رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با ایجاد زیرساختها به ویژه در مرز ماهیرود زمینه سرمایهگذاری تجار به ویژه تجار افغانستانی را فراهم کرده است و این رابطهها باید تقویت شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسانجنوبی، دین محمد نعمتی در دیدار روسای اتاقهای بازرگانی فراه و جمعی از تجار و سرمایهگذاران افغانستان با استاندار خراسان جنوبی افزود: این پروژه بیش از 15 سال طول کشیده و این موضوع مردم و تجار افغانستان را نگران کرده است.
وی ضمن قدردانی از مسئولان خراسان جنوبی برای دعوت هیات تجاری کشور افغانستان اظهار کرد: از سالهای گذشته با استان خراسان جنوبی ارتباطات تنگاتنگی داریم اما مسئولان زیاد به فکر جذب سرمایهگذار از افغانستان نبودهاند.
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان ادامه داد: از اینکه استاندار جدید خراسان جنوبی برای تقویت ارتباطات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی و همینطور جذب سرمایهگذار پیش قدم شد قدردانی میکنیم و امیدواریم این ارتباط با همکاری دو استان رونق بگیرد.
وی تاکید کرد: انتظار داریم برگزاری اینگونه جلسات و نشستهای مشترک به صورت مستمر و پیاپی بین دو استان برگزار شود، آماده حضور استاندار و تجار خراسانجنوبی در فراه افغانستان هستیم.
نعمتی یادآور شد: بدون شک با نشستها و ارتباطاتی که خواهیم داشت زمینه اشتغال بیشتر برای جوانان خراسان جنوبی و فراه افغانستان فراهم خواهد شد.
وی افغانستان را بازار صادراتی بسیار مهمی برای کشور جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: روزانه از کشورهای زیادی صادرات و واردات به افغانستان انجام میشود که باید سهم خراسان جنوبی در این حوزه افزایش یابد.
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان افزود: تا زمانیکه مشکلات موجود در مرزهای فراه افغانستان و خراسان جنوبی رفع نشود برگزاری نشستها و جلسات فایدهای ندارد.
وی ادامه داد: عمدهترین این مشکلات تکمیل آسفالت جاده فراه افغانستان است که از 15 سال قبل به طول 114 کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و هنوز هم به پایان نرسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در خصوص جاده فراه گفت: از زمان آغاز به کار این جاده با وجود همه مشکلات و محدودیتها در کشور افغانستان تاکنون یک روز هم پروژه تعطیل نشده است.
میرمحمد مودی افزود: از سالها بل اعتبار این پروژه در آریان بانک افغانستان بلوکه شده است هرچند جلساتی در این خصوص برگزار و نسبت به آزادسازی آن قول مساعد داده شد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
**پیشرفت 90 درصدی آسفالت جاده فراه
وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کُندی این پروژه مشکل ورود پیمانکاران و مهندسان به خاک افغانستان است، نیروهای ناظر و کارشناسان گاهی 20 روز تا یکماه با وجود داشتن ویزا معطل میمانند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسانجنوبی عنوان کرد: در یک سال گذشته 18 کیلومتر از جاده فراه آسفالت شده و تنها 35 کیلومتر یعنی 10 درصد پروژه باقی مانده است.
وی تصریح کرد: اکنون ادوات، ماشینآلات، تجهیزات حتی پیمانکاران در منطقه حضور دارند و در جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای تکمیل پروژه نداریم.