خراسان جنوبي، دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35326
ساعت 17:47 چهارشنبه 30 دی 1394
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران است.

به گزارش فرينا، مرتضی صفدری‌زاده با اشاره به معرفی منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی، افزود: یکی از راهکارهای اساسی به منظور ایجاد مزیت‌های رقابتی، انتخاب مناطق بالقوه مستعد برای ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت واحدی‌های اقتصادی است.
صفدري زاده با بیان اینکه در همین راستا طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در برنامه چهارم توسعه مطرح و به تصویب هیات محترم وزیران رسید، گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان در سال 1389 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید.
وي تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي در زمینی به مساحت 730 هکتار در فاصله 12 کیلومتری شمال شرق بیرجند در نزدیکی فرودگاه بین المللی بیرجند است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تنها منطقه‌ای که دارای یک قطعه منفصله است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان دارای یک قطعه منفصله در میل 78 به مساحت 100 هکتار در نقطه صفر مرزی به نام ماهیرود است.
صفدری‌زاده با اشاره به مزایای منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، افزود: نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاه‌راه حلقوی افغانستان و مجاورت با 460 کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان، واقع شدن در مرکز ثقل چهارراه ترانزیتی کریدورهای منطقه‌ای و بین المللی است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، ادامه داد: این منطقه تنها منطقه ویژه اقتصادی ایران است که دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است.
وي تاکید کرد: فاصله منطقه ویژه اقتصادی تا اولین ولسوالی فراه 80 کیلومتر و فاصله تا مرکز ولایت فراه 120 کیلومتر و نزدیکی به پسکرانه و بندر تجاری خشک کریدور شرق و شمال جنوب افغانستان از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی استان است.
صفدری‌زاده با بیان اینکه حضور پرشور مردم افغانستان در قطعه منفصله مرزی بدون نیاز به اقدامات کنسولی انجام می‌شود، تصریح کرد: پل ارتباطی بین بنادر مهم خاور میانه‌،‌آسیای میانه به منظور دپوی مواد اولیه، کالاهای ترانزیتی و مرکز ثقل دپو و توزیع کانتینرهای خالی و امتیازات ویژه اعطایی دولت جهت پیشرفت و آبادانی مناطق ‌در حال توسعه به خصوص مرز شرقی ایران است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، با بیان اینکه وجود فرودگاه بین‌المللی بیرجند به عنوان مرز مجاز هوایی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی است، گفت: وجود گمرک و پایانه مرزی در مجاورت منطقه ویژه و حضور نیروی انسانی تحصیل کرده متعهد و ارزان در استان، به دلیل واقع شدن در قطب دانشگاهی و فرهنگی شرق کشور از دیگر مزایای این منطقه است.
صفدری‌زاده افزود: تسهیل روابط کارگری و کار فرمایی به دلیل مستثنی بودن از شمول قانون کار و تبعیت از قوانین کار و بیمه مناطق آزاد کشور، فراهم بودن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و فاصله 2 کیلومتری با خطوط و پست‌های فوق توزیع برق،گاز منطقه‌ای و ملی، صدور تمامی مجوزهای مورد نیاز سرمایه‌گذاری به صورت رایگان و در کمتر از 72 ساعت، امکان سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت داخلی و بدون هیچ محدودیتی و تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری تحت FIPPA از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی است.
وی با اشاره به ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحدهای تولیدی و تجاری در این منطقه انجام می‌شود، گفت: مشمولیت معافیت مالیاتی بر اساس قانون رفع موانع تولید، معافیت از پرداخت هر نوع عوارض معمول در کشور و ارزانترین نرخ تخصیص زمین نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور با اعطا سند مالکیت و امکان ترهین اسنادجهت اخذ تسهیلات بانکی از دیگر مزایای منطقه ويژه اقتصادی خراسان جنوبي است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه اهداف کلی منطقه با عنایت به قانون تشکیل و اداره‌ مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384.9.5 و آیین نامه اجرایی است، گفت: جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقاء سطح اشتغال در استان و کشور، کاهش هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهانی، اجرای سیاست‌های توسعه منطقه‌ای و ایجاد قطب‌های اقتصادی و صنعتی، ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی و ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌گیری از فن‌اوری‌های برتر و نوین اقتصادی، فراهم نمودن زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات و پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات باالقوه از اهداف کلی منطقه ویژه اقتصادی استان است.
صفدری‌زاده با اشاره به اینکه منطقه خراسان جنوبی از ظرفیت امنیتی بالایی برخوردار است، افزود: عملیات منطقه ویژه بلافاصله عملیات اجرایی منطقه ویژه پیگیری شد و پس از گرفتن مجوزها در اردیبهشت 93 پروژه عملیاتی آن شروع شد.
وی با بیان اینکه تمام عملیات ظرف مدت 8 ماه ایجاد شد و به میمنت سرعت بالا و هجم سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: 4تا 16 میلیون لیتر فرآورده‌های سوختی توسط یکی از سرمایه‌گذاران سرمایه گذاری شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، با بیان اینکه خراسان جنوبی در رنکینک کشور دومین استان در کشور است، گفت: فرهنگ بالای مردم استان و برخورداری از فضای امنیتی بالا و وجود دانشگاه‌های علمی و بالغ بر50 هزار دانشجوی بومی و غیر بومی در استان هم زبان زد است.
صفدری‌زاده به منابع و معادن منطقه ويژه خراسان جنوبي اشاره كرد و افزود: استان ما آماده‌ترین استان برای جهش اقتصادی بوده و بعد از برداشتن تحریم ها با نگاه مسوولین برای برون رفت از این فضا و رسیدن به فضاهای بالاتر مورد توجه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: زیر ساخت‌ها و شهرک صنعتی و بازارچه‌های مرزی و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي باعث شده ما آماده‌ترین استان برای پیشرفت اقتصادی کشور باشیم.






شناسه خبری: 35326

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو