عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مطرح کرد؛

جزیره قشم پایگاه اصلی اقتصاد و فرهنگ دریاپایه در کشور است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/68701
ساعت 11:24 چهارشنبه 4 بهمن 1402
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: جزیره قشم تنها نقطه ای است که تمامی کسب و کارهای اقتصاد دریاپایه در آن مشغول فعالیت هستند و به عنوان پایگاه اصلی اقتصاد و فرهنگ دریاپایه در کشور شناخته می شود.

به گزارش فرینا، عادل پیغامی در جلسه با معاون فرهنگی وزارت علوم و معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور، اظهار داشت: جزیره قشم از سال های دور مهمترین کانون میان فرهنگی در منطقه بوده و دارای جغرافیای طبیعی و انسانی ویژه ای است.

پیغامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود بر لزوم توجه به فرهنگ دریاپایه در کنار موضوع اقتصاد دریاپایه تاکید کردند که جزیره قشم پایگاه اصلی فرهنگ و تمدن دریاپایه در خلیج فارس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور افزود: آشنایی بیشتر مسئولان و معرفی بهتر ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی موجود در جزیره قشم می تواند زمینه ساز گسترش فرهنگ دریاپایه در کشور باشد.

به گفته پیغامی؛ جزیره قشم از غنی ترین نقاط کشور به لحاظ وجود نمادهای تاریخی و فرهنگی است و مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس در این جزیره پویا و در حال جوشش است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «خرمشهرها در پیش است نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت تر است»، خاطرنشان کرد: معتقدم جزیره قشم یکی از این خرمشهرهاست و باید برای پیشرفت و توسعه آن وارد میدان شد و تلاش نمود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: جزیره قشم به عنوان الگوی وحدت و همزیستی میان مذاهب و فرهنگ ها در سراسر کشور شناخته می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه گفت: حضور فعال جامعه محلی برای توسعه مبتنی بر توانمندی و دانش بومی، یکی از مزیت های اصلی فعالیت های فرهنگی در جزیره قشم است.

عبدالحسین کلانتری ادامه داد: تدوین یک نقشه راه و برنامه جامع براساس شواهد فرهنگی و تاریخی موجود در جزیره و با مورد توجه قرار دادن زیست بوم جامعه محلی، اقدامی بسیار ارزشمند است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از مسئولان نگاه مثبتی نسبت به عملکرد مناطق آزاد ندارند و باید برای معرفی بهتر اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته در این مناطق با برنامه ریزی، تلاش بیشتری نمود.

براساس این گزارش، ادریس راموز، معاون فرهنگی و اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: اجرای الگوی مردم شهری برای توسعه با در نظر گرفتن نقش آفرینی و حضور فعال جامعه محلی با تمرکز بر بستر فرهنگی و تمدنی موجود در جزیره قشم در دستور کار قرار دارد.

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟