایهگذاران داخلی در جهت توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری در مناطق آزاد بسیار کلیدی است که مجری این ارتباطات در سازمانهای مناطق آزاد، مدیریتهای روابط عمومی هستند و محور سوم، ارتباطات و تعاملات حوزه بینالملل در بدنه مناطق آزاد در راستای معرفی ظرفیتها و پتانسیلهای این مناطق از کشور که عمدتا در مرزها و در جوار کشورهای همسایه قرار دارند در جهت ایجاد منافع مشترک با کشورهای همسایه در مسیر توسعه اقتصاد و ایجاد روابط کلان اقتصادی با محوریت کشورهای همسایه در بدو امر و توسعه همکاریهای همهجانبه با سایر کشورها در جهت تبادلات فرهنگی و اقتصادی نیز بخش بسیار مهمی در حوزه روابط عمومی و امور بینالملل در سازمانهای مناطق آزاد قلمداد میشود.
مسلما گستره نقشآفرینی مدیریتهای روابط عمومی و امور بینالملل سازمانهای مناطق آزاد، یکی از مهمترین رویکردهای این مناطق در طریقه دستیابی به اهداف کلان سازمانها در مسیر توسعه همهجانبه منطقهای و فرا منطقهای قلمداد میشود که این مهم در رسیدن به پیشبرد کلان اهداف و برنامههای هر سازمانی در مناطق آزاد نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد.
درخصوص نقش تعاملات روابط عمومیها با رسانه نیز باید به این نکته مهم تاکید داشت که توسعه هیچ منطقهای بدون بسط فرهنگی در بطن جامعه امکانپذیر نیست، بیتردید رسانهها در رسیدن به سطح مطلوب توسعه فرهنگی در کنار گسترش اقتصادی، نقش بسیار کلیدی دارند که این امر با ایجاد تعاملات رسانهای در همه حوزهها ازجمله رسانههای مکتوب، خبرگزاریها، رسانههای دیجیتال و صداوسیما امکانپذیر است. نکته ممتاز در مسیر این تعاملات، پیشنیاز مدل ارتباط رسانهها با بدنه مناطق آزاد است؛ شاید یکی از خلاهای بزرگ در کارکرد رسانهای در مناطق آزاد، صرف نگاه منطقهای به حوزه خبری و رسانهای دستاوردهای کلان این مناطق از کشور است، در صورتی که رویکرد توسعهگرای مناطق آزاد در مسیر توسعه منطقهای از منظر بنده، در کلان کشور تاثیرگذار است و میطلبد در کنار همکاری تنگاتنگ با جامعه رسانهای منطقهای، حوزههای زیرساختهای عظیم ملی ایجاد شده در مناطق آزاد ازجمله راهها، فرودگاه، بندرگاه و... که تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور دارند را در رسانهها سراسری پوشش دهیم و تعاملات و ارتباطات رسانهای را در سطح ملی هدفگذاری، برنامهریزی و اجرا نماییم.
** حسین مرادی؛ مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد قشم
** منبع: هفته نامه اخبار آزاد مناطق