آغاز تصويربرداري از بزرگترين غار نمکي جهان در قشم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/7050
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
عکاسي و تصويربرداري از بزرگترين غار نمکي جهان در منطقه آزاد قشم آغاز شد.

به گزارش بنا(bena)، غار نمکي قشم که عنوان بزرگترين غار نمکي جهان را به خود اختصاص داده است راه هاي ورودي آن در سال هاي گذشته توسط گروه هاي غار نوردي ايران وکشور چکسلواکي شناسايي شده بود ولي به صورت حرفه اي وبا تجهيزات پيشرفته از اين غار تصوير برداري و عکاسي نشده بود.

هدف از عکاسي و تصوير برداري از اين غار معرفي بيشتر غار نمکي به گردشگراني است که به جزيره قشم مي آيند.

در حال حاضر بخش اول عکاسي وتصوير برداري اين پروژه به پايان رسيده است.

گنبد نمکى نمکدان تنها گنبد نمکى در جزيره قشم است که از ميان دماغه جنوب، قديس سلخ و دماغه شمال غربى تاقديس باسعيد بالا آمده است و در نقشه‌ تقريباً دايره‌اى شکل و به قطر 7×5/6 کيلومتر است بام گنبد داراى توپوگرافى نامنظم است و ديواره آن بسيار پرشيب است.

گنبد نمکى نمکدان مشتمل از نمک و گچ، قطعات ناهمگن از آهک دولوميتى سياه رنگ و شيل‌هاى آهکى، آگلومراهاى آتشفشانى و گدازه‌هاى ريولتى است.

سنگ‌هاى فراگير گنبد داراى لايه‌هاى نازک هماتيتى است. در اين گنبد توده سرپانيتن سبزرنگ وجود دارد و در بام آن حدود 30 متر آهک دولوميتى ديده مى‌شود. در بخش جنوبى گنبدنمکى نمکدان، غارهاى نمکى (Salt Caves) بسيار زيبا و شگفت‌انگيزى وجود دارد که ارتفاع آن تا 20 متر نيز اندازه‌گيرى شده است.

سقف غار به وسيله قنديل‌هاى فراوانى پوشيده شده است که با گذشت زمان در اثر نفوذ آب تغيير تشکيل مى‌دهند.

غارهاى نمکى جزيره قشم طولانى‌ترين غار در نوع خود هستند.از ميان غارهاى نمکى زيبا و عجيب، آب زيرزمينى دائمى نيز جريان دارد که در تمام طول سال جارى است و در دامنه کوه به‌صورت چشمه نمکى است که منظره بسيار زيبا و ديدنى را ايجاد مى‌کند.

برخاست گنبد نمکى نمکدان، که جنبش‌هاى آن از ميوسن پسين و پليوسن پيشين آغاز شده است، تحت‌تأثير نيروهاى حاصل از اختلاف چگالى نمک و سنگ‌هاى دربرگيرنده بوده که حرکات تکتونيکى نيز شتاب آن را بيشتر نموده است.

حالت برشى بخش گورى وجود لايه‌هاى کنگلومرايى با قلوه‌هاى از گنبد نمکى نشانه‌هايى از برخاست گنبد نمکى در حين رسوب‌گذارى سازند ميشان است.سازند آغاجارى که بخش اعظم ديواره‌هاى گنبد را دربرمى‌گيرد، دگر شکلى يافته است.

جنبش‌هاى جوان گنبد نمکدان مربوط به 4هزار سال گذشته است که با افراشتگى واحد ماسه سنگى سوزا (در نزديکى گنبد نمکى نمکدان) به ميزان 5/3-3 ميلى‌متر در هر سال مشخص مى‌شود. کوه نمکى ـ کوه نمکدان ـ اين کوه که به شکل مخروط است تا ارتفاع 397 متر (قله کوه نمکدان) مى‌رسد.

ساختار نمکى اين کوه از انباشته شدن صخره‌هاى آذرين با رسوبات تشکيل شده است. کوه گنبد نمکى، با بقاياى معادن نمک باستانى و چشمه‌هاى آب شور، به خودى خود يک ”اثر تاريخى طبيعى ديدني“ با امکانات آموزشى و تفريحى را به وجود آورده است.

از ميان غارهاي نمکي زيبا و عجيب، آب زير زميني دائمي نيز جريان دارد که در تمام طول سال جاري
است و در دامنه کوه به صورت چشمه نمکي است که منظره بسيار زيبا و ديدني را ايجاد مي‌کند./206

شناسه خبری: 7050

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو