غار آويشو گيلان در انتظار ثبت در فهرست ميراث طبيعي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/9638
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
پرونده ثبتي غار آويشو توسط اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان گيلان در حال تهيه و تکميل است.

به گزارش بنا(bena) مدير کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان گيلان با بيان مطلب فوق گفت:غار آويشو واقع در منطقه‌اي به همين نام در جنوب غربي شهر شاندرمن شهرستان ماسال است.

اميد عزيزي افزود:پرونده ثبتي اين اثر طبيعي توسط اداره کل ميراث فرهنگي استان در حال تهيه و تکميل براي ثبت در فهرست آثار طبيعي کشور است که با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در آينده‌اي نزديک اين پرونده کامل خواهد شد.

خاطرنشان مي‌شود؛اين غار آهکي که از لحاظ زمين شناختي جزو اشکال کار دستي در سنگ‌هاي کربناته به شمار مي‌رود در اثر عملکرد آب‌هاي جاري بر روي اين سنگ‌ها در مدت زمان بسيار طولاني شکل گرفته است.

ستون هاي آهکي چشم اندازهاي زيبا و منحصر به فردي را در اين غار به وجود آورده اند و دهانه بسيار بزرگ غار به ارتفاع حدود 19 متر و عرض 14 متر که در ميان غارهاي کشف شده در استان نظير آن يافت نمي‌شود.

تاکنون بيش از دو هزار متر از ژرفاي غار آويشو که طويل‌ترين غار استان گيلان محسوب مي‌شود توسط غارنوردان و کوه نوردان محلي مورد پيمايش و اکتشاف قرار گرفته است.

در شهرستان ماسال بيش از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترين آنها غار آويشو است که در ارتفاع يک هزار و 300 متري از سطح دريا و بين مناطقي همچون " تائي بنه"، "انده چو" و" خماسون " در بستر دره‌اي کم آب قرار دارد.

اين غار شگفت انگيز که در حوزه جغرافيايي بخش "شاندرمن" شهرستان ماسال واقع شده از بزرگ‌ترين غارهاي گيلان و در نوع خود يکي از کم نظيرترين غارها در سطح کشور است.200

شناسه خبری: 9638

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو