گام بلند دولت براي توسعه کردستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34514
ساعت 12:33 دوشنبه 11 آبان 1394
ایجاد منطقه آزاد تجاری وصنعتی یکی از راههای زیر ساختی برای شتاب بخشیدن به توسعه سریع ومتوازن در مناطق مستعد است.

به گفته آقای افخمی، دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه، ایجاد مناطق آزاد ضمن رونق توسعه صادرات ،زمینه ورود کشور به بازارهای جهانی ، آشنایی با تجارت خارجی ، دستیابی به بازارهای پولی جهان ، شتاب بخشیدن به ورود سرمایه های خارجی به داخل کشور به ویژه در بخش های مولد، جذب و انتقال تکنولوژی ، افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر ، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به ویژه بخش صنعت ، کمک به ورود کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با شرایط و قیمت مناسب تر، افزایش درآمد کشور ناشی از فعالیت های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم)، ایجاد فرصت های اشتغال را به دنبال دارد

وی ظرفیتهای بانه ومریوان را برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی کافی می داند و معتقد است: ایجاد چنین منطقه ای کمتر توسعه یافتگی های استان را تا حدی جبران خواهد کرد.
در آخرین نشست شورای عالی مناطق آزاد که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان به تصویب رسید و انتشار این خبر، مردم کردستان را به رونق هم جانبه استان امیدوار کرد.
استاندار کردستان مشخصه اصلی شهرستان های بانه و مریوان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری را برخلاف سایر مناطق مشابه زیبایی طبیعی و وجود دریاچه و جنگل بر می شمارد .
آقای زاهدی گفت: خوشبختانه از دلایل اصلی تصویب این طرح در شورای عالی منطق آزاد، وجود ویا تکمیل زیر ساخت های اصلی آب، برق و گاز در این شهرستان ها می باشد
وی خاطر نشان کرد: مصوبه ایجاد مناطق آزاد در بانه و مریوان ضرورت تسریع در اتمام عملیات اجرایی راههای ارتباطی استان و فرودگاه سقز را توجیه می کند.
سردار رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان نیز می گوید: تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه مریوان در شورای عالی مناطق آزاد تاکیدی بر وجود امنیت پایدار در کردستان برای سرمایه گذاران داخلی وخارجی است .
کریمیان نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تصویب طرح لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه - مریوان در شورای عالی مناطق آزاد کشور برای اشتغالزایی پایدار در استان می-افزاید: بحث ایجاد مناطق آزاد با هدف توسعه اقتصادی و ارزآوری و حداکثر استفاده از پتانسیل های مرزی و تجاری است.
علوی دیگرنماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: راه اندازی این منطقه ، زمینه رونق هر چه بیشتر اقتصاد کردستان را فراهم می کند و تجار و بازرگانان می توانند با آرامش بیشتری به فعالیت های اقتصادی خود ادامه دهند.
مظاهری، از کارشناسان اقتصادی استان هم گفت ایجاد منطقه آزاد تجاری در شهرهای بانه ومریوان نوید بخش جذب سرمایه گذاری های خارجی است و می تواند در منطقه مرزی استان کردستان بستر لازم برای تبادلات گسترده تر اقتصادی به ویژه با اقلیم کردستان عراق و سایر کشورهای مجاور فراهم شود.
وی ایجاد منطقه آزاد تجاری را نماد عینی عزم و اراده دولت برای توسعه اقتصادی کردستان دانست وگفت این امر موجب کاهش شدید قاچاق کالا و قانونمندتر شدن مبادلات کالا می شود.
آقای مجیدی از بازرگان استان نیز با اشاره به مزایای منطقه آزاد تجاری و اقتصادی می گوید که ایجاد این منطقه باعث حضور بازرگانان خارجی در منطقه می شود که این به نوبه خود افزایش حجم مبادلات و خرید و فروش کالا را بیش از پیش تسریع می بخشد.

استان کردستان با داشتن 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، پتانسیلهای برخورداری از گمرک های بین المللی باشماق، سیف سقز و سیرانبند بانه، ظرفیت های کشاورزی و گردشگری ،شرایط مساعدی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی دارد.



شناسه خبری: 34514

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو