یکه‌تازی صادرات در منطقه آزاد ماکو؛

معاون اقتصادی «ماکو» از تراز تجاری مثبت 143 میلیون دلاری خبر داد

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو از تراز تجاری مثبت 143 میلیون یورویی خبر داد که بیانگر مهار واردات و یکه تازی صادرات در منطقه آزاد ماکو است.

به گزارش فرینا به نقل از پول نیوز؛ یکی از مناطق آزاد کشور که بخوبی درخشیده و سهم خود را در تولید و صادرات بخوبی ایفا کرده، منطقه آزاد ماکو است. برای آنکه بتوانیم در مورد عملکرد منطقه آزاد ماکو بررسی کنیم و نظر دهیم، باید با آمار و ارقام رسمی استناد کنیم. در این رابطه معاون اقتصاد و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو از تقاضای 15.7 هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در این منطقه خبرداد و گفت: تقاضای سرمایه گذاری در بخش‌های لجستیک، کشاورزی و دامپروری بیش از رقم یاد شده بود.

** صادرات 166 میلیون یورو کالا و خدمات در سال 1402

حمزه حورسی از صادرات 166 میلیون یورو کالا و خدمات در سال 1402 خبر داد و گفت: بخش دیگری که باعث ارزش افزوده در اقتصاد کشور و منطقه شده، صادرات مجدد بوده که 6.5 میلیون یورو صادرات مجدد از منطقه آزاد ماکو انجام گرفته است. این حجم از صادرات ناشی از شرایط ویژه منطقه آزاد ماکو بوده که باعث شده از یک سو کالا‌های تولیدی منطقه و کشور به خارج صادر شود و از سوی دیگر ماکو به عنوان پل ارتباطی در عرصه ترانزیت کالا، عدد قابل توجهی از صادرات مجدد را رقم زده، فرصتی که باید غنیمت شمرد و حساب ویژه‌ای بر ترانزیت و صادرات مجدد باز کرد.

** تنها 23 میلیون یورو واردات داشتیم


در شرایطی که شاهد انتقاد‌های گسترده به واردات هستیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در زمینه تولید بسیاری از کالا‌ها ناتوان هستیم یا توان تولید به اندازه نیاز کشور را نداریم، به همین دلیل باید واردات کالا صورت بگیرد، اما آنچه اهمیت دارد، تراز تجاری است. بدین معنا که باید صادرات بیشتر از واردات باشد تا چالش ارزی کشور را مدیریت کنیم. در این رابطه حورسی با اعلام اینکه در سال جاری در منطقه آزاد ماکو 166 میلیون یورو صادرات کالا و خدمات داشتیم که عمده آن‌ها در زمینه صادرات قیر، چای و خدمات ترانزیت بوده گفت: در مقابل این حجم از صادرات تنها 23 میلیون یورو واردات داشتیم که غالب آن کالای همراه مسافر بوده که مقایسه آن‌ها نشان می‌دهد تراز تجاری مثبت 143 میلیون یورویی در این منطقه رقم خورده است.
 

** 206 مورد تقاضا در حوزه سرمایه گذاری داخلی ثبت شده است

معاون اقتصاد و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو از افزایش سرمایه گذاری‌های داخلی خبرداد و افزود: در حوزه سرمایه گذاری داخلی 206 تقاضا در سامانه سرمایه گذاری ماکو ثبت شده که 162 مورد بررسی و تایید شده است. وی با اعلام اینکه 80 درصد از تقاضا‌های تایید شده در مرحله صدور مجوز قرار دارد گفت: برخی به مرحله واگذاری زمین رسیده که عمده آن در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری است.

مناطق آزاد قوانین بخصوصی دارند که از آن‌ها به عنوان مشوق یاد می‌شود، مشوق‌های که در جذب سرمایه گذار نقش موثری دارند. حورسی در این زمینه گفت: مناطق آزاد کشور براساس قانون مشوق‌های ذاتی دارند که علاوه بر آن مزیت‌هایی مانند کیفیت، تنوع و وسعت اراضی، ویژگی‌های منحصر به فرد آب و هوایی، منابع آبی فراوان، محوریت ترانزیت و لجستیک، ارتباط ماکو با کشور‌های آسیایی واروپایی به عنوان یک شاهراه ارتباطی و مزیت‌هایی همچون کشاورزی و دامپروری مشوق‌هایی است که به واسطه آن فرصت‌های ناب سرمایه گذاری در این منطقه ایجاد می‌کند و ما از سرمایه گذاران برای حضور و سرمایه گذاری در این منطقه بکر و ناب دعوت می‌کنیم.

** ظرفیت سازی با ایجاد بازارچه

یکی از مهمترین جذابیت‌های مناطق آزاد، بازارچه‌های مرزی است. ایجاد بازارچه باعث می‌شود کالا‌های وارداتی و صادراتی در معرض دید قرار گیرند و جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران و بازرگانان ایجاد کند. به همین دلیل منطقه آزاد ماکو نیز این مهم را در دستور کار قرار داده و معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو با اشاره به ایجاد گیت گمرک با محصور سازی منطقه در اوایل سال آینده، از ایجاد بازارچه مشترک ساری سو بعد از سال‌های متمادی خبرداد و گفت: این بازارچه با طراحی به سبک جدید ظرف مدت 6 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

آقای طهماسبی امتیاز به خبر :