سلفچگان مهمترين منطقه ويژه اقتصادي به مركز سياسي كشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35512
ساعت 13:50 يکشنبه 18 بهمن 1394
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان گفت: منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان مهمترين و نزديكترين منطقه ويژه اقتصادي به مركز سياسي – اقتصادي كشور است.

سيد مهدي طباطبايي در گفتگوی اختصاصی با فرینا، گفت: اين منطقه در مسير جاده ابريشم، راه آهن سراسري و بزرگراه هاي اصلي شمال- جنوب و شرق - غرب ايران واقع شده و جهت برقراري ارتباط با اروپا، كشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس به منظور توليد، صادرات و ترانزيت كالا، موقعيتي ممتاز و منحصر به فرد داشته و قادر است نقش تعيين كننده اي در اقتصاد كلان كشور ايفا كند. به همين منظور 2 هزار هكتار ديگر علاوه بر اراضي طرح مصوب به عنوان رزرو اراضي طرح توسعه در موقعيت روبروي محدوده فعلي منطقه، در نظر گرفته شده است.
طباطبايي گفت: منطقه ويژه سلفچگان از 3 فاز تشكيل شده كه در فاز 1 و 2 به ترتيب حدود 90 درصد و 75 درصد قطعات واگذار شده است و در حال واگذاري قطعات فاز 3 هستيم.
وي يكي از مزيت هاي منطقه ويژه سلفچگان را در مقايسه با ساير مناطق ويژه كشور، صدور سند مالكيت به واحدهاي توليدي عنوان كرد و افزود: در فاز 1 و 2 با توجه به آيين نامه ها و دستورالعمل هايي كه داريم اگر كار متقاضيان به مرحله معيني برسد براي آنها سند مالكيت صادر مي كنيم. تفاوتي ندارد كسي كه واحد توليدي ايجاد كرده سرمايه گذار داخلي باشد يا خارجي. در منطقه ويژه سلفچگان هر سرمايه اي با منشاء خارجي يا حتي سرمايه ايراني با منشاء خارجي وارد منطقه شود، اگر به صورت شخصيت حقوقي كه در داخل ايران به ثبت رسيده باشد، سند مالكيت صادر مي شود. اين در حالي كه ساير مناطق ويژه به صورت اجاره، زمين واگذار مي كنند. 
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان به ميزان سرمايه گذاری خارجي در اين منطقه اشاره كرد و گفت: نزديك به 130 ميليون دلار از كشورهاي هند، تركيه، ايتاليا، روماني، چين و كره در اين منطقه سرمايه گذاري شده است. در حال رايزني براي گسترش سرمايه خارجي در منطقه هستيم و اميدواريم در دوره پسابرجام بتوانيم در اين مسير بيش از گذشته فعاليت داشته باشيم.
طباطبايي افزود: تمام سرمايه گذاران خارجي در منطقه در زمينه توليدي فعال هستند؛ سرمايه گذاران ايتاليايي در زمينه توليد فلز و اتصالات انواع لوله هايي كه در صنعت نفت و گاز كاربرد دارند توليد مي كنند، و هم نياز شركت نفت ملي ايران و منطقه پارس جنوبي را تامين مي كنند و هم نياز كشورهاي حاشيه خليج فارس.
وي ادامه داد: سرمايه گذاران هندي و چيني نيز در زمينه توليد ورق هاي آلومينيوم و سازهاي بتني پيش تنيده (سبك)، توليد ورق هاي كامپوزيت فعال هستند. در اين منطقه واسطه گري به صورت انبار نيست و تمام فعاليت ها توليدي انجام مي شود.


سلفچگان؛ چهار راه مواصلاتي كشور
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان با بیان اینکه60 درصد صنایع کشور در همجواری این منطقه قرار دارند تصریح کرد: این منطقه نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مراکز مصرفی کشور است و با زیرساخت‌هایی که در این منطقه فراهم شده‌ است بستر حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم شده است. 
وي ادامه داد: نزديكي به راه آهن سراسري موقعيت ويژه اي براي منطقه ايجاد كرده، براي اتصال راه آهن به منطقه ويژه سلفچگان اقداماتي انجام شده و قراردادهايي منعقد شده است. زيرسازي مسير برعهده منطقه است كه 4 كيلومتر بيرون از منطقه و 8 كيلومتر داخل منطقه قرار گرفته و روسازي و ريل گذاري هم بر عهده راه آهن است. با توجه به اينكه 90 درصد زيرسازي انجام شده، اميدواريم تا سال 95 به بهره برداري برسد و منطقه ويژه سلفچگان عملا به راه آهن سراسري كشور متصل شود.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان هدف از ايجاد اين منطقه ويژه را جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي، ايجاد اشتغال و توليد، ايجاد فرصت هاي شغلي، ارتقاء سطح اشتغال در كشور، كاهش هزينه هاي توليد و امكان ايجاد توليد رقابت پذير با ساير كشورها برشمرد و گفت: بايد بتوانيم از مزيت هاي خودمان استفاده كنيم و محصول را به قيمت تمام شده پايين تري توليد كنيم تا قادر به رقابت با كالاهاي مشابه خارجي باشیم.
وي به تعداد واحدهاي توليدي مستقر در اين منطقه اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 106 واحد توليدي فعال در منطقه مستقر هستند.
طباطبايي افزود: اين تعداد واحد توليدي 2700 نفر اشتغال مستقيم ايجاد كرده، البته ظرفيت ايجاد 7 هزار اشتغال را داريم ولي به دليل وجود تحريم ها با مشكل مواجه بوديم.
مديرعامل منطقه ويژه سلفچگان، دپوي كالا با هدف دستيابي به بازارهاي مناسب را از ديگر اهداف اين منطقه ويژه برشمرد و گفت: در بعد تجاري اين امكان را براي سرمايه گذاران ايجاد كرديم كه كالاي خارجي را وارد منطقه كنند و بدون نگراني از متروكه شدن كالا، دپو كنند و در زمان مناسب به فروش برسانند.
اين مقام مسئول، دسترسي كمتر از يك ساعت به فرودگاه را از ديگر مزيت هاي منطقه ويژه سلفچگان برشمرد.
وي در خصوص تاسيس واحدهاي توليدي در 10 ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 گفت: با توجه به مذاكرات برجام و ايجاد زمينه مناسب در منطقه در سال 94 حدود 33 واحد مجوز تاسيس دريافت كردند در حالي در مدت مشابه سال 93 تنها 9 واحد توليدي مجوز تاسيس گرفتند.
طباطبايي ميزان سرمايه گذاري در 10 ماه نخست سال 94 را نيز نسبت به مدت مشابه سال 93 به ترتيب 1430و  800 ميليارد ريال عنوان كرد.
وي در خصوص واردات و صادرات كالا به منطقه ويژه سلفچگان نيز گفت: ميزان واردات كالا در 10 ماه اول سال 93، 50 هزار تن و در مدت مشابه سال 94، 29 هزار تن بوده است. ميزان صادرات نيز در اين مدت 1888تن و در مدت مشابه سال 93،45700 تن صادرات انجام شده است.

رشد 100 درصدي اشتغال در منطقه ويژه سلفچگان
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در خصوص ميزان اشتغال ايجاد شده در اين منطقه نيز گفت: در 10 ماه اول سال 93، 72 مورد اشتغال ايجاد شده در حالي كه در مدت مشابه سال 94 حدود 145 نفر اشتغال داشتيم كه بيش از 100 درصد رشد داشته است كه اين ميزان از اشتغال تحرك منطقه را در سال 94 نشان مي دهد.
سيد مهدي طباطبايي به پروژه هاي در حال احداث در منطقه ويژه سلفچگان نيز اشاره كرد و افزود: در سال 95 خيابان كشي هاي فاز 3 را آغاز مي كنيم، در خصوص آب و برق نيز رايزني هايي با دستگاه هاي مربوطه انجام داده ايم و به توافقات نهايي رسيده ايم. 
طباطبايي در خصوص پروژه هاي توسعه واحدهاي فعال در منطقه نيز گفت: با توجه به زمينه اي كه در كشور فراهم شده، رايزني هايي را با سرمايه گذاري خارجي (ايتاليايي، چيني) آغاز كرديم. نشستي هم با دبير اول سفارت ژاپن در تهران داشتيم، آقاي واتانابه در تلاش هستند بعضي از واحدهاي فعال ژاپن و باتوجه به مزيت هاي منطقه تشويق به سرمايه گذاري در اين منطقه كنند.
وي ادامه داد: به دنبال جذب سرمايه گذار خارجي براي صنايع سنگين در منطقه هستيم، با چند شركت خارجي هم در حال مذاكره ايم كه انشاا... در سال 95 به نتيجه برسيم.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان در خصوص ارائه تسهيلات ويژه به سرمايه گذاران در اين منطقه نيز گفت: مهم ترين نكته اي كه منطقه ويژه سلفچگان براي سرمايه گذاران دارد موقعيت جغرافيايي و مزيت هاي منطقه اي است ولي علی رغم آن با توجه به مساحت زميني كه سرمايه گذاران خريداري مي كنند و مدت زماني كه پروژه را به بهره برداري مي رسانند تخفيفات ويژه اي در قيمت زمين قائل مي شويم.  

منطقه ویژه سلفچگان پنجمین گمرک درآمدزای کشور
وی گفت: در زمینه تجارت هم، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان پنجمین گمرک درآمدزای کشور محسوب می‌شود و رتبه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در پنجره واحد تجاری نیز هیچگاه از رتبه سوم پایین تر نیامده است.
طباطبايي افزود: نزديكي به تهران و چهارراه مواصلاتي، تعاملات منطقه با دستگاه هاي مسئول مثل گمرك جمهوري اسلامي ايران، سازمان استاندارد و... همچنين ثبات مديريتي و تعامل و تفاهم داخلي با كاركنان منطقه ويژه سلفچگان از عواملي هستند كه در موفقيت اين منطقه موثر بودند.




شناسه خبری: 35512

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو