صرف بيش از 1366 ميليارد ريال از اعتبارات ملي در توسعه گردشگري

لینک کوتاه: freena.ir/detail/9279
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
دبير همايش فرصت هاي سرمايه گذاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و صنعت گردشگري از صرف بيش از 1366 ميليارد ريال از اعتبارات ملي در توسعه گردشگري طي چهار سال اخير خبر داد.

به گزارش بنا (bena) حسين فاضلي ، با بيان اين مطلب در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و صنعت گردشگري افزود: علاوه بر اين بيش از 3هزار ميليارد ريال از اعتبارات استاني نيز به زيرساخت ها و تاسيسات گردشگري مانند آب ، برق ، راه ، مخابرات و گاز براي جاذبه هاي گردشگري که به واسطه ايجاد اين زيرساخت ها و اجراي طرح هاي سرمايه گذاراني که روي آنها انجام شده است هزينه کرده ايم.

وي تصريح کرد : بيش از 600 طح متقاضي با اعتباري بالغ بر 43 ميليارد ريال يعني بيش از 4 ميليارد دلار براي دريافت تسهيلات به بانک ها معرفي شده اند . تا پايان سال 88بيش از 132 طرح با اعتباري بالغ بر 6 هزار و 500 ميليارد ريال مورد تصويب قرار گرفتند و تاکنون 2هزار و 160 ميليارد ريال تسهيلات تسهيلات پرداخته شده اند که بيش از 85 مورد از اين طرح ها به اتکاي همين تسهيلات استمرار داشته اند.

معاون سرمايه گذاري و طرح هاي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد : اميدواريم با بهره گيري از تعاملات بتوانيم هم با حضور سرمايه گذاران خارجي و هم موسسات و دستگاه هاي تامين مالي توفيق اين را داشته باشيم که براي اين طرح ها تامين مالي و مشارکت سرمايه گذاري را تامين کنيم و طي 1 تا 2 سال آينده شاهد دو برابر شدن ظرفيت هاي زيرساخت هاي گردشگري در کشور باشيم.

وي با اشاره به 2 برابر شدن ظرفيت مراکز اقامتي کور طي 2 سال اخير گفت : طي چهار سال منتهي به سال 88 ، 255 مرکز اقامتي اعم از هتل ، هتل آپارتمان ، پانسيون و مهمان پذير در کشور به بهره برداري رسيده است و اين روند در حال تداوم است.

فاضلي تعداد بسته هاي ارائه شده در نمايشگاه و همايش فرصت هاي سرمايه گذاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و صنعت گردشگري را هزار و 150 بسته خواند و بيان داشت : در اين همايش بسته هايي ويژه جهت سرمايه گذاران معرفي شد که اين بسته ها شامل مشخصات کامل فرصت هاي سرمايه گذاري هستند و سرمايه گذاران فقط با گذراندن يک مرحله تعامل و روشن شدن نحوي مشارکت با صاحب فرصت مي توانند روي پروژه سرمايه گذاري را شروع کنند.

وي ادامه داد : در اين همايش134 بسته ويژه در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و 130 بسته ويژه در صنعت گردشگري که مجموعا 264 بسته است معرفي شدند.

دبير همايش فرصت هاي سرمايه گذاري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و صنعت گردشگري ادامه داد : ما در حال حاضر 528 طرح با حجم سرمايه گذاري بالغ بر 55 هزار ميليراد ريال که مراحل صدور موافقت اصولي و اخذ استعلام ها را از دستگاه هاي اجرايي مرتبط طي کرده اند را نيز در قالب يک کتاب و بسته بندي هاي جداگانه در اين همايش ارائه کرديم.

فاضلي در رابطه با مناطق نمونه گردشگري بيان داشت : تاکنون دولت هم در قالب سفرهاي استاني و هم در قالب پيشنهاداتي که از طريق دستگاه ها، سازمان ها، استانداري ها و ادارات ميراث فرهنگي استانها ارائه کرده است و تاکنون هزار و 165 منطقه نمونه گردشگري را مصوب کرده است که مطالعات امکان سنجي آن پايان پذيرفته است و بيش از 800 منطقه نمونه که مطالعات امکان سنجي آن پايان گرفته و بقيه هم در حال اجرا است و تا پايان سال خاتمه مي يابد و ما در قالب بانک اطلاعاتي مناطق نمونه گردشگري اين اطلاعات را در عرضه خواهيم کرد.

وي افزود : هم اکنون 231 منطقه نمونه گردشگري را به سرمايه گذاران واگذار کرده ايم و 347 مورد از آنها وارد مراحل عملياتي شده است و اميدواريم بتوانيم در ارتباط با اين مبحث شاهد دستاوردهاي خوبي باشيم کما اينکه در حال حاضر شاهد بهره برداري از فازهاي نخست بخش قابل توجهي از اين مناطق نمونه گردشگري در کشور هستيم که يکي از رويکردهاي مهم دولت در توسعه زيرساختهاي گردشگري است.

معاون سرمايه گذاري و طرحهاي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به آمار و ارقام گردشگران داخلي خاطر نشان کرد : آمار و ارقام نشان دهنده رشد خوب گردشگري داخلي کشور است و مردم سفر را جزء اقلام مصرفي خود قرار داده اند. در گردشگري ورودي نيز توفيقات خوبي را شاهد بوديم و پيش بيني مي شود در سال جاري تعداد آنها به 3 ميليون نفر برسد. البته همه مي دانيم که توسعه اين صنعت در گرو آماده سازي زيرساخت ها و توسعه خدمات پشتيباني گردشگران است.

وي تعامل با دستگاه هاي مختلف را در شروع کار هر پروژه سرمايه گذاري بسيار مهم دانست و بيان داشت : دولت در ارتباط با اين رويکرد در ارتباط با اصلاح ماده 7 قانون برنامه چهارم به جزئيات وارد شده است و در تشکيل ستاد سرمايه گذاران در استان ها که استانداران رياست آن را برعهده دارند شرايط خوبي را براي پيگيري پروژه هاي سرمايه گذاري فراهم کرده است . ما نيز در حال حاضر انجام کارها در کمترين زمان ممکن را در ارجاع موارد به دستگاه هاي اجرايي در دستور کار خود قرار داده و موفق هم بوده ايم .202

شناسه خبری: 9279

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو