حجت الله عبدالملکی: بیش از 70 درصد ترانزیت کشور از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: بیش از 70 درصد ترانزیت کشور از مبادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور انجام می‌شود و می‌توان بستر تولید کالاهای ترانزیتی را در این مناطق ایجاد کرد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار ایرنا، حجت الله عبدالملکی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران استان کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری، اظهار کرد: 94 منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی مصوب در کشور داریم و از این تعداد 18 منطقه آزاد است.

عبدالملکی با بیان اینکه از تعداد مذکور 48 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال است، افزود: این 48 منطقه اثرات مهمی در اقتصاد ملی دارد به گونه ای که بیش از یک سوم صادرات غیرنفتی ایران در سال 1401 مربوط به این مناطق بود.

وی گفت: بیش از 70 درصد ترانزیت کشور از مبادی مناطق آزاد و ویژه انجام می شود و بیش از 2 هزار و 500 شرکت متوسط و بزرگ مستقر در این مناطق داریم که باعث اشتغال 700 هزار نفر شده است.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه از امروز عملیات اجرایی منطقه آزاد در بانه و مریوان آغاز بکار می کند، اظهار کرد: طرح جامع منطقه آزاد بانه ـ مریوان حدود 50 درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌شود تا پایان امسال یا حداکثر تا بهار سال آینده به اتمام برسد.

عبدالملکی با بیان اینکه 2 عضو هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد بانه ـ مریوان امروز معرفی می شود، افزود: کارکرد مناسب این مناطق بسیار حائز اهمیت است و چشم امید اقتصاد کشور به شمار می روند.

وی ادامه داد: 2 سایت منطقه آزاد بانه ـ مریوان تعریف شده است که یکی در بانه منتهی به مرز سیرانبند و سایت مریوان منتهی به باشماق است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه وجود منطقه آزاد باعث گسترش فعالیت های اقتصادی می شود، بیان کرد: 6 میلیارد دلار مبادلات تجاری در مرز باشماق سالانه انجام می شود و این نشان از ظرفیت موجود در شهرستان های مرزی کردستان است.

عبدالملکی یادآور شد: با ایجاد منطقه آزاد بانه- مریوان می توان زمینه تولید کالاهایی که از مرزهای این شهرستان ها ترانزیت می شود، ایجاد کرد و در این راستا از سرمایه گذاران و تجار عراقی برای دعوت به سرمایه گذاری در این منطقه می کنیم.

**مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه به سازمان مناطق آزاد واگذار می‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در ارتباط با تکلیف مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه که داخل طرح منطقه آزاد بانه ـ مریوان قرار گرفته است، چیست؟ اظهار کرد: تصویب منطقه ویژه اقتصادی بانه در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است بنابراین حق داشتن این منطقه برای شهرستان بانه محفوظ است.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: حال که منطقه ویژه اقتصادی بانه داخل طرح منطقه آزاد قرار گرفته است امکان جابه جایی آن با توجه به تصمیم استانداری وجود دارد و می توانند در محل و جای دیگری در این شهرستان اقدام به اجرای آن کنند.

عبدالملکی با اعلام اینکه مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بانه به سازمان مناطق آزاد واگذار می شود، اضافه کرد: بی شک هزینه هایی که بخش خصوصی در این منطقه کرده بازپس داده می شود و هزینه های بخش دولتی هم از طریق تهاتر و توافق با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران که پیش از این مدیریت منطقه ویژه اقتصادی را برعهده داشتند، انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: الگوی اقتصاد ایران اقتصاد مقاومتی است که سیاست های آن سال 1392 ابلاغ شد و این مهم مبنای برنامه ریزی کشور است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی درون زا، برونگرا، مردم محور، عدالت پایه و دانش بنیان است، افزود: تولید رکن محوری اقتصاد مقاومتی است که با افزایش آن تحریم ناپذیری و تقویت بنیه اقتصادی روی می دهد لذا برنامه های ما باید در راستای توسعه تولید باشد.

عبدالملکی، نقش مناطق آزاد در تولید را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: در بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی آمده است که حوزه عمل مناطق آزاد در راستای اهدافی هم چون تسهیل تولید و تجارت باید باشد بنابراین رسالت ما حرکت در راستای تحقق این اهداف است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :