صفر تا صد راه آهن چابهار به سرخس را بشناسید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/67256
ساعت 11:08 شنبه 7 مرداد 1402
پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس، بخشی از کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور است که در امتداد جاده چابهار به زاهدان قرار گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از تین نیوز، راه‌آهن زاهدان به سرخس، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال به جنوب است که تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می کند به گونه ای که می توان گفت این راه اقیانوس هند را به آسیای مرکزی پیوند می دهد.

راه آهن چابهار ـ سرخس به طول 1640 کیلومتر در قالب 2 قطعه خط ریلی چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس در حال اجراست، قطعه اول این پروژه به طول 570 کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول 1070 کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس متصل می کند.

این خط ریلی که جزو مصوبات سفرهای اعضای هیئت دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق ـ مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.

قطعه اول راه آهن زاهدان مشهد نیز از شمال به طول 48 کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد ـ بافق منشعب می شود و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می شود.

در 15 آذرماه سال 1389 در جریان سفر رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر، آغاز و مقرر شد تا پایان سال 94 به بهره برداری برسد.

در شهریور ماه سال 1401 خط ریلی زاهدان - خاش به طول 155 کیلومتر به بهره برداری رسید و امید است قطعه خاش ـ چابهار تا پایان سال 1402 به بهره برداری برسد و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.

راه آهن چابهار ـ زاهدان تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینی های سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط بالغ بر 500 میلیون دلار است.

سرعت طرح 90 کیلومتر بر ساعت برای قطار های باری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطار های مسافری است.

این محور دارای 128 دستگاه پل و آب رو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و 400 هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون متر مکعب خاکریزی، 98 هزار متر مکعب بتن ریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود.

لازم به ذکر است دسترسی ریل و جاده به بندر شهید بهشتی چابهار خارج از حوزه خلیج فارس چقدر برای پویایی اقتصادی شرق کشور و دسترسی به دریای عمان و اقیانوس حائز اهمیت است.

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو