امید به بهره بیشتر از راه جذب گردشگر سلامت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34555
ساعت 07:45 يکشنبه 17 آبان 1394
مشاور سلامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال‌های گذشته، گفت: این مسئله سبب ایجاد فرصتی برای ما جهت جذب توریسم درمانی از دیگر کشورها بود اما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

به گزارش فرینا، دکتر محمد فلاح در نشست خبری که  در سالن جلسات هتل کاروانسرای آبادان برگزار شد، اظهار داشت: برای اولین بار در کشور تشکیلات مرتبط با سلامت در شورای عالی مناطق آزاد کشور ایجادشده است.
وی با اشاره به بازدید سال گذشته از مراکز درمانی منطقه آزاد اروند، عنوان کرد: در این بازدید متأسفانه شاهد این موضوع بودیم که شاخص‌های مرتبط با ارائه خدمات درمانی در این منطقه کاهش محسوسی پیداکرده است.
فلاح گفت: اقدامات و کارهای خوبی نیز صورت گرفته و امیدواریم تا اواخر امسال یا ابتدای سال آینده مردم بتوانند نتایج حاصل از این اقدامات مثبت در حوزه بهداشت و درمان را احساس کنند.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد بابیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی آبادان در حالتی کاملاً ازکارافتاده قرار داشت، اظهار داشت: این بیمارستان در حال حاضر بالای 100 تخت فعال دارد.
وی افزود: سیاست دبیرخانه سلامت شورای عالی مناطق آزاد به سمت تصدی‌گری کارها نیست بلکه ما موظف به افزایش کیفی شاخص‌های سلامت در مناطق آزاد به‌واسطه مشارکت‌های مستقیم یا غیرمستقیم است.
مشاور سلامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به مشکل ریز گردها در منطقه آزاد اروند، اظهار داشت: این مسئله فقط مربوط به منطقه آزاد اروند نبوده و مشکل منطقه‌ای نیست.
وی عنوان کرد: این مسئله فرا منطقه‌ای و کشوری است و انتظار داریم این مشکل در سطوح بالاتری مورد بررسی قرار گیرد مگر در موارد بحران که در آن صورت سازمان منطقه آزاد باید در این قضیه ورود پیدا کند.

مسئولیت بیمارستان امام با ما نیست
فلاح با اشاره به بیمارستان امام خمینی در آبادان، عنوان کرد: این بیمارستان مربوط به شرکت نفت و زیر نظر بهداری شرکت نفت در تهران است.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد بابیان اینکه بیمارستان شرکت نفت تابع سیاست‌های کل مجموعه خود است، اعلام کرد: مسئولیت این بیمارستان با سازمان منطقه آزاد اروند نیست.
وی با اشاره به پیشرفت کند فرایند ساخت و تکمیل ساختمان نیمه‌کاره در این بیمارستان، اظهار کرد: برداشت من این است که قرار است تحولاتی در سطح کل بهداشت و درمان نفت قرار گیرد و ساختار آن به بازنشستگی نفت منتقل شود.
مشاور دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: تصور می‌کنم رسالت اصلی این بیمارستان در قبال خود کارکنان و کارکنان نفتی که در منطقه هستند باشد و اگر کاری فراتر از این انجام دهد به‌عنوان نوعی همکاری با مجموعه بهداشت تلقی گردد.

در توریسم درمانی عقب هستیم
فلاح با اشاره به موضوع توریسم درمانی، اظهار داشت: دراین‌باره در کل کشور با یک عقب‌افتادگی واضح طرف هستیم و کشورهایی مانند ترکیه توانسته‌اند با اجرای سیاست‌های مناسب بازار منطقه را هدف بگیرند.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد بابیان اینکه ترکیه توانسته گوی سبقت را از ما بگیرد، عنوان کرد: این کشور حتی موفق شده بیماران ما را هم جذب کند.
وی افزود: درحالی‌که ما تاکنون با اجرای سیاست‌های نادرست در سطح کلان از ظرفیت‌های استفاده نکردیم علی‌رغم اینکه توانایی بالایی در بحث درمان و در جراحی بیمار داریم.
مشاور سلامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال‌های گذشته، اعلام کرد: این مسئله سبب ایجاد فرصتی برای ما جهت جذب توریسم درمانی از دیگر کشورها بود اما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

دولت تصدی‌گری نکند
فلاح اظهار کرد: ما در کشور کادر پزشکی مجرب، جراح‌های خوب و شبکه ارائه خدمات درمانی با بافت مناسبی در اختیارداریم اما نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد دلیل این عدم استفاده را تصدی‌گری بخش دولتی خواند و گفت: انتظار داریم بخش دولتی فقط در امور تسهیل گری ورود کند و تصدی را به عهده بخش خصوصی بگذارد.
وی اعلام کرد: در منطقه آزاد اروند تا زمانی که خود مردم نمی‌توانند خدمات درمانی مناسبی را از مجموعه تجهیزات و امکانات موجود در منطقه دریافت کند نمی‌توان به مسافرانی که بیمار هستند و از خارج کشور می‌آیند خدمات درمانی بهتری دریافت ارائه کرد.
مشاور سلامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید بر حفظ تسهیل گری بخش دولتی، بیان کرد: دولت باید تلاش کند موانع و مشکلات را از سر راه بخش خصوصی بردارد.

کلینیک‌های کوچک به‌جای بیمارستان بزرگ
فلاح با اشاره به هم‌مرز بودن منطقه آزاد اروند با کشور عراق، این فاصله نزدیک تا عراق را یک فرصت خوب دانست و گفت: می‌توان از این فرصت به‌عنوان منشأ خیروبرکت برای منطقه استفاده کرد.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد اظهار داشت: دلیل اینکه از این ظرفیت استفاده‌نشده این است که همچنان زیرساخت‌های موجود برای ورود بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند فراهم نشده است.
وی بیان کرد: باید کاری کرد تا منطقه آزاد اروند برای افرادی که می‌خواهند در امر درمان سرمایه گزاری کنند جذاب باشد و مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد.
مشاور سلامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: سیاست کلی ما استفاده از کلینیک‌های کوچک به‌جای بیمارستان بزرگ و تخصصی است چراکه بیمارستان بزرگ نیازمند بودجه و هزینه‌های بالاست.
این مسئول افزود: به‌جای آنکه نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بیمارستان بزرگ باشیم می‌توان با ایجاد مراکز درمانی کوچک بهره‌وری را افزایش داد.
فلاح اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند می‌تواند درزمینهٔ تأمین زمین یا مشارکت‌های مستقیم یا غیرمستقیم مالی در طرح‌ها به بخش خصوصی کمک کند تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گزاری خود را درزمینهٔ درمان افزایش دهد.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: تا زمانی که امکان درمان مسافران و توریسم را نداشته باشیم با مشکل وجود دلال‌های این حوزه مواجه خواهیم بود.

منطقه آزاد اروند نیازمند آزمایشگاه غذا و دارو
وی با اشاره به نبود آزمایشگاه غذا و دارو در منطقه آزاد اروند به‌عنوان یکی از مشکلات این منطقه، عنوان کرد: نبود این آزمایشگاه سبب افزایش هزینه و زمان برای واردکنندگان مواد غذایی و بهداشتی در این منطقه می‌شود.
مشاور سلامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد با تأکید بر اهمیت وجود این آزمایشگاه، اعلام کرد: با توجه به ورود کالای ته لنجی نبود آزمایشگاه غذا و دارو سلامت مردم منطقه را تهدید می‌کند.
این مسئول با اشاره به اینکه در ورود کالاهای خوراکی، بهداشتی و دارویی باید سلامت کالا در آزمایشگاه تأیید شود، اظهار داشت: فقدان وجود آن رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد.
فلاح افزود: به دنبال ایجاد تفاهمی با وزارت بهداشت هستیم تا سرمایه افراد واجد شرایط برای ایجاد این آزمایشگاه مشخص شوند و کار ساخت آن آغاز شود.
دبیر سلامت شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: رسانه نیز دراین‌بین نقش مهمی دارد. رسانه‌ها باید کمک کنند تا آگاهی مردم افزایش بیاید تا مردم و بپذیرند که بهتر است کالای مورد تأیید را مصرف کنند.



شناسه خبری: 34555

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو