ایران محصول جدید دنیای گردشگری است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/34190
ساعت 10:28 شنبه 4 مهر 1394
رویای ایران پس از تحریم و کشوری که ارتباطات اقتصادی و سیاسی مسالمت‌ آمیزی با دیگر کشورها دارد، نزدیک به تحقق است.

این سرنوشتی است که مذاکرات فشرده ایران با قدرت‌های جهانی بر سر راه کشورمان رقم زده و موجب شده است تا امیدها در خصوص مباحث اقتصادی نیز قوت گیرد. یکی از صنایعی که انتظار برای تغییر و دگرگونی در آن بیش از دیگر زمینه‌ها به نظر می‌رسد، حوزه گردشگری و فعالیت بیشتر مناطق آزاد است.

"ماهنامه تصميم" در خصوص تصویر ایران پس از تحریم برای گردشگران خارجی وبرنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های دولت در این راستا با محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به گفتگو نشسته‌است. گفته‌های وی در خصوص عملکرد دولت و تصویر ایران در جهان پس از تحریم را در ادامه دنبال کنید.

آقای معزالدین کشورمان در آستانه لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و سیاسی قرار دارد. اتفاقی که به تبع آن حوزه گردشگری نیز دستخوش تغییرات خاصی خواهد شد. به نظر شما چه الزاماتی برای بهره‌برداری از این شرایط در صنعت گردشگری و پویایی مناطق آزاد مورد نیاز است؟
برای عموم سرمایه‌گذاران یک نکته مهم و حیاتی وجود دارد که آن هم تصویر اولیه یک کشور است. باید در نظر داشت که کشوری با تصویر جنگ، نا امنی و نوسانات اقتصادی نمی‌تواند محل خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد. کشورما اما اکنون به سرمایه‌گذاران خارجی تصویر نرمش و تعامل با جهان را ارائه داده است. ایران ثابت کرده است با حفظ اصول خود می‌تواند به ارتباط با جهان نیز بپردازد. نقطه عطف این روند، که از دو سال گذشته آغاز شده، موضوع برجام است.
این اتفاق در بازسازی تصویر ایران نقش اصلی را دارد. البته که یک سری فعالیت‌های درونی نیز رخ داده است که از جمله آن می‌توان به ساخت فیلم‌هایی نظیر محمد رسول الله (ص)اشاره کرد، انعکاس صلح و آشتی در حوزه بین‌الملل است و بی‌شک اثرات خوبی را در بر خواهد داشت. این اتفاق به خصوص برای بحث گردشگری نیز بسیار ثمربخش خواهد بود. جدا از این اما ورود تعداد زیادی از وزرای کشورهای خارجی به ایران که تمامی قدرت رسانه‌های جهان را نیز در اختیار دارند اتفاق مثبتی است.

در خصوص نگاه کشورهای اروپایی به پتانسیل‌های اقتصادی کشورمان در این زمینه بیشتر توضیح دهید.
نگاهی به رسانه‌های جهان نشان می‌دهد، سمت و سوی تفکر کشورهای اروپایی و غربی نیز به ایران در حال تغییر است. به طور مثال رئیس‌جمهور امریکا در یکی از آخرین اظهاراتش اعلام کرده بود که نقاط اشتراک و توافق‌های ما با ایران بسیار بیشتر از اختلافاتی است که در جریان تعاملات دو کشور به چشم می‌آید.فراموش نکنید تمامی این اظهارات اثرات مثبتی در زمینه جذب سرمایه‌گذار و گردشگر به کشورمان خواهد داشت.

وضعیت کنونی بازار گردشگری را چطور برآورد می کنید؟
متاسفانه بازار گردشگری در منطقه در یک مقطع زمانی فقط به ترکیه ختم می‌شد و در حقیقت بازاری تکراری بود. اما اینک کشور ما به مثابه محصول جدید برای صنعت گردشگری جهان است. اگر قدری توجه کنید بی‌شک تمامی اخباری که اکنون در رسانه‌ها نیز منتشر می‌شود نیز با این رویه همخوانی دارد. به طور مثال شهرهای اصلی گردشگرپذیر ما نیز مانند اصفهان و شیراز تا ماه‌های پایانی سال از نظر جذب توریست دغدغه‌ای ندارند و اکثر اتاق‌های هتل‌هایشان نیز رزرو شده است.

نقش مدیران دولتی در این میان چیست؟ آیا آنان به سهم خود توانسته‌اند کمک شایانی به ارتقای این صنعت کنند؟
بله، مدیران میانی نیز در کشور بسیج شده‌اند و اقدامات مناسبی را رقم زده‌اند. به‌طور مثال در مناطق آزاد مجموعه‌ای از فعالیت‌های مثبت برای چابک‌سازی این صنعت شکل گرفته است. البته نقاط ضعفی هم وجود دارد که نیاز است به صورت جدی پیگیری و برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد. نوسازی ناوگان هوایی برای حمل و نقل مسافران از این دست موارد است. ما اکنون از ناوگان هوایی قدرتمندی برخوردار نیستیم و نمی‌توانیم این حجم از استقبال را که در آینده افزایش نیز می‌یابد، پاسخگو باشیم.

از نگاه تامین مالی و حمایت از سرمایه‌گذاران چه اتفاقات جدیدی در این حوزه افتاده است؟
دولت یک سری تصمیمات خوب در خصوص منابع بانکی و تخصیص آن به طرح‌های گردشگری اتخاذ کرده است که امید می‌رود با پیاده‌سازی آن بتوان شاهد تحولی عظیم در صنعت گردشگری ایران بود. این فرصت بعد از 3 سال در کشورمان دست داده است و موجب شده تا تحولی سونامی‌مانند برای این صنعت رقم بخورد. البته محدودیت‌هایی در این میان نیز وجود دارد که با تدبیر دولت امکان حل آن نیز وجود دارد.

شما پیشنهاد مشخصی برای بهینه‌سازی این شرایط ندارید؟
به نظر می‌رسد که دولت باید از فرصت استفاده کند و طرح ملی گردشگری که در زمان دولت اصلاحات به تصویب رسید را اجرایی کند. استفاده از امتیازات و فرصت‌های بین‌المللی، دیگر راهکاری است که می‌تواند کمک‌های شایانی را در مسیر جذب گردشگر و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی به همراه داشته باشد. کشور ما از حیث منابع مالی و انسانی در جایگاه خوبی قرار دارد تنها کافی است هدایت منابع به سمت وسوی علمی و منطقی باشد. نباید از یاد برد که ظرفیت خوبی در میان ایرانیان خارج از کشور وجود دارد که می‌توان از آن به خوبی بهره‌برداری کرد و فضای صلح و آشتی را ارتقاء داد. ما اعتقاد داریم که سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و تخصص‌شان می‌تواند در کشور خودمان جاری و ساری شود. تمامی این نکات با افزایش روحیه پذیرش یکدیگر ایجاد می‌شود.
امید است تا فضای جدید این صنعت با کمک تمامی ایرانیان به ثمر نشیند زیرا ما اعتقاد داریم یکی از اصلی‌ترین مسیرهایی که می‌تواند مشکلات اقتصادی و اشتغال را در ایران حل کند، استفاده از پتانسیل‌های صنعت گردشگری و مزیت‌های نسبی مناطق آزاد است. 


شناسه خبری: 34190

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو