مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد:

احداث دهکده لجستیک 1820 هکتاری در ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: احداث یک دهکده لجستیک 1820 هکتاری در منطقه آزاد ماکو مصوب کرده‌ايم که شامل فرودگاه، راه آهن و انبارهای مختلف است.

به گزارش فرینا، حسین گروسی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، درباره لجستیک منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: یکی از مزیت‌های منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو در بحث لجستیک، ترانزیت و تجارت است. یکی از کریدورهای بسیار مهم کریدور بسیار مهم شرق به غرب است که این کریدور از سرخس با سرمایه‌گذاری که چینی‌ها انجام داده‌اند، شروع شده است و به سمت شمال غرب که ماکو است، تداوم پیدا می‌کند.
گروسی افزود: ما در این منطقه احداث یک دهکده لجستیک به مساحت 1820 هکتار که شامل فرودگاه، راه آهن‌، بزرگراه و همچنین انبارهای مختلف و سردخانه‌ها و بندر خشک است، مصوب کرده‌ایم. امیدواریم با همکاری‌هایی که بین چین و ایران صورت می‌گیرد و در تفاهم‌نامه 25 ساله هم از آن یاد شده است و همچنین تعاملاتی که با کشور ترکیه و کشورهای عضو اکو داریم، بتوانیم این منطقه را به یکی از هاب‌های منطقه تبدیل کنیم. 
وی خاطر نشان کرد: از طرفی با توجه به اینکه فیبرنوری از چابهار تا بازرگان کشیده شده است، ما اولین شهرک هوشمند و لجستیک هوشمند را در این منطقه بنا گذاشته‌ایم. در حقیقت کمترین ایستایی در گمرک و پایانه‌ها صورت خواهد گرفت که این مسئله موجب رضایتمندی کامیون‌داران هم خواهد شد.
وی همچنین درباره اولین و بزرگترین باغ گردو مکانیزه و هوشمندی که در منطقه آزاد ماکو در حال احداث است، اظهار داشت: ما یک سرزمین کم آبی هستیم و نباید به سمت کشت‌های آب بر همچونهندوانه و خربزخ برویم چون توجیهی ندارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: در همین راستا ما در سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم به سمت درختان کم آب‌بر رفتیم که یکی از این درختان گردو پکان گرمسیری است. همچنین بادام و پسته از درختانی است که در برنامه کاشت ما قرار دارند.
گروسی با بیان اینکه در حال احداث 2090 هکتار باغ گردو گرمسیری اصلاح شده هستیم، بیان کرد: نهال‌های این باغ اصلاح شده‌اند و این باغ دومین باغ در جهان و اولین در غرب آسیا از لحاظ وسعت است.
وی عنوان کرد: این مگا پروژه‌ای که از مزرعه تا سفره شروع شده است، می‌تواند حدود 2500 فرصت شغلی ایجاد کند و در حال حاضر نیز 700 ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: در حال حاضر حدود 50 درصد اهداف ما محقق شده است. هزار هکتار این زمین نهال کاشته شده است و هزار هکتار دیگر در حال آماده سازی است.
گروسی در پایان اظهار کرد: امیدوارم رسانه‌ها در راستای جهاد تبیین، به معرفی فرصت‌ها و نحوه حکمرانی مناطق آزاد کمک کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :