در دیدار عبدالملکی و دریادار ایرانی؛

زمینه‌های همکاری مشترک مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیروی دریایی ارتش بررسی شد

عصر امروز امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با حضور در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص آخرین راه‌های همکاری مشترک با حجت الله عبدالملکی به بحث و بررسی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ در این دیدار مشاور رییس جمهور به بیان جزییاتی از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پرداخت و گفت: در حال حاضر 48 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال در کشور داریم که از لحاظ ویژگی‌های سرمایه‌گذاری منحصر بفرد هستند.
عبدالملکی با بیان اینکه 80 درصد ترازیت کشور از این مناطق انجام می‌شود، اظهار داشت: امروز حدود یک سوم صادرات غیرنفتی کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه انجام میشود که رقمی در حدود 18 میلیارد دلار است.
وی «دریا محور» بودن برخی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را فرصت مقتنمی برای همکاری مشترک با نیروی دریایی ارتش عنوان کرد و گفت: با همکاری ارتش می‌توان بیش از گذشته از ظرفیت های موجود در بنادر شمال و جنوب کشور استفاده کرد و در این راه نیازمند همراهی و همفکری نیروی دریایی ارتش هستیم.
در این دیدار که جمعی از مقامات نیروی دریایی ارتش نیز حضور داشتند، امیر دریادار شهرام ایرانی گزارشی از پایگاه‌های نیروی دریایی در پهنه شمال و جنوب کشور ارائه و برای هرگونه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورایعالی و نیروی دریایی ارتش اعلام آمادگی کرد.
دریادار ایرانی استفاده از ظرفیت «بنادر خشک» را برای کشور مغتنم شمرد و گفت: آماده‌ایم هم ظرفیت دانشی و هم عملیاتی ارتش را در اختیار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دهیم.  
(بنادر خشک پایانه‌هایی هستند که محموله‌های منتقل شده توسط کشتی به آن‌ها انتقال داده می‌شوند و به عنوان مرکزی برای انتقال محموله‌های دریایی به مقاصد داخلی عمل می‌کنند. بنادر خشک علاوه بر نقشی که در حمل و نقل محموله دارند، ممکن است شامل تسهیلاتی برای ذخیره‌سازی و تجمیع کالاها، تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های حمل بار جاده‌ای یا ریلی و خدمات ترخیص کالا از گمرک باشد. قرار گرفتن این تاسیسات در بندر خشک رقابت را برای ذخیره سازی و فضای گمرکی در خود بندر دریایی کاهش می‌دهد)
فرمانده نیروی ارتش گفت: در زمینه جذب و معرفی سرمایه‌گذار نیز قابلیت‌هایی وجود دارد که آماده‌ایم این مهم را نیز در اختیار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار دهیم.
دریادار ایرانی از مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دعوت کرد تا با حضور در اندیشکده نیروی دریایی ارتش به بحث و بررسی درخصوص موضوعات دریامحور بپردازند و از طریق انتقال تجارب، زمینه توسعه مناطق را فراهم آورند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :