واگذاری زیرساخت‎های گردشگری جزایر به بخش خصوصی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35182
ساعت 10:02 جمعه 18 دی 1394
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان؛ زیر ساخت‎های جزایر هنگام، هرمز، لارک و چارک برای واگذاری به بخش خصوصی و راه‎اندازی گردشگری به خصوص گردشگری دریایی آماده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان می‎گوید: چند پیشنهاد ورود کشتی تفریحی به هرمزگان داشتیم که در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسیدیم اما در حال حاضر یک کشتی تفریحی در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‎سازی خلیج فارس در حال ساخت است که تیرماه سال 95 به بهره‎برداری می رسد.

 محسن ضیایی با اشاره به اینکه استان هرمزگان 14 جزیره با پتانسیل گردشگری دارد، اظهار کرد: دو جزیره کیش و قشم این استان به عنوان منطقه آزاد محسوب شده و خوشبختانه تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته اند و از این پس نیز در مسیر توسعه و شکوفایی گام بر می‎دارند اما جزایر دیگر همچون هنگام که جزو جزایر نمونه گردشگری انتخاب شده‎ اند هنوز توسعه نیافته اند.

 مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در همین ارتباط یادآور شد: با این وجود گردشگران به جزایر هنگام، لارک، چارک و هرمز اقبال نشان داده و علاقه‎مند به بازدید از این جزایر هستندبه همین دلیل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اعتبارات دولتی، ‎ تاکنون زیرساخت‎های اولیه را برای ورود سرمایه‎گذار بخش خصوصی به این جزایر در زمینه گردشگری به خصوص گردشگری دریایی فراهم کرده‎است.
به گفته این مقام مسوول در میراث فرهنگی هرمزگان؛ زیر ساخت‎های جزایر هنگام، هرمز، لارک و چارک برای واگذاری به بخش خصوصی در راستای راه‎اندازی گردشگری به خصوص گردشگری دریایی آماده است.
وی با اشاره به وجود امکانات برق، آب و راه آسفالت در این جزایر، اظهار کرد: با اعتباری که در سال 93 برای چارک گرفتیم توانستیم کمترین امکانات گردشری اعم از آلاچیق، پارکینگ، نمازخانه و ... را احداث کنیم که تا چند روز آینده به بهره‎‎برداری می‎رسد.
ضیایی با اشاره به پتانسیل‎های استان هرمزگان برای گردشگری دریایی،گفت:امسال چند پیشنهاد برای ورود کشتی تفریحی  در آبهای این استان داشتیم که در آن زمینه به نتیجه مطلوب نرسیدیم اما در حال حاضر یک کشتی تفریحی در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس در حال ساخت است که قرار است در تیر ماه سال 95 به بهره برداری برسد و کار خود را آغاز کند.
وی افزود: سفارش ساخت و منابع مالی آن از جانب بخش خصوصی بوده و تاکنون 50 درصد پیشرفت داشته است که هم می‎توان به عنوان کشتی تفریحی و برای سفر از آن استفاده کرد و هم برای برگزاری مراسم، مجالس، همایش ها ،کنسرت و برگزاری سمینار از آن استفاده کرد.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه اظهار کرد: در جزایر هرمز و هنگام که مردم آنرا به واسطه دلفین‎ها دوست دارند نیز به دنبال احداث اقامتگاه‎های بوم‎گردی هستیم تا افرادی که به عنوان بوم‎گرد و یا طبیعت‎گرد به این جزایر سفر می‎کنندبا تشخیص و تایید کارشناسان و بازرسان مجوز اقامتگاه بوم‎گردی دریافت کرده و به عنوان اکوتوریسم بتوانند در آنجا به استراحت بپردازند.

اعطای مجوز فعالیت تفریحی به 30 قایق در بندرعباس
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه در استان هرمزگان بالغ بر دوهزار قایق تفریحی وجود دارد، گفت: این قایق‎ها از جانب شهرداری و یااداره بندر مجوز دریاروی دریافت کرده‎اند، اما ما در حوزه بندرعباس موفق شده‎ایم در راستای ساماندهی قایق‎ها، به 30 قایق کارت شناور تفریحی و اجازه گردشگری اعطا کنیم. البته به دنبال این هستیم تا تعداد این قایق ها را افزایش دهیم و کم کم برای آنها یک تعاونی نیز تشکیل داده تا به امورات آنها رسیدگی کند.
وی در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی به این حوزه گفت: بودجه دولتی که در اختیار سازمان قرار می‎گیرد به‎اندازه‎ای نیست که بتوان کارهای خاص با آن انجام داد بلکه ما با آن بودجه فقط می‎توانیم زیرساخت‎های لازم را برای جذب بخش خصوصی آماده کنیم تا بخش خصوصی خود به احداث مجتمع‎های مختلف، سفره‎خانه، پارک آبی و... بپردازد.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: ما معتقدیم که دولت فقط باید سیاست‎های حمایتی اعم از اختصاص زمین، تخفیف در انشعاب آب و برق و حذف عوارض داشته باشد.

تفاهم نامه توریستی ایران با کشورهای اروپایی
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در ادامه به هیات‎های تجاری و اقتصادی که از کشورهای دیگر به ایران سفر کردند اشاره و عنوان کرد: اغلب هیات‎های اقتصادی که به ایران آمدند متعلق به حوزه تولید و صنعت بودند با این وجود سازمان میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری موفق شده است تا تفاهم‎نامه‎هایی را برای فعالیت‎های گردشگری با آنها منعقد کند که در این حوزه می‎توان به تفاهم‎نامه‎های حاصل با صربستان، فرانسه، اسپانیا ، عمان، عراق و افغانستان اشاره کرد.
ضیایی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون سرمایه‎گذاران خارجی علاقه‎مند به مشارکت در گردشگری دریایی در ایران بوده‎اند یاخیر؟ تصریح کرد:سرمایه‎گذاری که به ایران می‎آید سعی می‎کند در حوزه‎ صنعت و کارهای تولیدی سرمایه‎گذاری کند تا در مدت زمان کوتاه سود ببرد اما اگر ما بتوانیم امکانات اولیه مناطق ساحلی خود را به روز کنیم خوبه‎خود حضور بخش خصوصی خارجی موجب رونق مناطق خواهد شد زیرا آنها هتل، پارکینگ مجتمع تجاری و سرگرمی خوب ومتنوع می‎خواهند بنابراین همین روندموجب می‎شود تا اندک اندک گردشگری دریایی نیز اجرایی شود.
وی با اشاره به علاقه ایرانیان مقیم خارج برای رونق گردشگری در ایران،گفت:آنها پروژه‎ها و طرح‎هایی داشتند که به سازمان ارائه کرده‎اند و ما اکنون در حال بررسی آنها هستیم البته به سرمایه‎گذاری ایرنیان مقیم خارج در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری دریایی امیدواریم.



شناسه خبری: 35182

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو