برگزاری اولین کارگروه بررسی ترانزیت هند به افغانستان از طریق چابهار

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46319
ساعت 10:54 يکشنبه 30 ارديبهشت 1397
اولین کارگروه ترانزیت سال 97 با محوریت فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و با مشارکت دستگاه‌های مرتبط در امر ترانزیت‌ برگزار شد.

‌به گزارش فرینا، در این نشست بهروز آقایی، مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، با بررسی فرصت‌ها و چالش‌های ترانزیت از طریق بندر چابهار بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بخش ترانزیت از هر فرصتی که تعالی بخش ترانزیت باشد حمایت می‌کند.‌
وی با اشاره به گزارش گسترده‌ از اقدامات انجام شده در حوزه‌های داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزیت در سال گذشته و تمهیدات بکار گرفته شده اظهار داشت: ترانزیت کالا از قلمرو کشور نقش بسزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا می‌کند،بنابراین باید از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی برای توسعه ترانزیت استفاده کنیم.
مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از مهمترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در تعیین استفاده مطلوب از کریدورها و مسیر های حمل و نقل بین المللی کالا را هزینه‌ حمل و نقل دریایی، زمینی، بندری و سایر هزینه های دیگر برشمرد.
وی با تشریح هزینه های مترتب بر کالا اعم از زمینی و دریایی گفت: هزینه حمل نقل زمینی 50 درصد، هزینه دریایی 34 درصد، هزینه‌های بندر چابهار 7 درصد و هزینه‌ای بنادر مبدأ 9 درصد بوده که هزینه های زمینی و دریایی در تعیین قیمت نهایی برای کالاهای ترانزیتی نقش تعیین کننده دارد.
آقایی با اشاره به نقش و جایگاه بندر چابهار در کریدور‌های بین المللی ترانزیت شمال و جنوب، اکو، موافقتنامه عشق آباد و تراسیکا تصریح کرد: کشور هند به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی سهم قابل توجهی از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه ارزش تجارت بین المللی کشور افغانستان 400 میلیارد دلار و بیشترین تجارت با کشورهای ایران و پاکستان صورت پذیرفته که باید در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی برنامه‌ریزی شود.
در پایان این نشست پیشنهاداتی از قبیل رقابت‌پذیری هزینه حمل دریایی برای کانتینر از بنادر دیگر، کاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رایزنی با کشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد می‌کند، ارائه شد.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

گزارش صادرات و واردات 9 ماهه سازمان منطقه آزاد کیش
از تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به جزیره نوآورانه حمایت می‌کنیم
سه بانک مطرح کشور خواستار همکاری های گسترده با سازمان منطقه آزاد کیش شدند
گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري