صنایع دستی، تبلور روح زندگی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46574
ساعت 13:26 يکشنبه 20 خرداد 1397
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی را جلوه ای از گرامیداشت عشق و هنر دانست.

به گزارش فرینا، سید محمد امین جعفری حسینی ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به همه هنرمندان و جامعه هنرآفرینان صنایع دستی جزیره قشم گفت: نقش صنایع دستی در جزیره قشم حفظ هویت بومی، اصالت و فرهنگ سنتی این دیار است.
وی با اظهار این که هنرمندان قشمی با اهتمام در حفظ فرهنگ، اعتقادات و باورهای بومی و دینی بیش از دیگران در این حوزه تلاش می کنند، افزود: هنرمند قشمی، همواره با پشتوانه فرهنگ غنی و کار هنری اش، مقصودی را بیان داشته و رمز و رازی را آشکار ساخته است.
جعفری عنوان کرد: صنایع دستی یکی از عوامل موثر و غیر قابل انکار درترویج، توسعه و رونق گردشگری قشم است که همسو با دیگر عوامل در معرفی جزیره قشم به گردشگران نقش اساسی و تعیین کننده دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم صنایع دستی را تبلور روح لطیف زندگی دانسته بیان کرد: در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع دستی می تواند لطافت را به زندگی خشن ماشینی در عصر حاضر برگرداند.
وی ادامه داد: توسعه صنایع دستی بومی با ایجاد اشتغال در جامعه محلی، سهمی عمده در حمایت از تولید کالای ایرانی و معرفی هنر ناب و توانمندی های نیاکان ما دارد.
صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود. در هر یک از فرآورده‌های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگرسازنده تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.
صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است. بنابراین، صنایع دستی تنها کالایی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد. 

شناسه خبری: 46574

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو