وزیر دفاع: باید تمامی توان خود را برای تقویت و توسعه صنعت هوایی به کار گیریم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/70238
ساعت 18:10 چهارشنبه 21 آذر 1403
امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده گفت: نمایشگاه هوایی کیش باید در دو بعد ساختاری، یکی بر مبنای تولید قدرت و توسعه فراگیر دانش در صنایع هوایی و ساخت فناوری‌های پیچیده، و دیگری در ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات هوایی، به تولید فکر، ایده و حرکت بپردازد.

به گزارش فرینا، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و فضایی ایران در کیش گفت: قدرت ملی از ترکیب چهار مؤلفه‌ی سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی به وجود می‌آید. برخی افراد به اشتباه قدرت هوایی را تنها ذیل قدرت نظامی تعریف می‌کنند، در حالی که قدرت هوایی ریشه در همه این مؤلفه‌ها دارد و در واقع صحنه‌ای است که در آن پدیده‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند و ترکیب آن‌ها، این قدرت را می‌سازد.

قدرت هوایی و رشد ژئوپلیتیکی

امیر نصیرزاده با بیان اینکه کشورهای مختلف در پی رقابت ژئوپلتیکی هستند و در تلاشند تا رقبای خود را از میدان عمل خارج کنند؛ افزود: در این مسیر، آنها به دنبال تقویت قدرت و توسعه ژئوپلتیکی خود هستند. قدرت هوایی یکی از مؤلفه‌های اصلی این رقابت است و می‌تواند به شکل مؤثری در افزایش قدرت ملی کشورها تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: نقش صنعت هوایی در افزایش قدرت ملی انکارناپذیر است و باید تمامی توان خود را برای تقویت و توسعه این صنعت به کار گیریم.
وزیر دفاع توسعه قدرت هوایی را محصول آمایش درست پایگاه‌ها و در نظر گرفتن مولفه‌های قدرت، از جمله ناوهای هواپیمابر، در قلمروسازی ژئوپلتیکی دانست و افزود: مثال بارز این موضوع را می‌توان در دریای چین جنوبی مشاهده کرد، جایی که قلمرو سازی ژئوپلتیکی در دو حوزه ناوهای هواپیمابر و مالکیت جزایر، با اتکا به قدرت هوایی منطقه، قابل رؤیت است.

راه‌های رفع عقب ماندگی را طی می‌کنیم

وزیر دفاع با اشاره به آمادگی وزارت دفاع برای همکاری ملی در این عرصه و به عنوان الزامی در قانون هفتم توسعه، بر لزوم همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: به زودی و با سرعت بیشتری، راه‌های رفع عقب‌ماندگی در زمینه حضور در حوزه هوانوردی را طی خواهیم داد و در این راستا، دسترسی دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل خواهیم کرد.

همکاری با شرکت‌های دانش بنیان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر آمادگی برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه صنعت هوایی کشور گفت: ایجاد پردیس‌های دانشگاهی و دانش بنیان در کنار صنایع هوایی می‌تواند نقش بسزایی در گسترش این صنعت ایفا کند.
وی به اهمیت هاب فرودگاهی اشاره کرد و گفت: هاب‌های فرودگاهی نه تنها در اقتصاد کشور تأثیرگذار هستند، بلکه در ترسیم نقشه‌های استراتژیک و توسعه پایگاه‌های هوایی نیز نقش اساسی دارند.

نقش حیاتی آموزش در تقویت قدرت هوایی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به نقش حیاتی آموزش در تقویت قدرت هوایی تاکید کرد: آموزش نیروی انسانی متخصص در حوزه هوایی یکی از ارکان اساسی برای موفقیت در این عرصه است. کشور ما در این زمینه موفق عمل کرده است و نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد در این حوزه پرورش داده‌ایم.
امیر نصیرزاده بر لزوم تولید سوخت مورد نیاز ناوگان هوایی داخلی تأکید کرد و گفت: تولید سوخت برای هواپیما یکی از نیازهای اصلی صنعت هوایی است که در این حوزه توان خوبی داریم.

تاکید بر فناوری‌های نوین پروازی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: فناوری‌های پروازی به‌ عنوان پیچیده‌ترین فناوری‌های موجود شناخته می‌شوند و هر کشوری که به دنبال بهره‌مندی از این قدرت است؛ باید در این زمینه توسعه فراگیری داشته باشد.
وی با اشاره به تحولات اخیر در حوزه هوایی، به ظهور فناوری‌های نوین، از جمله ریزپرنده‌ها، پهپادها و کوادکوپترها، اظهار کرد: این فناوری‌ها نه تنها در حوزه نظامی بلکه در کاربردهای مختلف دیگر مانند توریسم و گردشگری نیز نقش مهمی دارند.

درآمدزایی هر ثانیه لمس هواپیمای خارجی در فرودگاه‌های کشور

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت:‌ هر ثانیه‌ای که یک هواپیمای خارجی در کشورمان نشست می‌کند و باند فرودگاه ما را لمس می‌کند؛ برای کشور درآمدزاست.
وی افزود: متأسفانه در این زمینه‌ها غافل بوده‌ایم و این حوزه‌ها می‌توانند فراتر از تصور، درآمدهای قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشند.

**کبیری: ارائه بسته‌های تشویقی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی 

محمد کبیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این آیین گفت: با راهنمایی سازمان هواپیمایی کشوری در دهه فجر امسال بسته تشویقی را برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی ارائه خواهیم داد؛ تا فضای رقابتی برای حضور پررنگ آنها در کیش فراهم شود.
محمد کبیری، از تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی دعوت کرد تا سهم بیشتری را از توسعه گردشگری کیش به خود اختصاص دهند.

وی توسعه صنعت هوایی را ضرورت میدانی برای توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: این مهم را در جزیره کیش در اولویت خود قرار داده ایم. اگر باور داریم که باید از رقبای منطقه ای عقب نمانیم و می‌خواهیم جزیره ای مثل کیش در مسیری قرار بگیرد که به یک منطقه آزاد نسل هفتمی تبدیل شود؛ نیازمند توسعه صنعت هوایی هستیم.

کبیری با اشاره به جابه جایی 9 میلیون گردشگر در دبی و سهم 5 درصدی تولید ناخالص ملی این منطقه از این محل گفت: مصمم هستیم که با توسعه صنعت هوایی در کیش بتوانیم سهم بیشتری را در اقتصاد کشور به خود اختصاص دهیم. افتتاح فرودگاه بین المللی و بکارگیری فناوری های نو، ساخت باند فرودگاه که در دهه فجر گشایش می یابد و افزایش ذخیره سوخت هواپیما به 4 میلیون لیتر از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

 وی تاکید کرد: فرودگاه بین المللی کیش بستر مناسبی برای توسعه صنعت هوایی است و نقش مهمی در بخش گردشگری دارد. با توسعه این فرودگاه به دنبال افزایش سهم خودمان در ایران و منطقه خلیج فارس هستیم. ما در آغاز مسیری هستیم که می توان عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر صنعت هوایی ما بابت تحریم های ظالمانه دچار چالش های جدی شد ولی ما بر اساس اصل خودباوری و خود اتکائی توانسته ایم بر اکثر این چالش ها غلبه کنیم.

وی با بیان این که نمایشگاه بین المللی هوایی و فضایی کیش این زمینه را ایجاد کرده است که بتوانیم توانمندی های داخلی را در صنعت هوایی به نمایش بگذاریم؛ افزود: تلاش های بی وقفه مهندسان و متخصصان کشورمان که در شرایط تحریمی برای افزایش تاب آوری صنعت‌ها هوایی کشور انجام دادند؛ بی نظیر بوده است.

گفتنی است در دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت هوایی و هوانوردی ایران110 شرکت داخلی و خارجی به همراه نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، مالزی و پاکستان حضور دارند.

ایرشو 2024 کیش، از 20 تا 23 آذرماه 1403 در جزیره کیش درحال برگزاری است و از ساعت 14 تا 16 و سی دقیقه جنب سالن نمایشگاه های بین المللی کیش میزبان عموم علاقمندان است.
 

آخرین اخبار

گزارش عملکرد صادرات و واردات منطقه آزاد انزلی در 9 ماهه سال 1403
گزارش صادرات و واردات در 9 ماهه سال 1403 سازمان منطقه آزاد اروند
گزارش عملکرد 9 ماهه منطقه آزاد چابهار
گزارش عملکرد اقتصادی منطقه آزاد ماکو در 9 ماهه سال 1403 منتشر شد
گزارش عملکرد 9 ماهه سازمان منطقه آزاد ارس در سال 1403

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
سیاست‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مناطق آزاد در دولت چهاردهم
اقتصاد دریا محور، پیشران توسعه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي: نه خيلي دور و نه خيلي نزديك
رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
لزوم كارآمدي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جذب سرمايه‌گذاري