معاون قوه قضاییه در گشایش ساختمان دادگستری کیش، از تحول زیر ساختی در این قوه خبر داد

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه گفت: ریاست قوه قضاییه برای برون رفت از وضعیت موجود و در چارچوب سند تحول قضایی و قانون برنامه هفتم توسعه اقدامات زیر بنایی در دستور کار قرارداده است.

به گزارش فرینا، ابراهیم شاهرخیان در آیین افتتاح ساختمان جدید دادگستری که پنج شنبه هفتم دی در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد؛ بر تحول زیرساختی در قوه قضاییه تاکید کرد.

شاهرخیان افزود: مهمترین برنامه های در دست اقدام این قوه برای برون رفت از وضعیت موجود، کاهش ورودی پرونده ها، بکارگیری فناوری های نوین و هوشمند سازی رسیدگی ها، افزایش پایه اعتبارات، استخدام و بکارگیری نیروی انسانی، ارتقا معیشت همکاران و تامین فضای اداری است .

وی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه متعهد و عهده‌دار ماموریت‌ها و تکالیف گسترده‌ای است که انجام این حجم از ماموریت‌ها، تکالیف و وظایف با  وضعیت فعلی بسیار مشکل و سخت است و این در حالی است که سالانه با افزایش 5 تا 7 درصدی تعداد پرونده‌های ورودی و حجم گسترده از مراجعان و ارباب رجوعان روبرو هستیم.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه افزود: مهمترین رویکرد قوه قضاییه در این دوره ارایه خدمات گسترده قضایی از طریق هوشمند سازی است که علاوه بر تسریع و دقت در رسیدگی ها، مردمی، موجب صرفه جویی در وقت و منابع مالی، کاهش مراجعات و به نوبه آن ترافیک، ایجاد شفافیت وکاهش آسیب های متصوره به دستگاه می شود.

شاهرخیان ادامه داد: هدف گذاری قوه قضاییه در سند تحول و قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، انجام و اجرای ماموریت‌ها از طریق سامانه ها و کاهش عامل انسانی در انجام خدمات است که بسیاری از خدمات از طریق خود کاربری ها همانند ثنا که الان هم عملیاتی است؛ محقق خواهد شد.

معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه از استفاده گسترده از خدمات نوین و هوش مصنوعی برای ارجاع پرونده ها، تعیین وقت، انتخاب کارشناس و سایر موضوعات در پایان سال دوم برنامه خبر داد و تاکید کرد: تبدیل پرونده ها کاغذی به پرونده های الکترونیکی، امکان استعلام برخط، استفاده از سامانه های هوشمند و ارایه خدمات دقیق که توانایی عملیاتی شدن دارد؛ از جمله موضوعاتی است که در قانون برنامه هفتم توسعه دنبال می کنیم.

شاهرخیان با تاکید بر این که مجموعه ای از این اقدامات هم اکنون عملیاتی شده و در محاکم قضایی در حال انجام است؛ خاطرنشان کرد: با محقق شدن این مهم تغییر روش دادرسی از روش سنتی به نوین را شاهد خواهیم بود که رضایتمندی مراجعه کنندگان را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به کمبود فضای اداری دادگستری های استان های مختلف کشور که بعضا به صورت امانی و استیجاری است؛ از ساخت ساختمان جدید دادگستری کیش توسط سازمان منطقه آزاد کیش قدردانی کرد و گفت: تامین فضای اداری از جمله اقدامات قوه قضاییه در طی برنامه هفتم توسعه است که طبیعتاً بستر خدمات مناسب را فراهم و موجب رضایتمندی مراجعه کنندگان می شود.

خبرنگار منطقه آزاد کیش امتیاز به خبر :