هندی ها در چابهار سرمایه گذاری می کند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33769
ساعت 08:49 شنبه 31 مرداد 1394
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طبق تفاهم‌نامه اخیر وزیر راه ایران و وزیر بزرگراه‌ها و ترانزیت هندوستان مقرر شد، دو شرکت هندی در قالب کنسرسیوم سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را بر عهده بگیرند و یک شرکت ایرانی به عنوان پوراپراتور با این کنسرسیوم شریک شود؛ 330 میلیون دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تامین تجهیزات اپراتور ایرانی مصوب شد.

سیاوش رضوانی اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان دروازه توسعه محور شرق اولین حلقه توسعه کشور محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: از پیش از انقلاب اسلامی بندر چابهار به دلیل موقعیت خاص استراتژیک مورد توجه بود و به کارکردهای آن در آینده توجه خاص می‌شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1362، نصب اسکله‌های نصب سریع در این بندر آغاز شد و 4 پست اسکله با ظرفیت اسمی مشخص آغاز به کار کرد.
رضوانی افزود: چابهار شاخص‌ترین و مستثنی‌ترین بندر ایران است،‌ترانزیت در این بندر معنا می‌شود، همسایه‌ای برای رقابت در این منطقه نداریم و به دلیل وجود این بندر در خارج از تنگه هرمز موقعیت خاص استراتژیکی آن را اثبات می‌کند.
وی اظهار داشت: به محض ورود کشتی به آب‌های ایران در کوتاه‌ترین مسیر وارد بندر چابهار می‌شوند؛ این بندر 310 مایل دریایی با بندر شهید رجایی فاصله دارد و برای کشتی‌ها و صاحبان کالا مقرون به صرفه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در مبحث ترانشیپ نیز کشتی‌های مادر شیپ اول به بنادر ترانشیپی وارد می‌شوند و از آنجا کشتی‌های فیدری کالا را به بنادر دیگر می‌برند.
وی ادامه داد: این بندر تا میلک زابل 1050 کیلومتر فاصله دارد و از آنجا وارد افغانستان می‌شود، بنابر این از این منظر موقعیت مناسبی برای افغانستان هم خواهد داشت.
رضوانی گفت: ظرفیت 600 هزار تنی دهه 60 این بندر در حال حاضر به 2.5 میلیون تن افزایش یافته است؛ دو پست اسکله‌ ابنیه‌ای در بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی ظرفیت اسمی ما را به 2.5 میلیون تن رسانده است.
وی ادامه داد: عمق پای اسکله حداقل منفی 8 و حداکثر منفی 14 متر است و کشتی‌های 85 هزار تنی می‌توانند در این بندر پهلو بگیرند.
وی با بیان اینکه مناقصه پیمانکاری برای فاز یک اواخر سال 87 اجرا شد، گفت: در طراحی اولیه برای 5 فاز و 32 پست اسکله برنامه‌ریزی انجام شد.

دستیابی به ظرفیت اسمی  8.5 میلیون تن تا پایان سال 96
رضوانی گفت: در فاز یک 210 هکتار اراضی استحصال می‌شود که بخش بسیار کمی از این رقم مربوط به فاز 2 است.
وی با بیان اینکه فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این شامل دو ترمینال کانتینری و چند منظوره است؛ عمق پای اسکله‌ها، حوضچه‌ها و کانال 16- است.
رضوانی ادامه داد:‌ در فاز یک، در هزار و 24 متر اسکله عمق پای اسکله 16- متر، در 450 متر از اسکله عمق آبخور 14- متر و در 220 اسکله عمق آبخور 8- است.
رضوانی اضافه کرد: برای سرمایه‌گذاری در فاز یک این بندر هزار میلیارد تومان و دو ترمینال در نظر گرفته شده است که در پایان سال 96 اسکله‌ها راه‌اندازی شود و با نصب تجهیزات به ظرفیت اسمی 8.5 میلیون تن دست یابیم.

سرمایه‌گذاری 255 میلیارد تومانی سازمان بنادر در توسعه بندر چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: تا کنون سازمان بنادر 255 میلیارد تومان در توسعه بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده است؛ قرار بود قبلا از محل فاینانس تسهیلاتی اخذ شود که به دلیل شرایط تحریم این موضوع محقق نشد و سازمان بنادر تلاش کرد خود در این عرصه در حد ممکن سرمایه‌گذاری کند؛ به هر حال کشورهای رقیب در حال توسعه هستند، مثلا چینی‌ها در بندر گوادر و انگلیسی‌ها در بنادر عمان در حال توسعه تجهیزات هستند.

 حضور کنسرسیوم چینی و اپراتور ایرانی در بندر شهید بهشتی تا 2 ماه دیگر/تصویب دریافت 330 میلیون دلار تسهیلات صندوق توسعه
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: پس از تفاهم‌نامه اخیر وزیر راه و شهرسازی و وزیر بزرگراه‌ها و ترانسپورت کشور هند مقرر شد دو بندر بزرگ کشور هند به عنوان کنسرسیوم با یکدیگر جوینت شوند و کشور ایران نیز یک اپراتور خصوصی معرفی کند تا در قالب جوینت سه گانه سرمایه‌گذاری و اپراتوری در بندر شهید بهشتی محقق شود.
وی ادامه داد:‌پس از برگزاری کارگروهی شرکت ایرانی را به هندی‌ها معرفی کردیم، تا در این عرصه همکاری کنند
رضوانی ادامه داد:‌ دو بندر کاندلا و GNDP از کشور هند با یکدیگر جوینت شدند و شرکت APGL را تشکیل دادند که قرار است در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه‌گذاری کنند که این سرمایه‌گذاری در قالب BOT خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در همین راستا تلاش کردیم 330 میلیون دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی به شرکت پورت‌اپراتور ایرانی  اختصاص یابد تا نسبت به خرید تجهیزات اقدام کند.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این پروژه 85 میلیون دلار است اظهار داشت: در تفاهم‌نامه مذکر قید شده است اگر طرف هندی نسبت به اجرای تعهدات خود در فاز یک خوب عمل کند در فاز دوم توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ساخت اسکله و تامین تجهیزات به آنها واگذار شود..

پیشرفت 45 درصدی بر زیرسازی خط آهن چابهار - نیک‌شهر
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه راه‌آهن چابهار حدود 1.5 سال پیش فعال شد و روند فعالیت مطلوب ارزیابی می‌شود، گفت: مقرر شد پروژه در 4 فاز و طی 6 سال به اجرا برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی زیرسازی خط آهن چابهار تا نیک‌شهر با پیشرفت فیزیکی 45 درصدی در حال انجام است.
وی توضیح داد:‌ این پروژه شامل 4 قطعه 85 کیلومتری است ضمن آنکه از چابهار تا ایرانشهر طول خط آهن حدود 309 کیلومتر است.
وی افزود: این قطعات شامل کیلومتر صفر از چابهار تا کیلومتر 70، محدوده شهر نیک‌شهر، نیک‌شهر تا چانس و چانس تا ایرانشهر و ایرانشهر تا زاهدان (300 کیلومتر) است.
رضوانی اضافه کرد: کل مسیر شامل چابهار - نیک‌شهر- ایرانشهر- خاش- زاهدان - خراسان جنوبی و ایستگاه کالشور است و به مسیر ریلی بافق- مشهد متصل می‌شود.
وی گفت: هزینه پروژه ریلی تا زاهدان 4 هزار میلیارد تومان است.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار
وی بیان کرد: تا کنون سه شرکت خصوصی در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کردند که در بخش‌های ترانزیت سوخت، پتروشیمی، آب شیرین‌کن است.
وی بیان کرد: در بخش پتروشیمی شرکتی رقم 9 میلیارد و 100 میلیون سرمایه‌گذاری کرده است که عملیات ترانزیت را به افغانستان انجام می‌دهد؛ 13 هزار و 500 متر مربع اراضی به این شرکت واگذار شده است و ظرفیت مخازن آن 16 هزار و 700 تن است؛ مدت قرارداد در این پروژه 15 ساله و در قالب BOT است و 200 هزار تن سوخت در سال ظرفیت دارد.
وی بیان کرد: شرکت دیگر 19 میلیون تن صادرات سالانه خواهد داشت و بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری در بنادر ایران را با ما به امضا رساند؛ این شرکت 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در قالب BOT انجام می‌دهد و 8 نوع کالا شامل آمونیاک، بنزین، بوتان، میعانات گازی و از این قبیل صادر می‌کند؛ 3  میلیون تن صادرات در سال کالای خشک از طریق اسکله فله‌بر و بقیه به صورت لوله است.
رضوانی گفت: قرارداد مذکور 20 ساله و در قالب BOT  است.
وی اظهار داشت: تا پیش از این پروژه آب شیرین‌کن برای بندر و کشتی‌ها دولتی بود که به بخش خصوصی سپرده شد؛ بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد و 700 میلیون تومان وارد شد و در قراردادی 15 ساله سالانه 1500 مترمکعب آب شیرین می‌کند که موجب صرفه‌جویی 60 درصدی در هزینه‌های ما شد.

هدف‌گذاری جذب 9 طرح سرمایه‌گذاری خصوص در چابهار
وی بیان کرد: همچنین 9 طرح سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شامل احداث مخازن ترانزیت سوخت، انبار ترمینال نفتی و پتروشیمی، ترمینال کامیونی و از این قبیل از بخش خصوصی دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی است.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود از این 9 طرح 4 طرح به ارزش 68 میلیارد تومان تا پایان 94، محقق شود.

جذب بخش خصوصی برای بانکرینگ (سوخت رسانی کشتی‌ها) تا پایان بهمن 94
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد تقاضای زیادی برای راه‌اندازی بانکرینگ در بندر چابهار داریم؛ در این باره 5 شرکت متقاضی هستند که ارزیابی‌های کیفی در حال انحام است.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه 35 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد گفت: 5 هکتار از اراضی پس‌کرانه را برای این پروژه در نظر گرفته ایم و تا 22 بهمن امسال قرارداد با یکی از شرکت ها منعقد می‌شود.

درآمد 21 میلیارد تومانی بندر چابهار از تخلیه و بارگیری در سال 93
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار تن تخلیه و بارگیری در بندر چابهار انجام شد.
رضوانی افزود: از این محل در سال 93، 21 میلیارد تومان درآمد حاصل کردیم.

هدف گذاری توسعه سواحل مکران/ رشد بنادر چندمنظوره با محوریت پدافند غیرعامل
رضوانی بیان کرد: در مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر که چند سالی است آغاز شده است همه ارگان‌ها نظارت دارند و در این عرصه پکیجی با مقیاس یک‌ بیست و پنج هزارم آماده شده است.
وی افزود: پهنه‌ها از نظر گردشگری، زیستی، شیلاتی، اقتصادی و از این قبیل در سواحل مشخص شد؛ به استان‌های ساحلی این موضوع ابلاغ شد، تا به طور جدی موضوع یکپارچگی سواحل و بنادر را دنبال کنند.
وی اظهار داشت: در اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستانی دبیرخانه‌ای دائمی راه اندازی شد و واگذاری اراضی در پهنه سواحل خصوصا مکران فقط با تایید این دبیرخانه انجام می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سواحل مکران بنادر چند منظوره با محوریت پدافند غیرعامل مشخص شد ضمن آن که در بحث گردشگری نیز تلاش کردیم مشوق‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری داشته باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: البته در راستای اشاعه فرهنگ دریانوردی در سفرهای دریایی به ساخت اسکله‌های مسافری و شناورها با دریافت پیشنهاد و تایید آنها از محل وجوه اداره شده تسهیلات ارزان قیمت ارایه می‌دهیم.
وی گفت: همچنین در بخش پدافند غیرعامل مطالعاتی توسط دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انجام شد و بندر چابهار به عنوان بندر حساس و بندر شهید رجایی به عنوان بندر حیاتی معرفی شدو  در این راستا پایان سال گذشته مانور پدافند غیرعامل را در بندر چابهار اجرا کردیم.
وی همچنین از پیگیری برای منطقه آزاد شدن بندر چابهار خبر داد.
منبع: فارس



شناسه خبری: 33769

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو