پایش زیستگاه و پلاک گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در منطقه آزاد چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/47952
ساعت 14:42 دوشنبه 2 مهر 1397
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: باهدف پایش و حفاظت از زیستگاه‌های لاک‌پشت‌های دریایی، این‌گونه منحصربه‌فرد دریایی در محدوده سواحل این منطقه پلاک گذاری می‌شوند.

به گزارش فرینا، محمد اکبر چاکرزهی افزود: سواحل استان سیستان و بلوچستان یکی از زیستگاه‌های مهم و عمده تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل دریای عمان محسوب می‌شوند که همه‌ساله تعداد زیادی لاک‌پشت ماده جهت تخم‌گذاری به این سواحل مراجعه می‌کنند.

چاکرزهی گفت: از میان هشت گونه لاک‌پشت‌های دریایی پنج گونه در خلیج‌فارس و دریای عمان حضور دارند که لاک‌پشت سبز (Chelonia Mydus) گونه اصلی و غالب تخم‌گذار در این سواحل به‌حساب می‌آیند.

وی افزود: سواحل ماسه‌ای منطقه آزاد چابهار، سواحل لیپار، رمین، کچو، تنگ، راشدی و خوز میدانی از سواحل اصلی و مناسب تخم‌گذاری به شمار می‌روند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سال جاری طرح‌های حفاظتی ازاین‌گونه در دستور کار مدیریت محیط‌زیست منطقه آزاد چابهار قرار گرفت که با کمک موسسه مردم‌نهاد "موج و مرجان" از ابتدای تیرماه سال جاری، هم‌زمان با حضور لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری در سواحل است کلید خورده است.

چاکرزهی افزود: با رصد لاک‌پشت‌ها لانه‌های تخم موردحفاظت قرارگرفته و درصورتی‌که مکان لانه مناسب نباشد اقدام به جابجایی تخم‌ها و قرار دادن در جای مناسب می‌گردد و همچنین لاک‌پشت‌ها پلاک گذاری می‌شوند که با این اقدام ضمن ردیابی لاک‌پشت امکان حفاظت از آن میسر می‌گردد.

گفتنی است، از نیروهای بومی و تقویت و توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای حفاظت مشارکتی ازاین‌گونه درخطر انقراض از ویژگی‌های بارز طرح حفاظت از لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو