بدون نظام تعرفه اي اقتصاد ايران آسيب جدي مي بيند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35130
ساعت 15:13 يکشنبه 13 دی 1394
دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي با بيان اينكه از نظر فناوري عقب هستيم ، گفت: حذف تعرفه ها به اقتصاد کشور آسيب جدي مي زند.

به گزارش فرینا، اکبر ترکان امروز در نخستين همايش تخصصي حمل ونقل صادراتي، فرصت ها و چالش ها که در سالن خليج فارس نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد ، گفت :  بارها گفته ام که بدون تعرفه نمي توانيم ادامه دهيم و آسيب هاي زيادي مي بينيم.

وي افزود: واقعيت امروز اين است که اگر خواستيم به نگاه بدون تعرفه برويم، بايد اين موارد را بدانيم که کشوري که از زير بار تحريم ها به تازگي خارج شده است نمي تواند در مدت زمان اندکي چنين فاصله هايي را پشت سر بگذارد. 
ترکان اظهار داشت: هر چند که حوزه به حوزه تفاوت دارد اما از بازار خود بايد صيانت کنيم چرا که بازار ما حق صنعتگر ايراني است. 
وي گفت: يک و نيم ميليارد صادرات سنگ آهن، امسال ناچيز شده است ، چرا که تغيير فناوري باعث کاهش صادرات سنگ آهن شده و اين موضوع ممکن است در بخش هاي مختلف ديده شود.
مشاور رييس جمهوري اظهار داشت: زماني کشتي هاي کوچک در حوزه خليج فارس ايفاي نقش مي کردند اما امروز در حمل و نقل اقتصادي نقشي ايفا نمي کنند. 
دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي افزود: تغيير فناوري تغييرات فراواني ايجاد کرده است و در آينده نيز بر اقتصاد ايران تاثير مي گذارد چرا که به دليل جنگ و تحريم هاي طولاني از فناوري روز جهان عقب افتاديم. 
ترکان به کمپين نخريدن خودرو صفر اشاره کرد وگفت: اعضاي اين کمپين مي گفتند که پول امروز را مي دهيم اما تکنولوژي 20 سال قبل را دريافت مي کنيم. 
مشاور رئيس جمهوري اظهار داشت : در صنعت نساجي شاهد آن بوديم که بازار ما توسط خارجي ها اشباع شد چرا که آنها با توجه به فناوري از ما پيش افتادند و به راحتي بازار ما را گرفتند.
ترکان اظهار داشت : اين موارد تنها در خصوص کالا نيست و به خدمات نيز باز مي گردد و اگر عوارض و تعرفه ها نباشد در هر دو بخش کالا و خدمات آسيب هاي جدي مي بينيم. وي ادامه داد: ما در سازماندهي و مديريت نيز شاهد تحول فناوري هستيم، امروز در بازار جهاني، شرکت هايي هستند که چيزي توليد نمي کنند اما همه چيز صادر مي کنند. 
مشاور رييس جمهوري ادامه داد: اين شرکت ها در پارک هاي لجستيکي ايفاي نقش مي کنند و ما در کشور مناطقي از جمله سيرجان، سلفچگان، بندرشهيد رجايي و بندر امام داريم که به نوعي پارک لجستيکي محسوب مي شوند اما در آنها بنگاه هاي بزرگ وجود ندارد چرا که تحريم ها باعث شده بود صادرات قابل توجه اي نداشته باشيم. 
ترکان اظهار داشت: فضا، زيربنا و شبکه هاي ارتباطي مورد نياز را داريم اما هنوز بنگاه هاي بزرگ صادراتي را نداريم.
مشاور رييس جمهوري اظهار داشت: برخي از بنادر و مناطق آزاد ما نيز نقش پايگاه لجستيکي دارند، چابهار  وانزلي نيز مي توانند در آينده اين نقش را ايفا کنند.
ترکان ادامه داد: مناطق آزادي که در زنجيره صادراتي قرار دارند همچون شلمچه و ماکو نيز ظرفيت فراواني دارند. 
دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي اظهار داشت: مزيت هاي ما هميشگي نيست و ممکن است براي آنها رقبايي ايجاد شود، جايگاه حمل و نقلي ايران از شمال و جنوب تا غرب و شرق بي نظير است و سرمايه گذاري هاي زيادي شده است. 
وي گفت: سه خط راه آهن بعد از انقلاب در کشور درست شده است، سرمايه گذاري هاي ترانزيتي ديگري نيز شده است اما اينها هيچ کدام هميشگي نيست. 
ترکان افزود: هنوز 160 نقطه ممنوعه در هواي ايران داريم که نقش محدود سازي دالانهاي ترانزيتي ايجاد مي کنند.
مشاور رئيس جمهوري گفت: در دنيا 70 درصد جمعيت در سواحل حضور دارند، اما در جنوب ايران تنها 2 درصد جمعيت کشور در کنار ساحل هستند در حالي که ما اقتصاد ساحلي کشور را بايد توسعه دهيم چرا که مهاجرت امري طبيعي است.



شناسه خبری: 35130

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو