چشم انداز توسعه راهبردی منطقه آزاد ماکو با رویکرد شهر هوشمند

همزمان با امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت فناوری اطلاعات فوجیان هواری چین در زمینه سرمایه گذاری دیتا سنتر و تولید دستگاه سرور، حسین گروسی از تدوین چشم انداز توسعه راهبردی منطقه آزاد ماکو با رویکرد شهر هوشمند با بهره گیری از فناوری نوین خبر داد.

به گزارش فرینا، منطقه آزاد هوشمند پیش نیازی برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال و پیشرفت در زمینه های گوناگون است. در پنل شهرهای هوشمند متخصصان این حوزه به ضرورت ایجاد شهرهای هوشمند و مولفه‌هایی که برای دستیابی به این مهم نیاز است اشاره کردند. به گفته کارشناسان شهر هوشمند مانند محرکی برای دیگر تکنولوژی‌های هوشمند است و با این نگاه و تعامل زمینه گام برداشتن در راستای منطقه ازاد هوشمند و شهر هوشمند را فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در جلسه ای با حضور مدیران شرکت فناوری اطلاعات فوجیان هواری چینی گفت : این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور ظرفیتی متفاوت برای توسعه دارد و آن واگذاری زمین برای تولید انرژی و صادرات آن و تولید ماینینگ و راه اندازی دیتاسنتر در این منطقه است.

حسین گروسی هزینه پایین کولینگ فعالیت های صنعتی در این منطقه را مزیت آب و هوایی این منطقه عنوان کرد و افزود:  برند منطقه آزاد ماکو را به سمت تکنولوژی، هوشمندسازی و صادرات انرژی هدایت می کنیم.

گروسی با بیان اینکه  در سفر اخیر به چین نیز تفاهم نامه ای با یکی از شرکت ها در خصوص تولید انرژی و لجستیک هوشمند منعقد کردیم افزود:‌ به دلیل عبور خط لوله گاز صادراتی از این منطقه می توان تولید همزمان برق و حرارت (CHP) در این منطقه را راه اندازی کرد.

وی با بیان اینکه ما رویکرد توسعه و تکمیل زنجیره ارزش انرژی و تکنولوژی را دنبال می کنیم اضافه کرد:‌ انتقال سرورهای پشتیبانی ماینینگ به این منطقه در کنار مونتاژ و تولید تکنولوژی های نوین همچون لب تاپ، وایجاد دیتا سنتر می تواند در تکمیل این زنجیره موثر باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، تولید انرژی ارزان را مزیتی برای سرمایه گذاری در زمینه دیتاسنتر و تجمیع آن ها در این منطقه عنوان کرد واظهار داشت: طی توافق با شرکت ارتباطات مرکز داده ماکو در 4 فاز عملیاتی طراحی شده و بالاترین ضریب دسترسی اتصال به نقاط فیبر بین‌الملل و فیبر سرزمین اصلی یعنی ایران برایش در نظر گرفته شده است.

گروسی، ماکو را دروازه تجارت و ترانزیت برای دسترسی به تجهیزات دانست و عنوان کرد ماکو امکان تسهیل در ترخیص تجهیزات مشتریان بین‌الملل برای نصب و راه‌اندازی را دارد و مجاورت با فیبرهای بین‌‌الملل این منطقه را تبدیل به شاه‌راهی در زمینه ایجاد مراکز داده کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :