منطقه ويژه لرستان منبع غني سنگ هاي تزئيني و نما

لینک کوتاه: freena.ir/detail/7623
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
منطقه ويژه اقتصادي لرستان منبع غني سنگ، خصوصآ سنگ هاي تزئيني و نما است و ‌عمدتاً سرمايه گذاري ها در اين منطقه در زمينه فرآوري انواع سنگ هاي تزئيني، ساختماني و مواد کاني غير فلزي است.

سعيد جمشيدي، مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي لرستان با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا(bena)، افزود: با توجه به منابع غني سنگ ، خصوصآ سنگ هاي تزئيني و نما در منطقه ويژه اقتصادي لرستان ،‌عمدتاً زمينه‌ سرمايه گذاري در راستاي فر آوري و انواع سنگ هاي تزئيني ، ساختماني و مواد کاني غير فلزي در اين منطقه وجود دارد و موقعيت جغرافيايي منطقه ويژه اقتصادي لرستان و عدم شهر بندري در اين استان موجب گرديده تا دستيابي به نزديکترين اسکله (بندر خرمشهر ) از طريق راه آهن سراسري شمال – جنوب و يا شاهراه اصلي اصفهان –خوزستان ميسر شود.

وي تصريح کرد: 22 درصد از معادن سنگ هاي تزئيني و ساختماني کشور در لرستان قرارداد و از اين حيث ، رتبه نخست در کشور را به خود اختصاص داده و به لحاظ ميزان استخراج نيز بعد از اصفهان ،دومين استان کشور است . سالانه مقادير قابل ملاحظه اي سنگ به صورت کوپ، اسلب ،پلاک و لاشه موزاييکي دانه بندي شده به خارج از کشور صادر مي شود .

جمشيدي اظهار داشت: هم اکنون حدود 450 واحد سنگبري و 28 واحد سنگ کوبي در لرستان مشغول فعاليت هستند که تعدادي از آنها در منطقه ويژه اقتصادي لرستان قرار دارد و سالانه حدود 5/5 ميليون تن انواع سنگ تزئيني و ساختماني لرستان استخراج مي شود که بخشي از آن در استان و بخشي ديگر از آن در خارج از استان به بازار عرضه مي شود حدود 200 هزار تن آن نيز به کشورهاي حوزه خليج فارس ، اروپا و کشورهاي آسياي جنوب شرقي صادر مي شود.

وي ادامه داد: منطقه ويژه اقتصادي لرستان در مجاورت جاده اصلي است و تا مرکز استان 128 کيلومتر ، تا شهرستان ازنا 7 کيلومتر و تا نزديکترين شهرک صنعتي 20 کيلومتر فاصله دارد . فاصله اين منطقه با راه آهن 7 کيلومتر و با فرودگاه 138 کيلومتر است.

جمشيدي افزود: با توجه به نزديکي شهر ازنا و همجواري روستاي زرنان به منطقه ، تامين نيروي انساني به سهولت انجام خواهد شد و با عنايت به فاصله 38 کيلومتري تا شهرستان دورود که بعد استاني از قطب هاي صنعتي استان محسوب مي شود ، استخدام نيروي کار آزموده ميسر مي باشد .

وي بيان کرد: اين منطقه با دسترسي به 918 کيلومتري راه هاي مواصلاتي از طريق شهرهاي همجوار اليگودرز ،ازنا و دورود و استفاده از راه هايي همچون جاده‌ دورود ،ازنا ،اليگودرز و اصفهان و جاده‌ ازنا به شازند به طول 70 کبلومتر و خط آهن سراسري شمال – جنوب قابليت صدور 170هزار تن از انواع محصولات معدني و صنعتي را دارا ميباشد .

جمشيدي در خاتمه گفت: در ضمن کالا در منطقه از زمان ورود تا خروج بيمه بوده و امکان دستيابي به گمرک منطقه‌ ويژه‌ اقتصادي و گمرک لرستان در سايت منطقه وجود دارد .
206

شناسه خبری: 7623

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو