نشریه هندی تصریح کرد مسائل سیاسی و ملاحظات جغرافیای سیاسی بر پویایی منطقه ای بندرچهابهار تاثیر گذاشته است.
به گزارش فرینا در پایگاه اینترنتی روزنامه هندو آمده است:
فرصت ها و چالش هایی درباره بندر چابهار و نقش آن در منطقه مطرح است. این روزنامه ادامه داد: نمی توان انکار کرد که پروژه چابهار به دلایل اقتصادی و راهبردی، طرحی مهم است؛ توافق جدید ایران و هند به روشنی گویای همین مسئله است.
قرارداد اخیر بین هند و ایران منعقد شده است که به دهلی نو حق سرمایه گذاری و بهره برداری از پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را برای 10 سال دیگر می دهد. این توافق، سرفصل های بسیاری را برای همکاری ها باز کرده است.
این بندر همچنان به منزله «ابر پروژه ای» است که روابط اقتصادی بین دو کشور را تقویت می کند.
بی تردید، پروژه چابهار به دلایل اقتصادی و راهبردی اهمیت زیادی دارد. چابهار، برای هند، گویای تفکر اصلی آن درباره منطقه است که نگاهش صرفاً به یک منطقه غرب آسیا و چشم انداز آن نیست بلکه نگاهی وسیع تر را دنبال می کند.
این بندر نقطه اتکای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب است. کرویدور به دنبال پیوند دادن یکپارچه هند با آسیای مرکزی و روسیه و دور زدن پاکستان است. در عین حال، چابهار به دقت با واقعیتهای «جدید» افغانستان هماهنگ شده است. دولت موقت در کابل به رهبری طالبان نیز با ارائه طرح سرمایه گذاری 35 میلیون دلاری به دنبال جایگزینی منطقه ای و رهایی از اتکای اقتصادی به بندرهای پاکستان مانند بندر کراچی یا گواتر است که چین در آن نفوذ زیادی دارد.
در نوامبر 2023، ملا برادر رهبر طالبان از چابهار دیدن کرد که بندر شهید بهشتی در پس زمینه آن دیده می شد.