امیدها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35292
ساعت 12:06 شنبه 26 دی 1394
بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که شرکت‌های داخلی و خارجی از طریق این نمایشگاه ضمن تبادل اطلاعات و تجارب خود، به بررسی فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی کشور می‌پردازند.

همچنین شرکت‌های داخلی و بین‌المللی محصولات، قابلیت‌های فنی و نوآوری‌های خود را به بازدیدکنندگان عرضه کرده و از تعامل با فعالان این صنعت و فرصت‌های موجود بهره‌مند می‌شوند.
معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور در زمینه تولید، بازرگانی و خدمات مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، آب و برق مشتمل بر تولید، بازرگانی وخدمات محصول، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته و مواد اولیه، شناسایی و معرفی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این صنایع و تلاش در جهت جلب حمایت سازمان‌های دولتی ذی ربط از دست اندرکاران صنایع مذکور، ایجاد بسترهای مناسب به منظور تشویق افراد یا واحدهای سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شد.
«جوزپه پریزوسو» عضو شورای جهانی انرژی در حاشیه برگزاری نمایشگاه در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن اینکه خوشحالی خود را برای نخستین سفرش به ایران ابراز کرد، این نمایشگاه را برای بررسی ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش انرژی برای شرکت‌های خصوصی مفید دانست و البته به این نکته نیز اشاره کرد که این گونه نمایشگاه‌ها در فضای بعد از اجرای برجام قطعاً شاهد رونق بیشتری خواهند بود. پریزوسو همچنین ابراز امیدواری کرد که دو کشور ایران و ایتالیا بتوانند به دوران درخشان روابط تجاری خود در سال‌های گذشته برگردند. به گفته وی تحریم‌های بین‌المللی در چند سال اخیر موجب شد که دو کشور در زمینه روابط تجاری فراز و نشیب‌های زیادی را طی کنند.
عضو شورای جهانی انرژی: امید است دو کشور ایران و ایتالیا بتوانند به دوران درخشان روابط تجاری خود در سال‌های گذشته برگردند
اما حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نیز از جنبه توجه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش انرژی کشورمان حائز اهمیت بود. در این نمایشگاه 160 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی (پاویون ایتالیا، پاویون چین، پاکستان، ترکیه، هلند، ایتالیا، هندوستان، کره جنوبی، تایوان، آذربایجان، ، مالزی، فرانسه، اتریش، امارات متحده عربی، اسپانیا، آلمان، بلژیک، استرالیا، روسیه، انگلستان، ژاپن، پرتغال، کانادا، کویت و سوئیس) حضور داشتند.
بسیاری از مدیران این شرکت‌ها در گفت‌و‌گو با «ایران» از اینکه در شرایط پس از لغو تحریم‌ها می‌توانند بدون محدودیت‌های قبلی با ایران تبادلات تجاری، فنی و مالی داشته باشند اظهار رضایت کردند. آنها از اینکه نمی‌توانند پولی به ایران انتقال دهند یا قادر به باز کردن اعتبارات اسنادی (ال سی) نیستند یا اینکه به سوئیفت دسترسی ندارند را برخی از مهم‌ترین مشکلات خود ذکر کردند که برای رفع آنها با اجرایی شدن برجام امیدواری زیادی دارند.
آرش جعفرنیا مدیر فروش یک شرکت آلمانی فعال در تجهیزات صنعت نفت، در گفت‌و‌گو با «ایران» شرایط پس از رفع تحریم‌ها را شرایط ویژه‌ای دانست که شرکت‌های بین‌المللی برای رسیدن آن لحظه شماری می‌کنند.
به گفته وی هیچ چیز به اندازه اینکه شرایط اقتصاد ایران به وضعیت عادی بر می‌گردد و امکان تبادلات مالی و تجاری بین‌المللی فراهم می‌شود، شرکت‌های بین‌المللی فعال در صنایع ایران را خوشحال نمی‌کند. وی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را تعامل دو سویه‌ای دانست که هم به نفع ایران است و هم سودهای سرشاری را نصیب شرکت‌های خارجی می‌کند.
هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی کشور، سرمایه‌گذاری در بخش تصفیه خانه، آب و فاضلاب، شیرین‌سازی آب و سایر طرح‌های مرتبط با آب و آبفا را از زمینه‌هایی دانست که وزارت نیرو آمادگی جذب سرمایه‌گذاران و حمایت از آنان را دارد. وی اظهار کرد: موضوع مدرنیزاسیون و بازتوانی نیروگاه‌های موجود، ساخت و توسعه پست‌های فشار قوی برق از دیگر اولویت‌هایی بوده که برای سرمایه‌گذاری خارجی مد نظر است.
مدیر فروش یک شرکت آلمانی: شرکت‌های بین‌المللی برای لغو تحریم‌های ایران لحظه شماری می‌کنند
اما برنامه‌های دستگاه‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیز در حاشیه این نمایشگاه از سوی مسئولان ارائه شد. افخم زروانی مدیرکل هماهنگی بودجه و سرمایه‌گذاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: در پنج سال نیاز به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای طرح‌های توسعه‌ای داریم که نفت بخش زیادی از آن را دربر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ما تجربه جذب ۲۶ میلیارد دلار سرمایه در یک سال در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را هم داشته ایم، اظهارکرد: این سرمایه‌گذاری از طریق بیع متقابل، فاینانس، تسهیلات و... انجام شده است. بنابراین اگر در هر سال در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هم انجام شود در پنج سال ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد.
مسعود هاشمیان قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بازرگانی و بین‌الملل نیز در حاشیه این همایش در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ضمن مهم دانستن سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد: البته همه امید مسئولان در پیش‌بینی برنامه ششم جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیست، بلکه استفاده از همه پتانسیل‌های داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد. 
مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش اما از توسعه میدان گازی کیش خبر داد. وی در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: توسعه این میدان گازی برعهده شرکت توسعه مهندسی نفت است، اما به دلیل تحریم‌ها توسعه آن کند شده است، اما پس از لغو تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران و باز شدن فضای اقتصادی کشور، توسعه این میدان بسرعت ادامه می‌یابد. وی همچنین اظهار کرد: جزیره کیش می‌تواند دروازه ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کشور در دوران پساتحریم باشد که دلیل آن مشوق‌های بسیاری است که کشور ایران به سرمایه‌گذاران در این جزیره و در دیگر مناطق آزاد کشور اهدا می‌کند.

روزنامه ایران


شناسه خبری: 35292

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو