جانمايي براي نمايشگاه بين‌المللي تهران در منطقه ويژه پيام

لینک کوتاه: freena.ir/detail/6844
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مدير عامل فرودگاه و منطقه ويژه اقتصادي پيام گفت: با مسئولان استان و نمايشگاه بين‌المللي تهران براي جانمايي به منظور ايجاد نمايشگاه بين‌المللي تهران جلسه داشته‌ايم و از ما 40 هکتار زمين براي اختصاص به نمايشگاه تقاضا شده است.

به گزارش بنا(bena)، محمد نوروزي در نشست خبري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منطقه ويژه اقتصادي و فرودگاه پيام 10 هزار هکتار زمين در شهر کرج را در اختيار دارد و طولاني‌ترين باند فرودگاهي ايران به طول 4.5 کيلومتر در اين فرودگاه احداث شده است.

وي افزود: تجهيزات ناوبري و عملياتي لازم براي فرودگاه در اين محل وجود دارد و تعدادي هواپيما و هلي‌کوپتر نيز براي پست و چک‌هاي مخابراتي پيش از اين براي فرودگاه خريداري شده است.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام اضافه کرد:‌ مجوز يو‌پي‌يو براي ساخت هاب پستي به منظور تقسيم مرسولات پستي در خاورميانه اخذ شده است و فرودگاه با فاصله 40 کيلومتري تهران داراي همه شرايط لازم براي پشتيباني سرمايه‌گذاران است.

وي با بيان اينکه 3 هزار و 600 هکتار به عنوان منطقه ويژه اقتصادي ثبت شده است، گفت: سرمايه‌‌گذار با 35 دقيقه فاصله مي‌تواند از فرودگاه استفاده کند و در عين حال اين منطقه از ماهيت‌ها و امتيازات ويژه مناطق آزاد برخوردار است.

نوروزي تصريح کرد: اگر دچار مشکلات مالي نشويم در پاييز امسال افتتاحيه اولين فاز به مساحت 40 هکتار را خواهيم داشت و فاز‌هاي بعدي به مساحت‌هاي 56 و 70 هکتار در آينده نزديک براي واگذاري به سرمايه‌گذاري آماده خواهد شد.

وي افزود: در حال حاضر بيش از 40 شرکت وارد فاز يک شده‌اند و ظرف دو ماه اخير 16 شرکت ديگر نيز براي ورود تقاضا دادند که 4 شرکت از اين تعداد زمين تحويل گرفتند.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام با بيان اينکه همه اين 40 شرکت داخلي هستند که ارتباطاتي با شرکت‌هاي خارجي دارند گفت: فعاليت اقتصادي 5 شرکت آغاز شده و مابقي نيز در حال ساخت تأسيسات مورد نياز خود هستند.

نوروزي افزود: 30 هزار متر مربع زمين تا به حال واگذار شده و يک شرکت ترکيه‌ايي ورود داده و شرکت‌هاي ژاپني و کويتي هم در آينده نزديک وارد مي‌شود.

وي اضافه کرد: منطقه آزاد پيام در وهله اول براي موارد خاصي طراحي شده اما با مجوزهاي گرفته شده و با ابلاغ رياست جمهوري اين منطقه تبديل به يک منطقه ويژه عام مي‌شود و امکان فعاليت در همه زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري صنايع سبز را خواهد داشت.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام اضافه کرد: وجود معارضين در اطراف اين زمين‌ها نياز به پرداخت‌هاي هنگفت ضروري مي‌کرد که ميزان زيادي از اين پرداخت‌ها انجام شده و بقيه نيز در حال انجام است.

وي گفت: به استاندار تهران در کميسيون اشتغالزايي استان تهران قول اشتغال مستقيم 1400 نفر درفاز اول و 5 هزار نفر تا انتهاي پروژه‌ را داده‌ايم و 15 تا 20 هزار شغل غير مستقيم نيز در اين رابطه ايجاد خواهد شد.

نوروزي با تأکيد براينکه تبديل کرج به استان البرز به فرودگاه کمک خواهد کرد و فرودگاه نيز به شکل‌گيري اين استان کمک مي‌کند اضافه کرد: نمايندگان به دنبال انتقال بخشي از مسافران فرودگاه مهرآباد از استان‌هاي همدان، زنجان، قزوين، البرز و استان‌هاي شمالي به فرودگاه پيام هستند.

وي تصريح کرد: براساس پيش‌بيني مشاوران ما در صورت تحقق اهداف در يک مقطع 10 تا 15 ساله 45 ميليون مسافر در سال از فرودگاه پيام منتقل خواهند شد.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام با بيان اينکه امکان انجام کارگو و پست در مجموعه فرودگاه پيام وجود دارد اظهار داشت: در ارتباط با وزارت بازرگاني مسئوليت نقل و انتقالات و تأسيسات زيربنايي واردات گوشت را برعهده گرفتيم و در دو ماه گذشته بيش از 200 تن گوشت گرم، 10 هزار رأس گوسفند زنده با 500 تن بار از کشورهاي عربي وارد کشور شد.

نوروزي با بيان اينکه روزانه 3 پرواز از کشورهاي عربي و کشورهاي شمالي بار و دام زنده وارد کشور مي‌کنند، گفت: بنابر اظهارنظر مسئولان قاچاق و گمرک در چند سال گذشته در فرودگاه پيام مشکل قاچاق وجود نداشته است و برهمين اساس درماه گذشته استارت ترانزيت کالا در فرودگاه پيام توسط رئيس کل گمرک زده شده است.

وي افزود: رئيس کل گمرک همچنين قول داده است که گمرک کرج با توجه به استان شدن البرز در اين فرودگاه مستقر شود.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام با بيان اينکه با توجه به ابلاغيه يوپي‌يو قرار است انتقال بار را ما انجام بدهيم گفت: ‌امکانات اوليه و ساختمان تکميل شده و ما آماده بهره‌برداري هستيم به گونه‌ايي که کل پست ايران در پيام فرود مي‌آيد و پس از تجزيه شدن در تمام خاورميانه توزيع مي‌شود.

نوروزي با اشاره به رمپ فرودگاه که امکان پارک سه فروند هواپيماي 747 را دارد گفت: در دنيا بي‌نظير است که هاپ پستي همه امکانات از قبيل فرودگاه را در اختيار داشته باشد که اين مسئله مي‌تواند درآمد زيادي براي کشور ايجاد کرده و دست شرکت‌هاي خارجي را کوتاه کند.

وي اضافه کرد: يک سالن با 8 لاين تأسيس کرده‌ايم که امکان تخليه 8 هواپيما به صورت همزمان و تجزيه آنها به صورت مکانيزه دارد.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام افزود: تاکنون 10 ميليارد و 700 ميليون تومان در فاز اول منطقه ويژه پيام براي ايجاد زيرساخت‌ها سرمايه‌گذاري شده و فازهاي بعدي نيز در حال طراحي است.

نوروزي افزود: تاکنون براي هاپ پستي 4 ميليارد تومان سرمايه‌‌گذاري شده و اگر 4 ميليارد تومان ديگر هزينه شود رمپ سنگين فرودگاه آماده مي‌شود و هاپ پستي کامل مي‌شود اگرچه در حال حاضر امکان بهره‌برداري وجود دارد.

وي در ادامه گفت:‌با دانشگاههاي علوم پزشکي تهران و اميرکبير براي ساخت پرديس بين‌المللي اين دانشگاههها مذاکره شده و قرار است به هر يک 25 هکتار زمين در همين محل تحويل داده شود.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام با بيان اينکه سه شرکت بيمه، بانک ملي و پست‌بانک در مجموعه فعال هستند گفت: اگر مشکلات بودجه‌اي حل شد و بودجه 11 ميلياردي امسال که هيچ بخشي از آن تخصيص نيافته تخصيص يابد زيرساخت‌هاي فرودگاه پيام تکميل شده و آماده بهره‌برداري مي‌شود.

نوروزي اضافه کرد: يک پست 63 کيلوواتي برق نيز با سرمايه‌گذاري 7 ميليارد توماني ساخته شده و تحويل وزارت نيرو شده است که باعث مي‌شود براي 20 سال آينده مشکل برق نداشته باشيم.

وي اضافه کرد: با همکاري شرکت‌هاي داخلي براي تأمين هواپيما کارگو برنامه‌ريزي کرده‌ايم تا نيازي به اجاره هواپيما از کشورهاي خارجي نداشته باشيم.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام تأکيد کرد: اگر بودجه امسال تأمين شود تا پايان سال مباحث تأمين شغل حل مي‌شود و آينده‌ پرباري در انتظار مجموعه پيام خواهد بود.

وي افزود: در برنامه امسال ما بازسازي همه هواپيماهاي ما و بازگردانان آنها بخصوص براي انجام خدمات پستي وجود دارد.

نوروزي در ادامه با اشاره به انتقال نمايشگاه بين‌المللي تهران گفت: با مسئولان استان و نمايشگاه بين‌المللي تهران براي جانمايي به منظور ايجاد نمايشگاه بين‌المللي تهران جلسه داشته‌ايم و از ما تقاضاي 40 هکتار زمين به اين منظور شده و ما هم زمين‌ها را نشان داده‌ايم.

وي اضافه کرد:‌ فرودگاه پيام واجد راههاي مواصلاتي مناسبي خواهد بود و متروي کرج نيز وارد اين منطقه خواهد شد به گونه‌اي که يک خروجي در ورودي نمايشگاه و يک خروجي در ورودي خود فرودگاه خواهد بود.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام با بيان اينکه قطعي شدن انتقال نمايشگاه به منطقه ويژه پيام منوط به نظر مشاوران و سرمايه‌گذاران خواهد بود گفت: اين نمايشگاه با سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران غير دولتي ايجاد خواهد شد و سالن‌هاي چند طبقه و هتل با طرح روز در آن تأسيس مي‌شود.

وي در انتها ميزان پيشرفت هاب پستي را 99.5 درصد پيشرفت رمپ پروازي را 70 درصد و پيشرفت پست برق را صددرصد اعلام کرد و گفت: زيرساخت‌هاي فاز اول 80 درصد پيشرفت کرده، 12 انبار به طور کامل ساخته شده و آشيانه پهن پيکر نيز 10 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.

شناسه خبری: 6844

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو